Köra bil i Portugal

Köra bil i Portugal

Att köra bil i Portugal är inte alltid som en tror, vill berätta vad vi har reagerat över, några skillnader mot hur det är i Sverige.

Vi har kört både stor husbil, van och numera personbil i Portugal. Tycker vi har en del vana nu och här är några av de grejerna vi reagerat över. Har du annan input skriv gärna en kommentar så fler kan läsa det!

Hastigheten

90 km/h är grundhastigheten. Om det inte står någon hastighetsskylt eller om t.ex en 70-skylt är överkryssad utan att det kommer en ny skylt som talar om vilken hastighet som gäller så är det alltså 90 km/h.

Men det tror en inte för i princip alla kör för fort. Om en håller hastighetsbegränsningarna blir det kö bakom. Och folk kör om trots heldraget eller vid ett backkrön.

Navigatorn i bilen är bra på att upplysa vilken hastighet som gäller just där en kör, så vi använder den även om vi inte behöver hjälp att hitta dit vi ska.

När en närmar sig en by eller stad så är det ofta fartkameror som är kopplade till ett rödljus längre fram. Så om en kör för fort förbi fartkameran så blir det tvärstopp vid rödljuset innan en kan köra in i byn.

Observera att en måste ha riktigt bra koll bakåt hela tiden, eftersom den som ligger bakom troligen vill köra om och därför ligger väldigt nära. Och kan så göra länge!

50 km/h är det som gäller genom samhället om inget annat anges.

Påfartsvägar

Det som jag har svårast för att lära mig är att INTE lämna företräde till de som ska köra på vägen jag kör på. Bilar på påfartsvägar (som motorvägsmot i Sverige ungefär) har inte företräde, de ska lämna företräde för oss som redan kör på vägen de ska ut på. Jag har glömt detta flera gånger, sitter väl i ryggmärgen att lämna företräde där. Men den som är på påfartsvägen väntar ju på att jag ska passera, och har anpassat sin hastighet efter det. Så det blir väldigt tokigt om jag saknar ner för att släppa ut dem framför mig.

Om det är tvåfiligt så kan jag så klart gå ut i ytterfilen och på det viset förenkla för den som ska köra ut på vägen. Men, igår blev vi faktiskt omkörda på insidan när Roger gjorde så, vilket ju kunde gått käpprätt åt fanders…

Påfarterna är korta och endast låg hastighet är tillåtet (40-60km/h), men om en ser att det finns en lucka så är det så klart bara att gasa på så en kommer ut smidigt. Men den låga hastigheten är troligen till för att en ska hinna stanna eftersom det är väjningsplikt för den som ska ut på vägen.

Här hade vi hittat en plats vi kunde stanna på och laga lunch med husbilen med utsikt över Douro.

Parkering & rastplatser

Något vi märkte tydligt när vi hade husbilarna är att det är väldigt ont om rastplatser utmed de vanliga mindre vägarna. Det är fler på betalvägarna, men då är det oftast inte särskilt fin utsikt eller mysigt. Det tycker vi är lite tråkigt för det finns många fina vägar som en vill stanna utmed för att beundra utsikten.

Parkeringsplatser, särskilt i parkeringshus, är otroligt små. Det är trångt mellan pelare och raderna av bilar står väldigt tätt. Mycket trixande innan en kommer på plats.

Vid stora affärer och andra stora parkeringar så finns det ofta solskydd för bilarna. Men så klart inte så det räcker till alla bilar. Men det är väldigt skönt om en får en skuggig plats att lämna bilen på en solig sommardag.

Rondeller

I Portugal får en endast ligga i högerfilen om en ska köra av nästa avfart. Det är vad alla i rondellen förväntar sig. Så om du råkat hamna i högerfältet för tidigt så kör av första kommande avfart för att inte orsaka en krock. Här är nämligen regeln att en ligger i innersta filen (om det är tvåfiligt) och byter först när ens avtagsväg är nästa. Håll utkik efter de som kör in i rondellen (som i och för sig ska lämna företräde).

Den som kör in i rondellen behöver ha koll på vad som händer i innersta filen, eftersom de byter fil om de ska av nästa avfart.

Om alla följer de här reglerna är det simpelt.

Bild från Reddit

Vägtullar

Det finns vägtullar på många (alla?) motorvägar. De är dessutom med olika system så det gäller att ha lite koll. För att underlätta kan en skaffa en dosa, vilket vi ska göra nu så det kommer separat inlägg om det. Men annars kan en läsa mer om Portugals vägtullar här.

Hoppas detta hjälper dig att anpassa din körning i Portugal. Det är liksom bara att acceptera, här kör folk som banditer, nästan allihop.

Publicerat:

i:

14 svar till “Köra bil i Portugal”

  1. Här på Madeira går det också undan så det bara sjunger om det i trafiken.
    Nu kör vi inte bil själva längre eftersom vi har sålt våra bilar,
    men vi har gjort det och visst var det med hjärtat i halsgropen
    många gånger när vi körde på serpentinvägarna i bergen men också i stan.
    Fartbegränsningar vad är det? Ungefär.
    Det fina är att bilisterna i stan är väldigt respektfulla för dem som går över övergångsställen.
    De flesta stannar, förutom de få lysande undantagen då förstås. Sådana finns alltid.
    Här finns väldigt många bilar trots att det finns utmärkta kommunikationsmedel, parkeringsplatser saknas och flera parkerar på trottoarerna i brist på annat.

    • Känner ingen portugis (nu känner vi ju inte jättemånga) som inte har en bil. Minst. De flesta har flera bilar i familjen. Här där vi bor finns en buss om dagen, så jag förstår det behövs. Men när de nu kör så mycket bil borde de ju köra bra, kan en tycka 🙂

  2. Vi körde ju bil i Portugal i somras och det är ungefär på samma vis som i Spanien. Fast jag blev påmind av ditt inlägg att vi råkade ”tjuvköra” på en betalväg där det inte fanns några betalstationer för man förväntades tydligen ha en sån där transponder eller vad det heter. (Mitt fel, jag borde ha lärt mig vid det här laget att GPSen oftast har rätt… 😉 ). Förväntade oss att få böter hem, men ännu har det inte dykt upp nån sån (peppar, peppar…).

    Ha det fint och kör lugnt!

    • Just det vägtullarna, bra! La till det i inlägget. Det kan ta väldigt lång tid innan en räkning kommer från vägtullarna. Vi ska fixa en transponder nu, så kan blogga om det längre fram.

  3. Hej Anna!
    Jag har så mycket att säga när det gäller trafiken här och de ”regler” som portugiserna har skapat själva! T.ex. så betyder en stoppskylt inte stopp utan det är bara att köra om det inte finns någon trafik på vägen man kör in på. Att parkera i en rondell går också utmärkt då t.om. polisen ibland har kontroller i just rondeller! Att man ligger väldigt nära i trafiken är också vanligt. Detta trots att det alltid blir den som kör in i min bil bakifrån som blir skyldig om det smäller. Rondellkörning är också något som dom inte behärskar. I stort sett alla blinkar vänster då dom kör in i rondellen och sedan ligger blinkersen kvar när dom kör ut ur rondellen! Dom blinkar alltså sällan höger för att visa att dom skall köra ur rondellen. Det finns mycket mer att säga som t.ex. du mycket djupa diken, som ofta är cementerade, vilket gör att det blir riktigt illa om man kommer för långt ut på den dikesren som ju inte finns!
    Så till det där med ”leitor” (transponder) som man har för att förenkla betalningen på motorvägar. Den modell som vi har valt till våra bilar hyr vi av ”Via Verde”. Vi betalar bara 70 Cent den första gången varje månad som vi utnyttjar den. Sedan betalas som vanligt avgift beroende på de betalsträckor som utnyttjas. Men kör jag inte in på en betalväg under någon dag i en månad så betalar jag inget alls. Vi föredrog denna variant i stället för att köpa transpondern från Via Verde.

    • Jag kan tänka mig det samlar sig på hög efter ett antal år, tack för din input 😀 Vi har också tänkt hyra via Via Verde.

  4. Intressant att läsa och det skiljer sig ju en hel del från land till land. Fint att ta del av dina erfarenheter. Och att anpassa sig till trafiken i ett land tar ju tid.
    Vi har förr ”på 70-80-talet ”-talet åkt en del bil i och genom Europa men inte så mycket efter det. (Då oftast i Italien Spanien och Frankrike) I övrigt har vi ofta flugit till en destination och senare på plats hyrt bil och rest runt.Liknande har vi gjort i USA och Canada. Men just bilsemester i sig har inte varit vår grej.

    • Ja anpassningen till trafiken i landet en befinner sig kan verkligen ta tid. Inte alltid en hinner det när en hyr en bil en vecka eller två. Jag älskar bilsemester, att se landskapen under vägen. Det ger mig helt andra dimensioner i resandet. Att vi är olika gillar jag 😀

  5. Vill varna för en lite udda regel i rondeller. I PORTUGAL får man inte köra in i höger fil i rondellen om man tänker köra rakt igenom rondellen. LIGGER man till hö förväntas man svänga hö vid avfart.Detta kan kosta 300 euro i böter.

  6. Aha! Nu förstår jag varför jag alltid blir omkörd; har trott att hastigheten på landsvägar är 80. 🫣 Är ju lite svårt att veta för det är ju bara när hastigheten sänks som det kommer skyltar med 70/50.
    Så tack för infon. Nu kan jag gasa på nästa gång vi är i Portugal.

Translate »