comporta-portugals riviera

Europas längsta sandstrand, Portugals riviera

Från Tróia till Sines är det en ca 65 km lång sandstrand. En helt fantastiskt strand faktisk och det ska tydligen vara Europas längsta sandstrand.

Från Setúbal kan en åka färja till Tróia, som ligger längst ut på en tunn landremsa ut i floddeltat, men det går så klart även att åka runt och köra fram och tillbaka på halvön. I Tróia börjar den långa sandstranden, som sträcker sig i en båge utmed Atlantkusten hela vägen ner till Sines. Det är inte bara Europas längsta sandstrand det är även den 7:e längsta i världen, enligt vissa uppgifter på nätet.

Vi tittade till stranden på två ställen, Praia da Comporta och Praia de Melides.

Praia da Comporta

En stor och bred grusväg leder ut till en parkering med solskydd för bilarna. Kändes som att det inte alls räcker med p-platser på sommaren, för trots att vi var där en ganska kall (23 grader) måndag i maj så var det mycket bilar. Insåg sen att många var på restaurangen och åt lunch.

När vi parkerat var vår normala lunchtid passerad sedan länge, så det var verkligen dags att ta fram matsäcken, men vi bestämde oss faktiskt för att äta på parkeringen istället för att kånka ner den tunga kylväskan till stranden. Så fram med tortilla bröden och de olika grönsakerna till fyllning. Finns det något godare än att äta utomhus? Snabbt åt vi, ståendes, vilket ändå var skönt efter att ha suttit så länge i bilen. Sen la vi tillbaka allt i kylväskan, stängde bilen och gick till stranden.

Underbart att gå barfota i den lena och vita sanden. Det var ytterst få nere vid havet, de flesta satt på restaurangen såg vi. Men vi stod en stund och njöt av vinden, saltet och solen.

Vy norrut
Vit och fin sand
Vy söderut
Vattenlinjen norrut med Arrábida i bakgrunden
Vattenlinjen söderut

Hittade ingen offentlig toalett, kanske ett gammalt hus med låsta dörrar är toaletter under säsong, men det såg inte så trevligt ut. Vi hittade toalett på den restaurangen som var öppen (finns två men en var alltså stängd), men för att nyttja den behövde vi beställa något. Så vi tog varsin kaffe, passade ändå bra efter maten. Fin utsikt från verandan också.

Hade kunnat äta lunch här; välbesökt och luktade gott med lockande meny. Nästa gång!
Utsikt från verandans kant
Stängd restaurang

Praia de Galé-Fontainhas

Försökte även komma ut till Praia de Galé-Fontainhas men den kommer en till genom att parkera utanför en camping och sedan gå igenom den. Kanske det även går att ta sig runt på sandvägarna utanför, men vi struntade i det. På vägen tillbaka till den stora vägen körde vi igenom det stora Costa Terra byggprojektet, ett lyxområde med privata villor, golfbana och hälsocenter, där bland annat Georg Clooney bygger en villa.

Praia da Aberta Nova

Några hundra meter söderut på stora villan körde vi av mot Praia da Aberta Nova (ingen vägskylt), men där möttes vi av stora långtradare där asfaltsvägen övergick i sandväg. Så vi vände även där.

Insåg att vi nog inte ska försöka ta oss till stranden om det inte är skyltat med en strandskylt, vår bil är ju inte utrustad med 4-hjulsdrift och sand är inte kul att köra i utan rätt förutsättningar.

Praia de Melides

Så ut på vägen igen och körde ner mot Praia de Melides, som var skyltat! När vi kom till parkeringen här var det en annan känsla än på Comporta. Finns solskydd för bilarna, ett par caféer eller restauranger men det kändes inte lika gemytligt och fridfullt trots att det var lika lite folk på plats.

Vi knallade förbi fikaborden och möttes av en bred spång, handikappanpassad, som ledde oss ner till samma härliga strand som fanns på Comporta. Skillnaden här mot Comporta är att det finns en liten lagun som ger en annan dimension till området.

Handikappanpassad spång ner till havet.
Lagunen innanför stranden
Lagunen sträcker sig inåt land en bra bit

Igen kopplade vi av och njöt av allt havet ger. Doften, ljudet, färgerna och vågorna. Något grövre sand, men fortfarande lika ljus. Det var ganska höga vågor, ingen badade, jag hade inte vågat mig i heller.

Sand, sand och sand.
Av med skorna!
Havets färger är ljuvliga

Båda dessa stränderna är ju utmärkta platser att besöka om en gillar stora sandstränder, klart vatten och vågor. Vet inte hur vattentemperaturen brukar vara just utmed denna kustremsan, men vackert är det i alla fall!

Vi hittar nog vår favoritstrand längre söderut, men så härligt att få vara nära havet igen och att få se denna delen av Portugal som vi tidigare inte sett.

Publicerat:

i:

7 svar till ”Europas längsta sandstrand, Portugals riviera”

1. Profilbild för Stig Posserud
    Stig Posserud

Nej du har fel OM den stranden är 6.5 km .VÅR strand från Spanska gränsen vid Vila Real de Santo Antonio går oavbrutet till Manta Rota ca 11 km (Tar 3.5 till 4 tim till fots Dessutom om man bortser från en minimal vik (50 m bred vid flod o kanske 20 m o fullt vadbar vid ebb, så kan man fortsätta på stranden till Tavira ytterligare 8 km

Jag hade råkat få in ett kommatecken. Den är 65km lång 🙂

2. Profilbild för Stig Posserud
    Stig Posserud

Ja då är den längst Algarves med avbrott för en pir är kanske högst 26-28 km

3. Profilbild för Äventyret framtiden

Tack för vidunderligt vackra bilder!
    Jag har skorrat upp och ner en riktigt lång stund och bara suckat av hänförelse.
    Känner sanden under fotsulorna nu.
    Jag visste faktiskt, via min Uffe att det är en väldigt lång sandstrand där men att den var så lång som
    65 km…wow, säger jag. Där kan man ta långa strandpromenader i vattenbrynet.
    Ha en fin söndag Anna!

1. Profilbild för Anna Forsberg

Tack! Ja långa promenader funkar fint på den här stranden! Detsamma!

4. Profilbild för Mareijke
    Mareijke

Fantastiskt fint. Inte lika mysigt på sommaren kanske om det är knökfullt med folk. Men så stort område borde väl medföra att man kan ha lite avstånd. Har en dröm om att få rida någon gång på en lång sandstrand, den där vore ju perfekt för ändamålet. Ha det gott.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Nej på sommaren är det nog väldigt mycket folk, men det finns faktiskt ett avsnitt på den långa sträckan som de rider på. Kanske detta kan vara något för dig?
      Cavalos na Areia (betyder hästar i sanden)

Senaste inläggen

25°C / 12°C
24°C / 9°C
Translate »
error: All content is protected! If you want to use an image, contact me.