trasig värmepump carrier

När värmepumpen går sönder

Vi vaknade söndagen den 4 februari och hade bara 18 grader inne. Vårt värmesystem sköter sig automatiskt men något hade bevisligen hänt eftersom vi normalt har 20-22 grader inne.

Detta var en av de saker som påverkat oss negativt den senaste tiden, som jag skrev om i förra veckan.

Företaget som installerat vårt system genomgår förändringar, så det är trögjobbat med att få svar. Efter att sedan mellandagarna ha försökt få dem på kontoret att ordna med en tekniker för att titta på ett läckage på ett av expansionskärlen så hoppade jag den här gången över kontoret och skickade WhatsApp meddelande direkt till Edgar, mekanikern som gjorde installationen, nu när det var lite mer bråttom.

4/2 värmepumpen orkar inte

Vi vaknade alltså till ett kallt hus. Värmepumpen jobbade hela tiden, den hade bevisligen en dålig verkningsgrad eftersom vattnet inte blev mer än ljummet, både till elementen och varmvattnet. Att pumpen gått mer än vanligt märktes också på elräkningen.

Fick en snabb respons av Edgar, där han förstod att vi inte var så nöjda med servicen hittills. Han sa att han skulle komma i slutet av veckan och på torsdagens morgon kom han.

7/2 tekniker kom

Efter att vi beskrivit problemet med värmen så hittade han till slut att ett rör (det till vänster i översta bilden) i värmepumpen läcker gas och därmed har värmepumpen inte funkat till 100%. Han kunde inte åtgärda felet där och då, behövde också avgöra om det skulle gå på garanti eller inte. Pumpen är tre år, hela värmesystemet installerades i våren 2021.

Det läckande expansionskärlet läckte inte längre, han sa att partiklar i vattnet kan ha tätat det under den här tiden som vi väntat på åtgärd.

Samma eftermiddag fick vi besked från kontoret att de har bett Carrier att ta på sig ansvaret för att värmepumpen gått sönder efter bara tre år, vår installationsfirman anser att Carrier ska ge oss reparationen gratis trots att garantin gått ut.

Carrier värmepump

15/2 ingen garanti

En vecka tog det innan Carrier gav beskedet att de inte tar på sig ansvaret eller står för någon goodwill utan vi får betala för kalaset själva. Jag bad om en offert.

Uppvärmningen av vatten har fungerat med solfångaren, och vi har en elpatron vi kan använda istället, nu när pumpen är dålig, för annars är den backup för varmvattnet när solen inte lyser. Men värme i huset har vi inte haft någon.

Vi har använt vår avfuktare mycket istället, eftersom den tar bort fukten (så klart) men också sprutar ut varm luft samtidigt.

16/2 offert & chock

Vi fick offerten dagen efter, från firman som installerat och vi fick en smärre chock – €2054,- vill de ha för att laga röret som gått sönder och fylla på gasen. Jobbet skulle kunna göras på tisdagen skrev de. Men jag vågade inte beställa jobbet förrän jag pratat med vårt försäkringsbolag.

Att få en offert från en annan kyltekniker skulle ta flera veckor, de har för mycket att göra för att ens komma och räkna på jobbet. Men en uppskattning var ca €1500,- vid en första fråga, men den summan var inte något de kunde lova, utan bara en uppskattning.

Jag kontaktade vår försäkringsmäklare, för att kolla om vår husförsäkring täcker den här skadan. Och de tror inte att de gör det, men vi behöver ju vara säkra. Så de ville ha en rapport om varför den gått sönder.

Vi fick också den här eftermiddagen beskedet att teknikerna skulle kunna komma på tisdag och åtgärda felet och att de innan dess inte kan säga varför den gått sönder. De sa då att försäkringsbolaget kanske vill komma och titta innan den lagas.

Så jag kontaktade försäkringsmäklaren igen för att få klarhet i om försäkringsbolaget behövde skicka ut en kontrollant innan reparation, men de hade gått hem för dagen. Vi kunde inte göra mer, utan fick ta helg vi också.

19/2 jobbet beställt

På måndag morgon fick jag tag i försäkringsmäklaren igen som sa att ingen inspektion behöver göras innan reparationen, de kan laga värmepumpen men vi behöver se till att allt fotograferas och att vi sparar alla reservdelar hos oss.

Jag betalade för reparationen (ska göras innan de kommer) och så bokades det att de skulle komma dagen efter som tidigare lovats.

Samma rör som ovan, fast nu ihopsvetsat.

20/2 reparation

Klockan 9:30 kommer Edgar och en kollega. De svetsade röret som gått sönder och fyllde på med ny gas. Arbetet med gas i Portugal kräver en licens som är svindyr. Så det är anledningen till att reparationen blev så dyr, fast de bara var här och arbetade i två timmar. Även gasen är dyr.

Troligen är orsaken till felet att röret skadats genom vibrationer. Inne i värmepumpen finns en platta som står på gummifötter för att minimera vibrationerna. Edgar skruvade åt allt på de där fötterna och noterade även att när de gör nästa service så ska detta skruvas åt igen för att förebygga problemet i framtiden. Vi är glada att vi har kontakten med Edgar, han är ganska bra på engelska och han förklarar mer än gärna för oss.

Varmt och skönt

Vi har krävt att Carrier ska återkoppla med besked om vad som kan orsaka detta, trots Edgars gissning och åtgärd. Vi tyckte att vi valde ett välrenommerat fabrikat på värmepumpen, men vi känner oss lurade!

Men nu är pumpen lagad, elementen blir varma igen och vi kan slappna av. Pengarna är borta från kontot och vi anpassar oss efter det nya saldot. Detta har alltså varit en lång historia som tagit mycket kraft från oss samtidigt som vi har frusit & upplevt den portugisiska fukten. Det finns värre saker som händer i livet, men det här har ändå varit jobbigt tycker vi. En såpass stor investering som går sönder efter tre år, det känns inte bra. En bra sak med det som hände är att vi märkt vilken skillnad det är att inte ha ett värmesystem!

Om försäkringsbolaget tar smällen åt oss är inte klart än, men vi förväntar oss inte det.

Nu är vi glada, även om vi har ett ytterligare ett jobbigt problem kvar att lösa. Mer om det i ett annat inlägg.

Publicerat:

i:

44 svar till ”När värmepumpen går sönder”

  1. Profilbild för Emma

    Men fy vad tråkigt att pumpen inte höll måttet. Tycker definitivt man kan förvänta sig att den ska hålla mer än tre år… förstår att ni känner er lurade. Bra att det löst sig till det bästa just nu i alla fall.

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Väldigt tråkigt och frustrerande. Ja nu funkar den i alla fall och vi får se vad försäkringsbolaget säger.

  2. Profilbild för Hanneles bokparadis

    Värmen ska fungera, så tråkigt, tre år är kort tid… så tråkigt! Mycket trassligt verkar det.
    Vårat är trettio år, nervös hur länge det ska fungera, vi har ju många minusgrader på vintern.

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Riktigt tråkigt! När det går sönder i Sverige är det verkligen en helt annan sak om det är kallt.

  3. Profilbild för bmlarsreseblogg
    bmlarsreseblogg

    Så tråkigt när saker inte fungerar, speciellt när de inte är så gamla. Det är väl tyvärr en av nackdelarna med att bo i hus som vi kände på slutet. När vi bytt luftvärmepump dröjde det inte länge innan det var dags att byta tvättmaskin och snart hade vi behövt byta takfönster och ev. lagt om tak. Sedan kan vi nu ibland tycka att vi betalar ganska mycket pengar varje månad för ett tryggt och bekvämt boende så hur en än vänder sig befinner dig en viss del alltid bak…..

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Ja det känns märkligt att det inte håller mer än 3 år. Visst är det en av nackdelarna med att bo i hus, vi räknar med att saker går sönder, men det här var oväntat så snart, och så dyrt! Visst är ändan alltid bak 🙂

  4. Profilbild för Micke
    Micke

    Man tycker ju det skulle hålla längre än tre år, surt tycker jag.
    Vi hoppas väl på att försäkringsbolaget betalar ut men bäst att vara förberedd på att det inte blir så.

    Ha nu en jättefin onsdag. 🙏

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Ja det tycker vi också! Vi är beredda på att det inte blir så. Detsamma!

  5. Profilbild för LillaSyster
    LillaSyster

    Lider med er, men så dåligt att inte garantin gällde för tre år är verkligen ingen lång livslängd. Vår bergvärmepump är över 20 år, vi har bytt något relä under åren. Men jag är säker på att dagens nya pumpar inte håller lika länge. För all elektronik som till verkas nu ( nu- läs sedan 10-12 år tillbaka) inte alls håller samma standard som förut. När vi bytte kök förra våren så skrattade hantverkarna över antikviteterna jag hade i köket min spishäll och ugn från 1980 – funkade klockrent, men drog väl lite mer ström än dagens – men jag är säker på att de skulle hållit ett bra tag till. Kram

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Väldigt tråkigt. Vi har haft jord och bergsvärme förut och de har funkat klockrent. Luft-vatten pump har vi inte haft tidigare, så har ingen erfarenhet av det. Förrän nu. Elektroniken gick inte sönder den här gången och vi hoppas det dröjer tills den gör det! Kram

  6. Profilbild för Anita

    Tre år är verkligen ingen lång tid. Dåligt av Carrier att inte visa lite goodwill. Jag hoppas verkligen dom återkopplar till er hur det kunde hända efter så kort tid. Håller tummarna också att ni ändå kanske kan få ut en del på försäkringen. Men mitt i allt elände så är det ju ändå guld värt att ni har Edgar som ni litar på.

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Det är ingen tid alls för en så dyr manick. Det är bara att släppa taget (när vi fått slutbeskedet från försäkringsbolaget) och glömma.

  7. Profilbild för Mamma C

    Men så tråkigt.
    Det var ingen lång garantitid på den värmepumpen.
    Hoppas nu att försäkringsbolaget betalar ut något.
    Kram Carin

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Riktigt tråkigt! vi får se vad som händer, men vi släpper och går vidare, nu när jag har fått rasa av mig också 🙂 Kram

  8. Profilbild för JoY

    Förstår att det känns riktigt surt när det inte håller längre än tre år. Carrier borde väl ta sitt ansvar i det hela. Hoppas att ni får något tillbaka på försäkringen. Ni har fått ett varmt skönt hus igen.
    Hus är =oförutsägbara utgifter, dom dyker liksom bara upp när man minst anar det. Likaså gäller det bilar, som vi har hållit på med nu ett tag. Brukar skämta och säga: det kostar att ligga på topp.

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Ja det känns trist och väldigt märkligt. Ja nu är det varmt och skönt igen och det är bra för det ska bli lite kallare nu igen. Det kostar verkligen att ligga på topp 🙂

  9. Profilbild för Marianne

    Men jisses, vad tufft för er, att det ska vara så tungjobbat när saker som ska fungera inte gör det. Skönt ni har en bra kontakt med mekanikern som kan förklara och hjälpa er,
    Hur kan inte garantin gälla, det borde väl vara mycket längre på en värmepump? Har ni dessutom väntat på tekniker sen i december borde det väl också räknas in?
    Hoppas verkligen att ni får det på försäkringen, så får bolagen göra upp, tre år…vågar de inte ge längre garanti? Det är ju inte klokt
    Stor kram

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Det har varit tufft, även om det bara är materiella saker. Men det kan också vara jobbigt. Vår installationsfirma försökte med Carrier, men det gick inte. 24 mån garanti. Helt galet är det. tack, kram!

  10. Profilbild för Sara i Barcelona

    Usch vad jobbigt! Förstår att det är stressande och sen när man ska hantera allt på ett annat språk också, förstår att det har tagit mycket energi av er :/ vi hade samma problem med vår värmepump men tack och lov hyr vi så det fixades av hyresvärden, såna gånger är man tacksam att vi hyr och dessutom har en jättebra hyresvärd som faktiskt tar hand om sakerna som går sönder:) Stort lycka till med allt! Kram!

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Vi klarade oss med engelskan den här gången, vilket är bra, för det hade varit för invecklat på portugisiska. Perfekt att ha en bra hyresvärd! Tack, kram!

  11. Profilbild för Annika

    SÅ trist. Julen 22 brakade vår värmepump ihop. Det var svinkallt ute, -10 och kallare.
    VIDRIGT. Tror vi hade 12 grader härinne.
    Vår pump var då 11 år gammal. Fick höra att det är livstiden på dessa pumpar, vi trodde det var 15 år, men …. Fast otroligt nog lyckades de greja den, och de var ärliga (vilket jag ju verkligen värdesätter) och den funkar ännu. Den blir 12 år gammal i dec. Vi vet att vi lever lite på lånad tid med den. Sjukt beroende av den eftersom den ger oss värme på vintern och AC på sommaren.
    Tre år är uselt i ert fall, en pump ska hålla mkt längre än så. Garantin borde gälla i allra högsta grad. Så himla bökigt också för er med allt trassel och hur tungrott det dessutom är. Anna, fattar till 100 att detta stulit massor med energi. Det är inga billiga grejer heller. MÅ nu försäkringen täcka det.
    Energifyllda kramar från mig!

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Fy för att det går sönder när det är sååå kallt. Nu har vi ju inte så kallt här, tack och lov 🙂 Uppskattar också ärlighet, nu är ni beredda när den pajar, det är ju bra! Tack för pepp! Kram

  12. Profilbild för Ibod11 - Ingrid

    Nog förväntar man sig att de här rören ska hålla mer än tre år men kanske är leverantören nöjd med att sakerna bara håller under garantitiden. Fy, vad jobbigt och jag förstår att ni har varit både ledsna och arga. Förmodligen har ni även känt stor vanmakt för vad kan man göra när tryggheten i garantier, försäkringar och löften visar sig bara vara luft. Skönt i alla fall att ni har en bra kontakt i Edgar och att ni kan få direktkontakt med honom. Det blev en rejäl ekonomisk smäll och de pengarna kunde ha använts till något roligare. Nu hoppas jag att grejerna ska fungera både bra och länge.
    Kram

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Du förstår precis, tack för att du sätter ord på vad jag känner. Vanmakt är verkligen rätt ord! Nu är det varmt och skönt och vi gläds åt det. Kram

  13. Profilbild för Susjos

    Usch så trist! Men skönt att ni har värme igen! Hände det förra året, för du skriver om april månad?
    Håller tummarna för att allt funkar som det ska nu!
    Ha det gott!

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Väldigt skönt! Tack för att du uppmärksammade mig på 4:an. Allt hände nu i februari, har ändrat. Nu är det varmt och skönt inne igen. Tack detsamma

  14. Profilbild för znogge

    Värmen måste liksom bara fungera och i sådana situationer har man inget val. Däremot så känns det som väldigt kort tid att det inte höll mer än i tre år. Det är väldigt frustrerande när det blir så här och jag förstår mer än väl att det tagit på era krafter. Hoppas att försäkringen kan ersätta en del av det i alla fall för det blev verkligen inte billigt.

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Ja det är verkligen så vi kände, maktlösa att göra annat än beställa jobbet. Vi får se vad försäkringsbolaget säger. Vi hoppas inget.

  15. Profilbild för Anette
    Anette

    Usch och fy. Lider med er.
    Ändå tur att ni inte bor i ett kallt klimat, här hade det varit katastrof.

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Tack! Visst är det så! Men där hade vi elbackup även för värmen. Här är det inte nödvändigt, men ändå värdelöst att det inte håller mer än 3 år.

  16. Profilbild för Husbil Kors och Tvärs

    Men så trist efter bara 3 år! Hoppas ni åtminstone kan få en del via försäkringen och/eller firman och inte behöver stå för allt själv.
    Skönt ändå att det blivit lagat ganska snabbt, för va utan värme nu, med kyliga nätter är inte så kul.
    Värmande kram

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Väldigt trist! Tror inte vi får något, det blir bonus om det blir så 🙂 Nu är det varmt och skönt igen! Kram

  17. Profilbild för Kraka

    Men så jobbigt! Och dyrt. Men skönt att ni har varmt igen.

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Ja både jobbigt och dyrt. Nu är det varmt igen!

  18. Profilbild för Äventyret Framtiden

    Nu förstår jag ännu bättre varför du kände dig som du gjorde. Uh, roligare kan man vara med om och fukten här är kall när värmen lägger av. Skönt att ni har allt på plats igen. En mycket kort garantitid tycker jag också att det var, är. Hoppas på det nästan hopplösa , att försäkringen ändå skulle gå er i möte. Men jag tror som ni…tyvärr.

    En stor varm kram!

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Ja det var en jobbig process, samtidigt med en annan.. som ännu inte är löst. Eller hur, det blir kallt fort och fuktigt. Nu fryser vi inte längre och fukten är som bortblåst, vilket är bra för nu ska det bli ilte kyligare igen. Kram!

  19. Profilbild för Matilda

    Huva vilken stress! Bra att ni fått tillbaka värmen, håller tummarna att försäkringsbolaget är välvilliga.

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Ja väldigt stressande och irriterande! Vi vågar inte hoppas på att få några kronor tillbaka.

  20. Profilbild för Göran Nilsson

    Bra att få det fixat nu. Vid halvårsskiftet kommer det att bli dyrare ändå eftersom man måste byta till ny, mer miljövänlig gas. Svetsen såg inte så där jätteproffsig ut men det kanske var fel rör på bilden. Själv har jag två separata värme/kyl-pumpar + solpanel för vattnet. Att det skulle vibrera känner jag inte igen, låter som ett ursprungsfel på kompressorn som borde reklamerats när garantin gällde. Efterklok är alltid lätt att vara. När det gäller elab så betalar man ju fast avgift för maxeffekten precis som i Sverige. Att hitta bra hantverkare är inte lätt men stort plus är att det ju närapå är gratis. Timlönen för arbetet är försumbar jämfört med materialet.
    Fin blog och fina bilder, tack för det. Alltid något nytt att hämta trots att jag bott här i 10 år.

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Välkommen hit, kul du uppskattar min blogg! Visst är det ett fabrikationsfel, men eftersom Carrier inte vill ta på sig det så är det inte mycket att göra.

  21. Profilbild för Göran Nilsson
    Göran Nilsson

    PS, att svetsa gasrör är svårt eftersom man måste dorna ut rören så att man få en rejäl läpp på skarven. Dessutom har röret gas under tryck som växlar temperatur mycket. För att ställa till det ytterligare har värmebärargasen väldigt små molekyler som gärna kilar ut genom det minsta hål som kan finnas i ledningen. Det kräver verkligen en väl utbildad och omsorgsful tekniker. Så svetsning, tryckprovning, påfyllning kostar några € men det lät lite dyrt ändå. Om man har en läcka brukar man märka det rätt omgående genom att värmen/kylan blir sämre allteftersom. Om gasen läckt ut helt pajar nog kompressorn om man låter den stå och gå utan gas. En bra maskin borde ha larm för lågt gastryck.

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Det är licensen företaget måste ha för att få lov att göra gasjobben som är svindyr och därför är priset för arbetet väldigt dyrt. Dessutom är gasen väldigt kostsam tydligen. Vi märkte det inte successivt, utan som jag skrev så upptäckte vi en morgon att vi frös 🙂 Kanske får vi pengar tillbaka, kanske inte. Men nu har vi lagt detta bakom oss och njuter av livet i detta fantastiska land.

  22. Profilbild för Anni

    Nu är ni portugiser på riktigt när ni tycker att 18 grader är kallt inomhus 🙂 Fast jag förstår ju att fukten påverkar.
    Trist med så dåligt bemötande från Carrier, hoppas verkligen att försäkringsbolaget hjälper till (det kanske kommer i ett nyare inlägg). Vet att när vår luft/vattenvärmepump läckte gas var det mycket krångel med leveransen av den speciella gasen, men den var betydligt mer än tre år gammal och jag tror ändå inte att reparationen kostade sådär mycket.
    Frysen i vår källare köpte vi när vi flyttade in, 1992. Övriga vitvaror har vi bytt flera gånger!

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Eller hur 🙂 På tisdag kommer försäkringsbolaget och inspekterar. Kommer en fortsättning där jag berättar hur det gått när allt är klart.

Vädret

Ourique, PT
16°
Växlande molnighet
06:2820:30 WEST
FreLörSönMånTis
31°C / 11°C
29°C / 11°C
28°C / 13°C
24°C / 10°C
22°C / 8°C
Translate »
error: All content is protected! If you want to use an image, contact me.