Färgsprakande båtliv

De här bilderna tog jag när vi besökte våra vänner som ligger med sin segelbåt i Lagos hamn. De bor på heltid i båten tillsammans med sina två små hundar.

Mikael och Annika övervintrar i Lagos efter att ha seglat från Nederländerna under sommarhalvåret. De är på väg till Medelhavet så vi passar så klart på att ses när de ändå är här i faggorna.

Och nog är det färgsprakande med båtliv. Blåa segelsäckar, blått hav och blå himmel. Men också röda livbojar, lila hinkar, gröna palmer och lackad träinredning.

Vi skulle aldrig kunna bo på en båt, Roger blir väldigt lätt sjösjuk. Men det är roligt att gå ombord på andras båtar och se hur de lever sitt kompakt-living-liv. Jag har ju en del erfarenhet av att vara på båt eftersom min pappa hade en gammal motorseglare och jag har gått seglarskola som barn.

Andra bilden är på en katamaran i marinan, de tycker jag är så fräcka! Tredje bilden är inte våra kompisars båt. Men resten är deras! Även hundarna Posten och Nico.

Ett par liggande bilder på hundarna (Posten är den ljusbruna) och så teakgolvet. Det är mycket teak på båtar. Och så en av lanternorna.

LillaSyster kör färgsprakande fredag för att sätta mer färg åt tillvaron, det gillar jag. Även om dagens inlägg inte har många olika färger så är det fina färger tycker jag.

Har du erfarenhet av livet på sjön? Skulle du kunna bo på en båt på heltid? Berätta gärna om dina relationer till båtar.

Publicerat:

i:

34 svar till ”Färgsprakande båtliv”

1. Profilbild för Husbil Kors och Tvärs

Vi har seglat en helg med kompisar i Luleå skärgård. Det var jättemysig och härligt men när vi kom i land sa vi till varandra -”så rymligt och bra vi har det i husbilen”
    Era kompisars båt är troligen bra mycket större och så otroligt fin, men det hjälper inte. Jag är ingen båtmänniska
    Kram

1. Profilbild för Anna Forsberg

Det är verkligen superlitet inuti båtar och våra kompisars båt är större än iaf deras gamla husbil. Pappas båt var också stor inuti, men det hjälps inte, jag är inte heller en båtmänniska även om jag älskar att gå omkring i hamnar och titta på dem 🙂 Kram

2. Profilbild för Sara i Barcelona

Så söta vovvar <3 Vi har också vänner som har bott på sin båt här i hamnen i Barcelona, i flera år (minst 5 år). För dom var det ett sätt att kunna vara hemma med deras dotter så länge som möjligt, då det var väldigt ekonomiskt fördelaktigt för dom 🙂 Dom behövde inte jobba så mycket helt enkelt.
    Ni har dom dock köpt lägenhet och dottern har börjat skolan så nu ska båten säljas. Jag tyckte det var riktigt coolt av dom att prioritera på det viset, och dom tyckte det funkade väldigt bra. Nu tror jag dock att dom tycker det är skönt att bo lite större 😀

1. Profilbild för Anna Forsberg

Så smart att hitta en ekonomisk lösning som funkar. Älskar såna moves! Vi uppskattade väldigt mycket att flytta in i huset efter åren i husbilen. Så jag kan absolut förstå om de gillar att ha lite mer yta. De är fina Posten och Nico, men jag tycker Nico skulle hetat Banken 🙂

3. Profilbild för Madde

Jag älskar vatten, har svårt att tänka mig att inte bo nära havet. Däremot är jag ingen båtmänniska. Visst har jag tagit båtturer då vi varit utomlands och ett par timmar där är helt OK, men sen räcker det. Däremot gillar jag de marina färgerna.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Exakt så, där är vi lika! Fast vi behöver inte bo vid havet, men att kunna ta oss dit på en timme är helt okej för oss.

4. Profilbild för Anki

Spännande bilder från vännernas båt! Jag är ingen båtmänniska, men har faktiskt varit delägare i en segelbåt (Neptunkryssare) i min ungdom. Killen jag var förlovad med lånade pengar av mig (pengar som min farmor och farfar sparat åt mig) och efter den sommaren med båten gjorde han slut. Pengarna såg jag såklart aldrig … och jag vågade aldrig berätta min dumhet för mina farföräldrar.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Men åh.. vilken tråkig upplevelse! Jag tänker att du hade tillit till killen, då gör en sånt, av kärlek. Inte dumhet.

5. Profilbild för LillaSyster
    LillaSyster

Väldigt fina färger! Tack för att du vill vara med. Bo enbart på en båt skulle jag inte vilja. Har tillbringat lite tid om sommaren på en båt, men det är längesedan mitten av 90 talet, killen jag bodde ihop med då köpte en större motorbåt som vi renoverade en del innan vi sjösatte den i Östersjön. Nä inget jag saknar. Ha en bra fredag och trevlig helg!

1. Profilbild för Anna Forsberg

Det är speciellt med färgerna i hamnar och runt båtar tycker jag. Kul att du delar med dig av dina tankar om båtliv. Ha en fin helg du med!

6. Profilbild för Hanneles bokparadis

Fina bilder! Båtlivet ligger lite nere just nu i Sverige… fast äldsta sonen jobbar på sitt fartyg och fraktar olja. Två av sönerna seglar, den ena sålde sin segelbåt och tog kajaken med till Jämtland.

Tack! Kan förstå att båtlivet ligger nere i Sverige just nu 🙂

7. Profilbild för Marianne

Jag vill alltid titta på båtar när jag kommer till en hamn, men jag gillar inte att åka båt, varken stor eller liten och skulle inte kunna bo på en såvida den inte låg permanent efter en kaj, jag har ofta sneglat och drömt om husbåtarna på Söder Mälarstrand i Stockholm.
    Det ska ju ha något med balansen att göra och jag har bara en balansnerv så det beror nog på det.
    Ha en härlig Fredag,
    kram

1. Profilbild för Anna Forsberg

Båtar är fascinerande! Kul att läsa om din relation till båtar. Detsamma, kram!

8. Profilbild för bmlarsreseblogg
    bmlarsreseblogg

Nog tycker vi om hav och vatten men det räcker så bra att vara vid sidan om. Visst åker vi ut till någon ö i Bohuslän med våra kompisar men båtmänniskor blir vi aldrig.
    Som vi säger om det mesta så är det tur att vi är olika, tänk så tråkigt om alla tyckte lika.
    Båtar och hamnar är hur som helst fina motiv och dina bilder är inget undantag.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Väldigt tur vi är olika, det hade varit trångt på havet annars 🙂 Tack snälla!

9. Profilbild för Mamma C

Det var gubbens dröm när vi träffade varandra, att bo på en båt. Han hade haft båt innan han träffade mig och har tagit skepparexamen med. Men jag är som din Roger, minsta lilla gung så mår jag pyton. Så bo till havs är inget för mig.
    Ha en fin och bra fredag.
    Kram Carin

1. Profilbild för Anna Forsberg

Ni bor ju i alla fall nära havet nu, alltid nåt tänker jag 🙂 Detsamma, kram!

10. Profilbild för JoY

Fina bilder från deras båt med ett vackert teakdäck, det tycker jag är så fint. Har haft en motorbåt, onödigt stor, för vi körde mest vattenskidor efter den. Sedan kom segelbåt in i mitt liv och visst var det härligt att vara ute på vattnet, men det fick inte blåsa för mycket. Hade en vän som (tyvärr inte finns kvar i livet) bodde på sin båt i Turkiet och där var det mysigt att vara ute och segla, sol och varmt underbart vatten. Men att bo på båt, vet inte riktigt, en sak att ligga still på ett och samma ställe men när man ska förflytta sig och det blir ovädret. Då är det lättare med husbilen och kunna stanna. Just nu har jag en annan vän, Magnus, ensamseglare, som har blivit utsatt för piratöverfall i Colombia. Han klarade sig med knivstick och blåslagen. Obehagligt så jag håller mig kvar på land.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Tack så mycket! Sträckorna blir verkligen så mycket längre med båt än med husbil. Usch vilken obehaglig upplevelse för Magnus! Tack för att du delar med dig!

11. Profilbild för Annika

Det är något SÅ fascinerande med folk som bor på sin båt, och seglar över världen. Följer Sailing La Vagabonde på YouTube och deras liv är ju bara såååå intressant att följa.
    Vilken frihet för era vänner att kunna leva det liv de lever. Så många sätt att bo och leva på det finns.
    Älskar båtar, kan gå omkring i hamnar och marinor hur länge som helst. Båtar och fartyg tilltalar mig verkligen.
    Jättefina bilder därtill.
    Anna, ha en trevlig helg! Kramar från mig i snön 🙂

1. Profilbild för Anna Forsberg

Visst är det fascinerande med folk som går sin egen väg. Att segla över världen är jag sugen på, men inte på en segelbåt.. kan jag ta en yacht tro? 😀 Vi är lika dä med båtar. Detsamma Annika! Kram

12. Profilbild för Znogge

Vilket härligt båtliv och så många fina bilder! Det är något visst med havet och båtar men jag föredrar spegelblankt vatten så båtlivet är nog inget för mig. Ändå var jag med i marinlottakåren som ung men det var då det. Våra barn var med i sjöscouterna i många år och det var uppskattat.

Trevlig fredag!

1. Profilbild för Anna Forsberg

Tack! Spegelblankt är vackert, men det går inte fort att segla då 🙂 Du får bo i en kanot istället.. Detsamma!

13. Profilbild för Ibod11 - Ingrid

Det är imponerande och beundransvärt att klara av att bo på en båt, även om den är ganska rymlig. Säkert är det jättemysigt för det mesta men att aldrig kunna gå undan och få lite egentid skulle vara ett problem för mig. Men de har säkert inte det behovet och det är nog väldigt trevligt att kunna ge sig iväg när man känner för det och ha hemmet med sig. Vi hade en snipa när vi bodde utanför Strängnäs och det var härligt att komma ut på Mälaren för en eller några dagars skönt båtliv. Men jag blir rädd när det blåser. Inte ett dugg sjösjuk men rädd. Husvagn var ett betydligt bättre alternativ för min del.
    Fina bilder med färger jag gillar 😀 Ursöta vovvar dessutom.
    Kram

1. Profilbild för Anna Forsberg

De har en akterskuff som de kan få sin egna tid i. Dessutom kan de ju vara utomhus nästan året om då de väljer bort kalla länder. Det fria livet påminner om husbilslivet som vi känner till, men det kräver mer planering och vädret påverkar mycket, och allt tar längre tid 🙂 Det skulle inte mitt (brist på) tålamod klara. Vovvarna är jättefina! Tack! Kram

14. Profilbild för Åke

Helt underbara bilder om sjöliv du visar upp. Tack för det 🙂 Båtlivet bara jag älskar. Jag har haft båt sedan jag var ca 10 år, hur många jag haft vet jag inte men jag har 5 st nu på gården. En ska bort det är för mycket med 5 st, jag ska bara ta motorn ur den och montera in den i en annan. Segelbåtar har jag haft 4 st utav det vet jag bestämt, alla har varit rymliga för 5 personer liksom. Motorbåtar måste jag börja med att skriva ned… Jag var utan båt i lumpen i 5 månader sedan fick jag abstinens 😉 Sjölivet är underbart, man stannar vart som helst och upplever solnedgångar som soluppgångar. Man är fri som en fågel. Jag hade en gång i tiden tänkt att långsegla inte varvet runt för det tar 3 år, jag har två par jag känner som gjort det, Atlant resan över var jag påtänkt på tillbaka och de gick den vägen igen, man seglar på monsunvindarna. Annars har jag varit ute på semestrar det längsta. Dvs 1 månad i några år i sträck.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Vad kul att få höra om din båtkarriär 🙂 Har nog förstått att du gillar fordon av alla de slag. Kan förstå du fick abstinens när du var utan båt i hela 5 månader 🙂

15. Profilbild för Äventyret Framtiden

Båtlivet är det som jag saknar allra mest men man kan ju inte ha både kaka och maka som det heter. Så skönt att få ta del av blått i vått och ljuvliga båtfoton.
    Tack Anna!
    Fredagskram!

1. Profilbild för Anna Forsberg

När en gör val offrar en något, så är det ju. Att du gillar båtar har jag förstått 🙂 Tack snälla! Kram

16. Profilbild för Paula Merio

O ja, i mitt nästa liv ska jag bo på en båt! Eller…det är en möjlighet iaf. Jag o exet hade segelbåt under ett par år i början av 90-talet, pluggade skepparexamen på vintern och köpte båt på våren, en liten mysig segelbåt. Vi seglade varje helg, båten låg i Nacka i Stockholm, på semestern seglade vi via Åland vidare till Finland. Tyvärr höll inte det äktenskapet heller och ingen ny båtkapten dök upp i mitt liv..Men havet har en stor dragningskraft på mig, skärgården också, nu blev jag riktigt nostalgisk…

1. Profilbild för Anna Forsberg

Vad roligt att läsa att du haft ett härligt båtliv (även om äktenskapet inte höll) och att du skulle vilja bo på en båt. Tack för att du delar med dig!

17. Profilbild för Susjos

Verkligen färgsprakande båtbilder, och så fina hundar! Båtar kan jag inte mycket om, har seglat en gång i mitt liv i Stockholms skärgård, en fantastisk upplevelse. Våra vänner har en liten motorbåt i Roslagen som vi fått åka med ett par gånger. Men det mesta båtar jag åkt med är nog Finlandsfärjorna!
    Trevlig helg!

1. Profilbild för Anna Forsberg

Tack, jättegosiga hundar! Visst är det fantastiskt att vara på havet, segling ger en speciell känsla i det tysta och vida. Tack detsamma!

Vädret

27°C / 13°C
24°C / 11°C
Translate »
error: All content is protected! If you want to use an image, contact me.