Monza F1 med bagage

Lite tråkigt att lämna Bergamo, gillar verkligen den staden och kunde gärna utforska lite mer. Men vi får komma tillbaka helt enkelt.

frukost-bergamo

Jag tog en kort men väldigt intensiv promenad på morgonen i går, innan den goda och söta frukosten. Gick upp till Citti Alta så jag fick upp både flåset och transpirationen 🙂

Åker gärna tåg i Italien

Vi förflyttar oss här i Italien med tåg. Skönt att slippa köra i ett land där tutan är det viktigaste hjälpmedel för att ta sig fram. Dessutom hade Roger varit den som fått köra och då hade han inte kunnat dricka vin tillsammans med mig. Det här är en väldigt bra lösning för oss. Dessutom är det sjukt billigt att åka tåg här! En del tåg är väldigt gamla och slitna, men AC finns. Tåget från Bergamo till Monza kostade €2,80 för två personer! Idag när vi tar tåget från Milano till Monza kommer det kosta €3 per person. Det är också ruskigt billigt, fast allt som har med Milano att göra är ju dyrare än Bergamo.

tag-italien-bergamo-monza

Bagageförvaring – not so much

Eftersom vi skulle vidare till Milano så tog vi med oss våra resväskor på tåget till Monza. Tanken var att lämna in dem på en bagageinlämning där. Vi frågade var det fanns och fick beskedet att det inte finns i Monza men däremot kunde vi lämna in dem när vi kom fram till F1-banan. Det litade vi på, så vi krånglade oss (och våra väskor) på de överfulla shuttlarna till banan.

Men när vi steg av bussen så var vi ”in the mittle of nowhere” och inte sjutton fanns det någonstans att lämna in bagaget. Det var bara att dra med sig det. En ganska lång sträcka var det grusgång, risken att förstöra hjulen på våra väskor var stor så ut i gräset i stället. Tungt att dra – men det gick. Framme vid banan så frågade vi igen efter bagageinlämningen och de snälla vakterna sprang omkring och frågade varandra för att hitta en lösning – men det fanns ingenstans att lämna in väskorna!

vaskor

Besviken på personen på Monzas tågstation som fått oss att dra med oss väskorna (hade ju säkert kunna hitta ett hotell i Monza som mot betalning förvarat våra väskor) så hade vi nu inget annat alternativ än att fortsätta dra med oss väskorna. Genom gräs, grus och trånga utrymmen upp på läktaren. Idag ska jag mäta hur långt vi faktiskt gick igår med väskorna bara för skojs skull, men uppskattar det till kanske 3km. Tur vi har bra kvalitet på väskorna så hjulen verkligen höll för den här påfrestningen.

Läktare med svenskar, danskar, finnar och engelsmän

Platserna vi köpt var på läktare 23 AD95, alldeles vid infarten till depån. Bilarna kom i hög fart ur kurvan in på raksträckan vid start och mål.

monza-f1-23AD95

Det var roligt att sitta på en läktare full av nordbor när det gick så bra för Magnussen, Rosberg, Bottas och Hamilton i kvalet. Det fanns ett gäng svenskar omkring oss också och de hade hängt ut en svensk flagga på kanten av läktaren. En härlig stämning där i den stekheta solen.

Milano – hur stort som helst

Efter gårdagens kval tåg vi tåget till Milano som var fullt av Ferrari supportrar (översta bilden).

Bokat två nätters övernattning via airbnb i ett rum i den här lägenheten.

När vi kom till centralstationen i Milano (finns minst tre tågstationer i den här stan) så hittade vi först inte ens tunnelbanan. Det var så mycket skyltar till höger och vänster och ovana som vi är så lunkade vi mest runt och kikade först. Men till slut så insåg vi att det är tunnelbana vi ska åka så det var bara att ta sig så långt neråt vi kunde, genom flera våningar av affärer och där fann vi Metro, som tunnelbanan heter här. Den gröna linjen tog oss till Porta Garibaldi (som också är en av de tre tågstationerna) och på denna stationen fick vi också leta en hel del för att hitta rätt utgång för att smidigast komma till lägenheten.

När vi rullat våra väskor kanske 500 meter så var vi framme vid lägenheten. Varma, trötta och ömma blev vi väldigt väl mottagna med isvatten och beskrivning av Milano och vad vi bör och kan titta på när vi är här. Vi kommer inte hinna med något eftersom vi sticker till Monza igen idag. Vi fick dock veta att Milano inte är så stort som stationen får oss att tro. Vår värd trodde det bara är typ 5km från ena änden till den andra. Den uppgiften har jag inte kollat upp dock 🙂

Efter middag på stan och inhandlande av frukost gick vi och la oss väldigt tidigt, kropparna skrek efter vila.

Trots en ganska slitsam dag så har vi ändå haft roligt och vi vänder ju gärna motgångar till framgångar. Så vi har fått en fantastiskt bra träning. Upplevelserna för övrigt idag kan inte ens två tunga väskor ta ifrån oss!

Ser fram emot racet idag, bagaget blir bara en liten ryggsäck full med vatten, frukost och solskyddsfaktor!

Publicerat:

i:

2 svar till ”Monza F1 med bagage”

1. […] Idag har vi hängt rätt mycket på flygplatsen – vi orkade inte gå mer och särskilt inte med bagaget på släptåg, been there… […]

2. […] Idag har vi hängt rätt mycket på flygplatsen – vi orkade inte gå mer och särskilt inte med bagaget på släptåg, been there… […]

Senaste inläggen

25°C / 9°C
21°C / 8°C
Translate »
error: All content is protected! If you want to use an image, contact me.