vikt husbil

FrankieBoy klarar totalvikten, knappt

Att undvika överlast är viktigt, och vi håller koll genom att väga lite då och då, när möjlighet finns.

Ända sedan vi flyttade in i husbilen så har FrankieBoy haft en vikt på mellan 4800-4950 kg. Alltså under vår tillåtna totalvikt. Men marginalen är inte särskilt stor. Efter montering av de hydrauliska stödbenen hålls ändå vikten under 5000 kg. Fast marginalen nu är minimal!

Senaste vägningen

När vi körde ner till Skåne passerade vi Trafikverkets vågar utmed E6:an i Helsingborg. Eftersom vi missade avfarten fick vi vända och köra tillbaka, så då passade vi på att använda båda vågarna (en på varje sida av motorvägen). De var inte helt synkroniserade då det skilde 20 kg på resultatet. Den som visade högst vikt gav oss följande resultat:

Framaxel: 2000 kg
Totalvikt: 4960 kg
Bakaxlarna tillsammans: 2980 kg
Sista bakaxeln: 1420 kg

Vi hade precis tankat fullt med diesel (120 liters tank), vattentanken var i princip tom, LPG-tanken nästan full och det fanns ungefär 50% i gråvattentanken.

Som ni kunde läsa om i vårt senaste inlägg om in/ut så försvinner det mer saker än vi tar in. Nivåklossarna (sålda) och två SUP som inte ska vara i bilen särskilt länge till kommer minska bilens totalvikt med närmare 40 kg. Å andra sidan är vi normalt aldrig tomma på vatten så vi kan räkna de sakernas vikt som vatten.

Hur hålla vikten?

Så hur gör vi nu då, när vi ligger så på gränsen med vår totalvikt? Vi kan inte lasta in mer vikt. Så det handlar inte bara om antal saker framöver utan om att vikten på det som tas in ska vara lägre än det som tas ut. Vi har ingen våg så kommer inte att väga varje enskild sak, men vi behöver ha det i åtanke framöver när vi tar in saker i vårt hem.

  • Inga fler solceller (ändå inte aktuellt, men nu kan vi inte heller)
  • Ingen extra frys (bollat lite om vi ska ha det.)
  • Byta ut bord och stolar till lättare varianter
  • Fler klädesplagg kan flytta ut
  • Gå igenom varje förvaringsutrymme och faktiskt fundera kring om vi behöver de sakerna som finns där

Har du några tips så får du gärna ge oss en kommentar! Ofta är ju det enkla det bästa 😀

Bilden är från Lundåkrahamnen.

/Anna & Roger

Publicerat:

i:

6 svar till ”FrankieBoy klarar totalvikten, knappt”

  1. Profilbild för Ove Lundqvist
    Ove Lundqvist

    Ja så blir det även med en bobil med stora möjligheter, husvagn är en värre då det är mindre marginal mellan tjänstevikt och totalvikt.
    Alla finesser väger mycket.

    1. Profilbild för Anna
      Anna

      Ja så är det, en behöver välja lite.

  2. Profilbild för Ronny Rohde
    Ronny Rohde

    Hej, Har följt er sedan länge tillbaka då jag snubblade över er blogg, vill börja med att tacka för allt jobb ni lägger ner på den. Den ger både inspiration, tips och är mycket trevlig läsning.

    Nu kommer jag inte ihåg om det stod något om reservhjul i något av era tidigare inlägg och jag gjorde en sökning på reservhjul utan att hitta något. Jag har själv funderat på att endast ha ett ”däck på burk” för att kunna använda vid punktering. Har redan en liten minikompressor så för min del är viktbesparingen ganska stor. Skulle det inte räcka med det så har jag alltid möjligheten att utnyttja den assistansförsäkringen jag har.
    //Ronny

    1. Profilbild för Anna
      Anna

      Tack för att du läser och kommenterar. Vi har i inget reservhjul, utan däck på burk samt kompressor. Och Assistansförsäkringen 😀

      1. Profilbild för Lars Birger
        Lars Birger

        Hej
        Hittade dina intressanta kommentarer kring hydrauliska stödben. Framtidsdröm hos oss.
        Hamnade sedan på denna om viktfunderingar. Har läst i någon artikel att lithiumbatteri ger både lägre vikt och högre effekt.
        Har ni redan eller funderar på?

        1. Profilbild för Anna
          Anna

          Ja vibbar funderat på litium men kommer inte ta bort fungerande batterier för att ersätta med litium. Den dagen vi behöver nya blir det nog litium

Translate »