Äntligen här!

Vi har i flera år tittat på engelska TV-program av olika slag och fascinerats av både natur och kultur. Nu är vi äntligen på resan vi pratat om så länge!

Väckarklockan ringde 3.30 och vi åt frukost i form av frukt- och grönsaksjuice på Landvetter flygplats på Joes Juice. Riktigt gott! Tiptack till svägerskan Madde!

joes-juice

Flyg & hyrbil

Vi bokade flyget för längesen så fick tag på billiga biljetter hos SAS. Skadad av reklam så hade jag väldigt höga förväntningar på ex. benutrymmet. Var kanske många år sedan de skröt om att benen alltid fick plats i SAS-plan men jag har alltid förknippat SAS med större plats. Det gör jag inte längre. Det är inte bekvämt att flyga, inte ens med SAS. Men resan är ju bara drygt 2 timmar så det var inget som tog ner mitt humör – jag ville bara fram!

Landade på Heathrow och fick åka minibuss till biluthyrningsfirman Sixt, de kör i skytteltrafik mellan terminalerna och biluthyrningsfirmorna. Vi hade hyrt en liten bil och fick en Fiat Panda som var alldeles perfekt i storlek, dock lite trött i uppförsbackarna 😀

Vänstertrafik

Roger var den som skulle köra, man anmäler chauffören redan när man bokar bilen, och jag är väldigt glad för det! Jag är kartläsare och hjälper till att hålla koll åt höger när vi kör in i rondeller och korsningar tills Roger vant sig vid att allt är lite omvänt här i trafiken. Men det funkar kanon, tycker han är grymt snabb i anpassningen!

Lunch i Frimley

Innan vi lämnade flygplatsen hittade vi en butik som sålde paketerad mat, vilket vi stannade och åt i bilen. Vi valde vegetariska sallader och morötter med dipp. Roger testade också Porkpie.

Platsen vi stannade på var utanför Tobys Carvery i Frimley, en liten och lummig by en bit från stora vägen.

Vidderna gör mig stum

När vi passerat Stonehenge (vi stannar där en annan dag) så började vidderna sprida ut sig. Får i mängder i hagarna utmed motorvägen (ja idag körde vi motorvägen för att snabbt komma till Cornwall, lugnar tempo resten av veckan) samt grisar som hade stoooora hagar och hus. Hästar som stod längst upp på kullar och blev fantastiska siluetter mot himlen. Det regnade en del, men solen tittade också fram och gav oss ett varmt välkomnande.

Afternoon tea i Okehampton

Fram på eftermiddagen började det bli tufft att åka bil. Ögonen ville stänga sig hela tiden och vi bestämde oss för att stanna någonstans för att sträcka på benen och ta en kopp tea. Så klart! Vi körde av motorvägen och hittade en stad som heter Okehampton. Hur mysig som helst! Vi gick in på hotellet som hade en pub i entréplan, där blev vi serverade en ”pot of tea” med gingerbreads, precis vad vi behövde!

pub-hotell-okehampton-uk

Beachcombers i Watergate Bay

Efter lite felkörning och fascination över hur engelsmännen kör på de smala vägarna var vi framme vid lägenheten vi har hyrt i fyra dygn. Det är ett fantastiskt läge nära stranden, inte för att vi har planer att bada (riktigt så varmt är det inte) men vi vill ändå uppleva en av Cornwalls guldkorn trots att det är vinter. Så vi bor i Watergate Bay i det här komplexet i Newquay på Cornwalls östkust. Härifrån ska vi nu göra dagsutflykter i några dagar. Lägenheten är fräsch och modern, vi kommer sova som grisar i natt!

livingroom-water-bay-cornwall

Hungriga men nu otroligt mätta

När vi installerat oss i lägenheten gick vi till närliggande Watergate Bay Hotel där vi åt middag. Och vilken middag! Enormt stora portioner, fantastiskt gott och väldigt trevlig personal. Miljön var som ett stort vardagsrum med olika soffgrupper och matsalsbord. Så fräckt, så rätt och så personligt. I like! Indeed! Vi lär gå tillbaka och äta där igen innan vi lämnar Cornwall. Fast i morgon har jag frukosten klar, fick nämligen med mig efterrätten hem. Jag orkade inte. Beställde chokladmousse och det var säkert 3 dl! De tyckte nog jag var lite tokig som frågade om jag kunde få med mig det i en doggybag, men jag ville verkligen njuta av den. Den kostade bara 5 GBP, helt sjukt – det är både ganska billigt och väldigt gott! Till varmrätt åt jag fish´n´chips och Roger åt Bullet Steak.

Nu är det dags att krypa ner i sängen och få några timmars sömn innan vi utforskar viken noggrannare och besöker Jamie Olivers restaurang för att äta lunch.

Publicerat:

i:

Ett svar till ”Äntligen här!”

1. Profilbild för Barbro Netz
    Barbro Netz

Glömde kommentera alla dina fina bilder, som ju väcker längtan ännu mer. Kram

Senaste inläggen

19°C / 8°C
18°C / 7°C
Translate »
error: All content is protected! If you want to use an image, contact me.