Ända sen vi bestämde oss för att köpa husbil har vi funderat kring om vi ska ha hydrauliska stödben eller inte på FrankieBoy. Nu är nytt beslut taget och bekvämligheten vinner.
Vi har bokat tid i Sverige i juni för att sätta på hydrauliska stödben. Det blir EP-systemet för att alla vi talat med som har det systemet är ruskigt nöjda. Vi har valt leverantör på rekommendation av Forsbergs Fritidscenter i Hyssna.
Varför har beslutet dröjt?
När vi gjorde specifikationen på FrankieBoy vid beställningen så valde vi medvetet bort de hydrauliska stödbenen av den anledningen att det är ganska kostsamt och vi inte visste hur vårt behov skulle se ut. Vi fokuserade på det som vi ville skulle monteras på fabrik i vår beställning på FrankieBoy. Hydrauliska stödben är inga problem att få eftermonterat, så det beslutet kunde vi vänta med.
Kostnaden är det som gjort att vi dröjt med beslutet. Vi har hela tiden känt att det hade varit bekvämt, men vi har tvekat på om vi tycker det är värt det. Vi vet nu hur vi nyttjar vårt hem och de hydrauliska stödbenen kommer vara mycket värdefulla för oss.
Det är fortfarande mycket pengar och det är en viktökning på FrankieBoy som vi behöver balansera. Men annars ser vi bara fördelar!
13 fördelar med hydrauliska stödben
- Husbilen står alltid i våg när stödbenen är nere. Nivåklossar behövs inte.
- FrankieBoy blir mer stabil med fyra hydrauliska stödben än nu, då vi idag bara har två manuella stödben (ett alternativ var att köpa extra stödben till framdelen av bilen, vilket vi alltså valt bort i och med detta beslut).
- Nu blir vårt hem dessutom stabilt varje dag, oavsett var vi står. Med de manuella stödbenen är FrankieBoy bara stabil(are) om vi står still lite längre. Annars struntar vi i att ta ner stödben nämligen.
- När vi förbrukar mycket vatten idag så minskar stabiliteten då vattenvikten flyttar framåt till gråtanken och de två stödbenen bak på bilen ger då inte samma stöd. Det problemet försvinner med hydrauliska stödbenen då det blir fyra punkter som håller bilen stabil.
- Vi slipper krypa på marken för att manuellt veva ner stödbenen.
- Ett av de manuella stödbenen vi har är sneda, vi råkade försöka rulla iväg utan att veva upp dem. Det sneda behöver bytas ut, en kostnad vi nu slipper i och med den nya investeringen.
- De hydrauliska stödbenen har inbyggt system som varnar ifall vi försöker köra iväg utan att ta upp dem, det är en säkerhetsaspekt vi gillar.
- Eftersom underlagets lutning blir mindre viktigt kan vi släppa fokuset på att det ska vara plant där vi står.
- När vi står länge kommer det med de hydrauliska stödbenen bli mindre meckande när vi ska fylla och tömma, då vi inte behöver ta bort stoppklossar, stödben och nivåklossar. Utan bara hissa upp stödbenen och rulla till serviceplattan.
- EPs stödben kan vi flytta med oss till nästa bil om vi byter husbil, om vi vill
- Domkraften, stoppklossar och nivåblock kan vi plocka ur, saker som balanserar viktökningen och dessutom ger oss mer förvaringsutrymme.
- Kör en fast på en blöt gräsmatta eller sandstrand kan en hissa upp framhjulen och fylla igen gropen och komma iväg (tipstack till Martin)
- Smidigt att byta till vinterdäck samt att montera snökedjor vid behov (gäller inte oss som inte kör på vinterväglag, men tack ändå för tipset om fördelen Martin!)
Vi ser fram emot att göra denna investeringen för vår hemmiljö. Detta är det enda vi känt vi saknat i husbilen. På riktigt.
Bilden föreställer en Frankia-granne vi hade i Vera, som hade hydrauliska stödben. Har ingen aning om vilket märke, men det är ungefär så våra kommer se ut i alla fall.
/Anna & Roger
12 svar till ”Hydrauliska stödben till husbilen”
Kul, ni kommer inte att ångra er, vi har EP på vår HB och der har vi haft på alla våra bilar utan problem. Skulle dock behålla nivåblocken då de kan behövas om man måste lyfta så högt att något hjul lättar från backen. Det blir stabilare om man även avlastar delvis med hjulen desutom mår nog bilen bättre.
Lycka till MVH HEMPA
Tack Hempa!
Hej vänner! Vi har också varit sugna på hydrauliska stödben, men valde precis som ni bort det vid leverans av rena kostnadsskäl. Men onekligen är det ju otroligt smidigt och bekvämt! Visste dock inte att det fanns system som man kan flytta med sig till nästa bil, vilket sätter saken i en liten annan dager. Vad går hela systemet på, inklusive montering? Lyckas inte hitta några sådär jättebra prisuppgifter.
60 000,- har vi fått pris på
Hej. Vi har dessa och det är kanon. Ett tips, ni kan spara bra mycket pengar genom att sätta på dessa utanför Sveriges gränser. Vi satte på våra i Tyskland. Värt att kolla. Men ni kanske redan har en bra deal.
Härligt att höra! Har förstått att det endast skiljer några få tusenlappar. Vi har ingen särskild deal – har fått ett pris och vi har accepterat det. Var har ni gjort det och vad betalade ni? Hur var servicen? Pratar de engelska?
Hej Anna.
Förlåt för sent svar.
Vår bil är importerad från Tyskland. Det är en Dethleffs Grand Alpa.
Vi fick betala ca 4.400 €.
I Sverige skulle det gå på 66.000 (katalogpris).
Ha en fortsatt trevlig vistelse i Portugal.
Ingen fara! Tack, då vet vi 🙂
Prislappen glömmer man fort när man inser nyttan med stödbenen. Lät MIro på EPs agentur i Skene sätta dit utrustningen och det har fungerat klanderfritt. Bra service och bemötande utifrån de frågeställningar jag hade.
Det enda ni kommer att ångra är att ni inte satte dit stödbenen tidigare.
Utgår ifrån att ni fått information om att det nu finns en option med integrerad vägning av husbilen. Kika på det om ni inte redan har koll.
Härligt att höra att du är nöjd med Miro, det är där vi bokat 🙂 De med vägning är Al-kos system, vilket inte verkar lika beprövat så vi väljer att fortsätta väga oss på Vägverkets vågar. Men tack för tips!
Hej Anna, enligt vad jag har hört (och beställt) så finns det tillvalet även till EPs stödben numera. Värt att dubbelkolla med Miro om ni vill ha det tillvalet. (Har för mig att tillägget var på 3′)
Men vad bra, tack för info! Det ska vi kolla med Miro.