Frihetskänslan i att säga upp ett par kunder

Frihetskänslan i att säga upp ett par kunder

De senaste veckorna har vi valt att säga upp samarbetet med två kunder. Det är otroligt skönt att kunna avsluta relationer som inte känns rätt.

Vi är ett litet företag

Den första kunden krävde att vi skulle göra ett jobb trots att vår utvecklare var sjuk i covid. Det var inget som var överenskommet som behövde ändras, utan kunden hade ett nytt önskemål. När jag svarade att det får vänta i alla fall en vecka på grund av covid fick jag beskedet att ”de inte hade råd med det”. Vi pratar om ett börsnoterat företag som omöjligen kan falla kraftigt på grund av en omstrukturering av ett par undersidor.

Att de förväntar sig att vi har resurser som kan hoppa in direkt vid en korttidssjukdom (som alla mer eller mindre i Sverige har gått igenom i pandemin) gjorde att vi insåg att vi inte lever upp till deras förväntningar. Nu hade de tur och vår utvecklare blev frisk på bara ett par dagar och kunde därför göra uppdraget inom deras önskade tidsram. Men därefter sa vi upp samarbetet och hänvisade till att vi var för små för dem. Men självfallet var även en del att de hade en attityd som vi inte alls uppskattade. Något som tar alldeles för mycket energi och då väljer vi att avsluta. För vi kan.

Denna kunden är ganska ny, vi har jobbat ihop ett år kanske och vi har nog aldrig riktigt tyckt det var en bra matchning.

Obetald faktura

En annan kund sa vi upp i fredagskväll. Fakturan hade förfallit den 1 januari och när jag vid ett telefonsamtal efter två obemötta påminnelser bad om att få betalning fick jag till svar att ”det fanns större fiskar som behöver mättas först”. Jag tyckte jag åtminstone kunde fått ett samtal eller mejl om den dåliga likviditeten som var orsaken till att fakturan inte betalades. Men tydligen hade ”jag inte kommit till er på listan än”. Efter samtalet tänkte jag det var märkligt att det skulle ta så lång tid att ringa ett samtal eller skicka ett mejl. Jag och Roger bestämde att sätta deras förvaltningsavtal på ”hold” tills betalningen kom.

När det var dags för kvartalsrapportering en vecka senare (fortfarande med obetald faktura) skrev vi att vi inte gör detta förrän betalning kommit. Då fick vi minsann ett snabbt svar:

Det finns ingen anledning att vara stingslig då vi betalar ett halvår i förskott för detta, så jag tycker nog att du ska fundera på om det är en så klok åtgärd rent långsiktigt!

Det är sant att vi tar betalt i förskott för våra förvaltningsavtal, men kunden har själv valt intervallen på ett halvår. Finns månad, kvartal, halvår och helårsavtal. Billigare ju längre en betalar för. Vi valde då att säga upp samarbetet, nästa svar vi fick var ironiskt: ”Moget!”. Vi tycker absolut att det är ett moget beslut av oss, vi gör nämligen det vi mår bäst av. Det är en hållbar lösning!

När vi blir bemötta på det här viset är detta den rätta vägen för oss, vi vill arbeta med kunder som uppskattar vårt arbete och som ser oss som en viktig partner. Om de inte kan betala en liten faktura på under 2000,- på grund av likviditetsproblem och inte heller vill bemöda sig att berätta det trots påminnelser, ja då är det inte rätt kund för oss.

Vi har samarbetat i flera år och det har känts bra tidigare. Men nu verkar de valt en annan väg i sina relationer. När det förväntas att vi som ett litet företag ska vara bank till ett mycket större företag, dessutom utan att fråga först, ja det tycker vi faktiskt är oförskämt!

Frihet

Vi är innerligt tacksamma för att vi mestadels har väldigt bra kunder, som vi har långsiktiga relationer med. Som tycker båda företagen ska blomstra av samarbetet (inte att en ska vara i skuggan av den andra, som på bilden). Läs gärna mitt inlägg om goda kundrelationer om du är nyfiken.

Vi tror båda dessa företag är ”better of” med en annan leverantör, en större byrå. Vi är i alla fall helt klart gladare utan deras bekymmer inpå oss. Lägger mycket hellre den energin på våra andra kunder!

Det är frihet det!

Publicerat:

i:

6 svar till “Frihetskänslan i att säga upp ett par kunder”

  1. Det där med att kunna välja sina kunder och att faktiskt även kunna välja bort sina kunder, det måste vara en trygghet som sagt! Härligt! Fnissar lite åt svaret ”Moget!” som ni fick.. vet inte om jag tyckte det svaret var så ”moget” 😉 🙂
    Jag sade upp mig för drygt tre år sedan, efter att ha jobbat inom förskolans värld i nästan 30 år, och tänkte nog från början att jag skulle gå ut och tim-vikariera lite då och då. Men jag har inte känt att det är värt den ”lilla slanten” att gå ut och göra det, för mig är det värdefullare att äga min tid och göra det jag vill av den. För att jag kan, och för att det är frihet 🙂
    Tack för fina ord om inredningen i vårt TV-rum 🙂
    Ha nu en fin tisdag!
    /Maria

  2. Är så härligt att se hur ni värderar er tid och fattar beslut utifrån det! Moget????modigt och ett föredöme för oss alla!????

Translate »