Vi har nu hämtat vår leasingbil och vill med detta inlägg berätta hur den omständliga processen gått till när det gäller att leasa en bil i Portugal, av LeasePlan.

Det går att leasa direkt från bilföretagen också har vi förstått, men LeasePlan är en stor aktör och är de som står för avtalet vid leasing som säljs genom ACP (Portugals motsvarighet till Motormännen tolkar vi det som) och ViaVerde (vägtullsföretag). Vi valde att göra affären direkt med LeasePlan.

Inledande kontakten

När vi hittat en bil (först var det en SEAT Arona vi fastnade för) så kontaktade jag dem via epost. Första frågan när de hörde av sig var om vi som inte är skrivna i Portugal än ändå kan leasa, och ja det gick bra, fick vi veta. Härligt! För på ”den tiden” var vi inte skrivna i Portugal, även om vi nu är det.

Dessvärre var SEAT Arona slut och vi behövde välja en annan bil eller vänta. Vi väntade ett tag, och letade samtidigt på begagnat marknaden för att kanske köpa en istället. Vårt resonemang kan du läsa om i det här inlägget.

Vi beslöt oss till slut för att leasa och kontaktade då LeasePlan igen där vi sa att vi istället ville ha en Nissan Micra eftersom Aronan fortfarande inte fanns.

Process för godkännande

Eftersom det nu var en skarp order flyttades vår kontakt över från säljaren till en kommersiell konsult, detta var den 19 april som hon tog den första kontakten. Hennes jobb var att fastställa att alla papper fanns som behövdes för att beslut skulle kunna tas om vi var godkända som leasingkunder. Först fick vi acceptera offerten genom att skriva på den. Vi skrev ut den hos Juntan, signerade och scannade med app i telefonen. Alla dokument har vi lagt i en mapp på Dropbox som vi delat ut till LeasePlan.

Därefter kom ett mejl med information om att följande dokument skulle lämnas in.

Copy of the national ID Card and/or Passport (client and spouse)

Vi gav dem kopior på våra pass.

Valid residence permit in Portugal (client and spouse)

Inget vi kunde ge eftersom vi inte har residence i Portugal. Vi gav dem våra personbevis, som vi fått av SKV med stämpel innan vi lämnade Sverige i höstas, istället.

Proof of residence (address)

En faktura från Ourique kommun för vattenförbrukningen blev vårt bevis på vår adress här i Portugal.

Copy of the bank account number

På vår bank BPI kan vi via internet dra ut ett dokument där namn, kontonummer, IBAN och NIB är sammanställt. Det gav vi till dem.

Bank statements for the last 3 months (bank account in Portugal)

För oss blev det utdrag från CA och BPI men vi gav även på vår svenska bank för att visa dem att vi flyttar pengar successivt hit.

Copy of the Central Credit Register (“Mapa de Responsabilidades”) from Banco de Portugal (client and spouse)

Detta var det krångligaste. Vi behövde logga in på Banco de Portugal genom en inloggning på Finanças. Men vi hade inte den inloggningen så vi fick aktivera det och då skickar de lösenordet till hemadressen. Alltså Sverige. Det gick ändå ganska fort och vi kunde ge dem det utdrag de ville ha. Här är länken till ”Mata de Responsabilidades”, vilket verkar motsvara UC i Sverige.

Proof of income in Portugal of the Client (salary receipt, valid employment contract, annual declaration of income) and spouse (if applicable). If they do not exist: guarantor for analysis.

Vi la in våra lönebesked från vårt eget företag för fyra månader bakåt i tiden i mappen.

Beslut

24 timmar efter att de erhållit alla dokument ska beslut komma. Det gjorde det den 5 maj och det var positivt!

I inform you that the process is approved under the following conditions:

LeasePlan

Så följande omständligheter:

  1. Att vi båda skriver på kontraktet.
  2. Att vi betalar två månaders deposit, som vi sedan får tillbaka när vi återlämnar bilen.

Vi accepterade det, samt att vi i samma veva bytte bil vi ville leasa. Det blev en begagnad Opel Astra. Läs om varför i det här inlägget.

Kontraktsskrivning

Nästa steg drog igång några dagar senare. Då fick vi ett mejl med nya dokument som vi skulle skriva ut i två exemplar, skriva på och skicka med CTT (posten alltså). Så vi vidarebefordrade mailet till vår Junta och cyklade sedan dit för att kunna skriva på allt, stoppa i kuvert och dra iväg till LeasePlan snabbt.

Jag scannade även in alla dokument och skickade på fil till dem tillsammans med beviset på inbetalningen av två månadshyror i förskott (vilka betalas tillbaka när bilen återlämnas).

Sen började väntan. De godkände inte utskrifterna, de tyckte det var för dålig kvalitet. Så vi fick göra om proceduren. Men först så skulle vi mejla dokumenten så de kunde verifiera mot våra signaturer i passen. Den verifikationen fick vi vänta på länge. Men under tiden så la de i alla fall ordern.

Otroligt långa väntetider, vi skrev på kontraktet och skickade förskottsbetalning den 12 maj. Efter detta fick vi vänta, göra om, vänta, vänta, påminna, fråga, vänta…

Dessutom kom det fram att LeasePlan bytt system så kanske vårt arbete med att få godkänt kontraktet inte skulle vara nödvändigt då vi skulle skriva kontraktet via en digital tjänst istället. Mitt tålamod tog slut och jag blev väldigt besvärlig. Och det gav faktiskt resultat. För vår kontakt tyckte helt klart det var jobbigt att jag var så ihärdig så i tisdags fick vi ett mejl där de erbjöd oss att hämta bilen den 18 juni. Och att vårt papperskontrakt skulle vara det gällande. Vi tackade och accepterade!

Det står i alla dokument att det tar ca 15 arbetsdagar från orderläggningen, det blev längre, men hade kunnat bli ännu längre om jag inte var ”a pain in the ass” genom att ringa/mejla nästan varje dag efter de där 15 dagarna.

Hämtning av bilen

Vår lilla bil, som vi inte döpt än, skulle hämtas i Lissabon. Det visste vi från början. Så det blev en dagsutflykt där vi var i mycket god tid på plats. Vi tänkte vi kunde ta en promenad utmed vattnet och äta en sushilunch medan vi väntade. Men på Carnext där bilen skulle hämtas var de snabba, så vi fick bilen direkt! Eftersom det kommit nya covid-restriktioner i Lissabon-området från kl. 15 så var vi mycket tacksamma att vi hann lämna Lissabon innan de blev gällande.

Jag fick äran att köra lillebilen hem, medan Roger låg framför mig med Vega. Fotat på vår lilla lokalväg.
Ny instrumentering att lära känna

Kostnader

Vi har alltså tecknat ett avtal på 18 månader för €239,- per månad. Där ingår allt utom bensin. Dessutom har vi lagt en deposition på ytterligare 2 st. månadsbetalningar, vilka betalas tillbaka när vi återlämnar bilen.

När vi kom hem så registrerade jag 18 månadsinbetalningar av €239,- den första varje månad på banken enligt instruktionen i ett dokument jag skrivit på.

Vega ställs av, hon har gjort sitt som lastbil och hus. Hon vill gärna byta ägare!