Nu har vi ersatt vårt MEO satellitpaket med Starlink internet. Lite strul så klart, det är det väl alltid, men nu är allt klart och funkar bra!
När vi fick disk och tillbehören från Starlink så gick det smidigt att installera. I alla fall för Roger som inte har några problem med att klättra upp på taket.
MEO-disken plockades ner och ersattes av en högre stolpe, för att minimera risken för hinder av signalen från satelliterna, och Starlink-disken. Ny kabel drogs in i huset efter att hålet i väggen borrats upp en del.
ca 250 MB med Starlink
Vi har snabbare internet med Starlink. Ibland är det många som nyttjar nätet och då blir farten långsammare. Men det är knappt märkbart.
Se lite jämförelser nedan.
Vi är väldigt nöjda med hastigheten, vi hoppades att vi skulle kunna få 200, men att få över det är ju verkligen bonus.
Jag märker stor skillnad när jag laddar upp bilder, vilket jag ju gör nästan dagligen. Både till Dropbox och Lightroom. Går mycket snabbare nu.
När vi bytt till Starlink fick vi ändra om våra kopplingar till Sonos högtalarna, vilket bråkade lite. Men det ordnade sig genom att nollställa (reset) högtalarna, så nu kan vi spela våra spellistor via telefonerna igen.
DNS:erna var vi tvungna att uppdatera med Googles DNS:er 8.8.8.8 och 8.8.4.4 också, det behövdes även på MEO för att vi skulle kunna besöka alla webbplatser i Sverige.
Men efter att de tekniska detaljer var ordnat så funkar Starlink alldeles utmärkt.
Säga upp MEO
Att säga upp en portugisisk tjänst kan ställa till det, om en inte känner sig helt bekväm med portugisiskan. Jag letade efter information på engelska men gick bet. Jag ringde och försökte få en engelsktalande person att hjälpa mig, men fastnade i alla valen jag behövde ta mig igenom i telefonsvararen.
Några dagar senare när jag samlat ny kraft så ringde jag ett annat nummer och där fick jag valet att prata engelska, härligt, då fick jag äntligen hjälp. Inte den vänligaste, men det löste sig med uppsägningen via vägledning hur jag skulle göra i deras app. Jag hade försökt via deras webbplats och ”My MEO” men där hittade jag inte. Via appen var det lättare.
Utrustningen ska vi lämna in i en MEO-butik inom 30 dagar från vårt sista avtalsdatum. Det går inte att göra det innan avtalet löpt ut utan vi har ett 30-dagars fönster då utrustningen ska lämnas in.
Det blir dubbel debitering en månad eftersom jag var lite sen med uppsägningen, men det får vi ta. Abonnemanget hos MEO går att säga upp efter 24 månader, för det är bindningstiden, och det har vi nyligen passerat.
20 svar till ”Hej snabba internet!”
Att uppsägning kan vara strulig vet vi ju från våra svenska bolag, kan då bara tänka mig vilket strul du behövde gå igenom. Skönt när man tagit sig genom elden utan brännskador!
Kram
Ja inga brännskador här 🙂 Kram
Så bra att löst sig och att ni är nöjda med bytet.
Tänk att det ska vara på krångligt att säga upp tjänster- det gäller alla branscher. Ha en fin fredag!
Ja det är verkligen konstigt att uppsägning ska vara så svårt. I vårt företag har vi varken uppsägningar eller bindningstider, det har verkligen uppskattats och gör det enklare för alla. Inget kul att ha kunder som inte vill vara kunder. Detsamma!
Vi har också egen parabol och är anslutna till Telia vilket fungerar bra. Vi fick visserligen erbjudande om att få bli anslutna till den allmänna fiberkabeln i marken men tackade nej. För det första skulle det gå på 25.000 sen så trodde vi att kabeln skulle dras bakom oss i kohagen, men helt plötsligt skulle den dras – med stora tunga maskiner – rätt över vår tomt. 2 stora rabatter, varav en med mur skulle förstöras – då tackade vi nej! Då fick dom ansvariga kalla fötter och var här och bad oss tänka om – sen drog dom allt i kohagen. Då gick det bra…..
KRAM-Susie
Kan förstå ni inte ville ha dragningen genom trädgården! Märkligt att det gick bra med kohagen i andra vändan, men bra de tänkte om.
Grattis till nytt snabbt wifi!
Tänk att det ska vara så enkelt att med ett knapptryck skaffa ett abonnemang eller en prenumeration och sedan vara ett elände att säga upp den. Tror de att människor ska ge upp och fortsätta prenumerera???
Eller hur, väldigt märkligt. Tack!
Skönt att det löste sig. Det är alltid lättare att nyteckna än att säga upp. Kommer då språkförbistringar med i bilden så blir det inte enklare.
Känns skönt nu när det är klart.
Lycka till med ert nya snabba internet!
/Ingrid
Tack!
kanske inte har så bråttom, men varit nöjd de senaste decennierna
Har inte heller så bråttom och vi har långsammare nu än vi nånsin haft i Sverige (om vi räknar bort modem-åren). Men det är bra när vi ser film och arbetar med bilder att ha en lite snabbare än vi hade.
Så bra att allt är på plats och efter en del pyssel fungerar som det ska, segt nät är verkligen tålamodsprövande.
Ja nu är det bra 🙂
Lycka till med nya utrustningen och njut av allt du kan göra med ett snabbare internet 😀 Tur att en av er vågar sig upp på taket. Du kanske fick den svåraste delen av uppdraget men det löste du ju galant 😀
Tack så mycket, ja så var det nog, det var inte det lättaste 🙂
Ohh great att få ett snabbare internet det gör ju allt så mycket smidigare och ässch då det gör ju ingenting om man får betala dubbelt ngn månad, så vart det för oss också
Ja vi överlever dubbeldebitering en månad, men onödigt.. jag kunde ju ringt tidigare. Men så är det, är huvud dumt får plånboken lida 🙂