långtidsparkering vid Lissabons flygplats

Långtids­parkering vid Lissabons flygplats

När vi var på Madeira så nyttjade vi en långtidsparkering vid Lissabons flygplats för Julietta som vi är väldigt nöjda med.

Vi tänkte först vi skulle ta tåget till Lissabon, vi har 13 mil dit. Men det föll på att vi inte tidigare åkt tåget här och därmed kände en osäkerhet kring det mesta. Sen var tiderna i tightaste laget så inget fick gå fel, då skulle vi missa flyget. Den avgörande faktorn blev att vi kom på att vi med bilen kunde stanna i Setúbal på vägen hem och handla på Mercadona.

Vår tågstation som vi cyklat till en gång och därmed har bild därifrån.

Innan vår avresa så utlöste en tågstrejk, så med facit i hand så var det väldigt bra att vi istället hade bokat en långtidsparkering vid Lissabons flygplats.

Det finns väldigt många olika bolag som erbjuder parkering i närheten av flygplatsen. Jag ägnade ganska många timmar åt att hitta ett företag som kändes seriöst och eftersom vi är så nöjda så vill jag berätta om det, kanske det hjälper någon annan.

Parking Terminal 1

Vi valde till slut Parking Terminal 1. De hade det som var viktigt för oss:

• parkering på inhägnat område
  • bevakning
  • de var försäkrade (seriöst företag med andra ord)
  • transfer till flygplatsen (med elbil!)
  • överkomligt pris

De erbjuder även parkering under tak samt biltvätt & recond.

Hitta dit

Det visade sig att det var det svåraste.. för på Google & Waze så leder de en till baksidan av byggnaden. På framsidan av byggnaden framgår det inte ens att det är Parking Terminal 1, utan det står EasyParking överallt med stora gröna skyltar. De samarbetar tydligen, men skyltningen verkar ligga efter. Det var i alla fall hos EasyParking vi skulle ställa Julietta, fick vi veta efter ytterligare telefonsamtal.

En blomma från Madeira, lite färg skadar aldrig i ett inlägg. Eller hur? 🙂

Hur gick det till?

Jag bokade allt online, ingen betalning, bara bokning. På bekräftelsen fick jag instruktioner. Vi skulle ringa 15 min innan vi kom fram så de visste vi var på gång och kunde planera för transfern till flygplatsen.

När vi flyttat över väskorna till den lilla vanen och själva hoppat in så åkte vi i ilfart (helt klart en portugisisk chaufför) till flygplatsen. Till den terminal vi angett. Tog 5-10 minuter.

När vi sen kom tillbaka två veckor senare så ringde vi när vi fått vårt bagage och bad dem komma och hämta oss (enligt instruktion). Vi fick vänta ca 10 minuter, den här gången fick vi åka elbil.

Tillbaka på parkeringsfirman så inspekterade vi bilen och såg så den inte var skadad på något sätt. Den var ruskigt smutsig så nästa gång kanske vi väljer att ta en biltvätt också. Vi kollade även trippmätaren och såg att de hade kört 200m med den och det är så klart helt relevant då den skulle köras till sin parkeringsplats.

När allt var till belåtenhet gick jag till disken och först då betalade vi för tjänsten. Kostnaden var 14 dygn blev €110,- allt som allt.

Prisvärt och välskött, rekommenderar!

Bilden är från ett annat tillfälle, kan lova att Julietta inte stod parkerad intill någon grönska. Det är i ett industriområde som parkeringsfirman ligger.

Nästa gång vi flyger från Lissabon och vi väljer ta bilen dit så kommer Julietta parkeras på samma ställe!

Publicerat:

i:

20 svar till ”Långtids­parkering vid Lissabons flygplats”

1. Profilbild för Hanneles bokparadis

vi tar alltid buss eller taxi till flygplatsen…. om det är tidigt på morgon

1. Profilbild för Anna Forsberg

Ja det funkar ju finfint i Göteborg till Landvetter.

2. Profilbild för Madde

Vi tar oftast taxi till flygplatsen då det är mest prisvärt. Flygbussen är svindyr och rörigt bara.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Gjorde vi också när vi bodde i Alingsås och skulle till Landvetter.

3. Profilbild för Znogge

Helt klart ett prisvärt, säkert och bra alternativ när det inte fungerar att åka kollektivt. Vi har nära till Kastrup så antingen kör någon oss eller så blir det buss och sedan tåg över bron. Det beror lite på vilken tid man flyger.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Bra med närheten till Kastrup och snälla vänner/familj som kör när möjligt.

4. Profilbild för Anita

Det lät bra och vi använder oss av en liknande parkering när vi flyger från Arlanda. Där tror jag det också finns möjligheter till biltvätt och även garage om man åker vintertid.
    En blommande azalea skadar aldrig … fin färg.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Tack för namnet på blomman! Smidigt att lämna bilen till någon som ser till den.

5. Profilbild för Marianne

Det är bra med långtidsparkering om en behöver ha bilen, det var fin service och inte svindyrt.
    För det mesta har vi åkt taxi, parkering har utnyttjats vid enstaka tillfälle.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Ja vi tycker det var jättebra, kommer använda det igen helt klart. Finns liknande i Faro också ifall vi flyger därifrån. Lite närmare.

6. Profilbild för Susjos

Toppen med långtidsparkering till ett sånt bra pris och bra service! Vi bor nära Arlanda och har en flygbuss som går utanför vår dörr nästan, eller så kan man ta pendeltåget direkt till Arlanda. Eller så står vi på långtidsparkeringen på Arlanda där personal kan stå ( inte dumt att ha en man som jobbar på SAS), och ibland lånar sonen bilen medans vi är borta, och då brukar vi bli hämtade 😉
    Ljuvligt med azalean från Madeira!
    Ha det gott!

1. Profilbild för Anna Forsberg

Smidigt med flygbuss och eller pendeln. Så klart ni kan stå på SAS parkering med, bra! Detsamma!

7. Profilbild för Ingrid

Vi har haft bilen på långtidsparkering många gånger är vi varit utomlands och det har alltid fungerat bra. Det är en bra service.
    Ha en fin skärtorsdagskväll!

1. Profilbild för Anna Forsberg

Det var bra service och något vi nyttjar igen. Detsamma!

8. Profilbild för LillaSyster

Du var alltså tvungen att lämna ifrån dig bilnyckeln…. det hade jag inte gjort. Som tur är parkerar man själv på långtidsparkeringarna vi har nyttjat vid några få tillfällen. För det mesta ser vi till att någon anhörig tar hand om bilen, vill inte ha den ståendes på en parkering i tre veckor under vintern.
    Men bra att det funkade fint för er. Och som sagt en färgsprakande blomma är alltid helt rätt! Glad Påsk!

1. Profilbild för Anna Forsberg

Detta var ett inhägnat område och de behöver nyckeln för att kunna flytta bilen. Tyckte först det kändes obehagligt men jag fick stort förtroende för dem med researchen jag gjorde och allt gick ju bra. Förstår absolut att det bästa är att någon tar hand om den, kanske vi lämnar den hemma nästa gång och löser det med buss/tåg istället. Men det här gick bra! Detsamma!

9. Profilbild för Tove

Tacka extra för blomman den var nog lite till mig 🙂 som aldrig nyttjar långtidsparkering då jag inte har bil längre.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Såklart den var till dig 🙂

10. Profilbild för Äventyret framtiden

Tur att det blev som det blev, bil och inget tåg. Tror att blomman är en azalea men den kan vara en slags rhododendron också. Troligen från botaniska trädgården tror jag också, vid ingången 😉

1. Profilbild för Anna Forsberg

Ja väldigt tur, håller med. Vi var aldrig på botaniska trädgården. Men kanske det är från Monte, jag minns faktiskt inte 🙂

Senaste inläggen

25°C / 9°C
22°C / 8°C
Translate »
error: All content is protected! If you want to use an image, contact me.