Våra reklamationer på FrankieBoy

Våra reklamationer på FrankieBoy

Vi köpte en helt ny husbil och vi har sen vi fick den för drygt 10 månader sedan upptäckt saker som vi reklamerat hos Forsbergs, som levererade vår Frankia 840 GD.

Att det är något som går sönder eller inte håller måttet, det får en nog räkna med när en köper ett nytt fordon. Oavsett om det är en husbil eller personbil. Vi tycker inte det har varit särskilt många eller stora problem, men vi listar dem här ändå. Alltid kan det vara till hjälp för någon. Kanske även oss själva vid nästa köp 🙂

Vill säga att att vi har bemötts med stor förståelse och vänlighet av Forsbergs. Ibland har svaren dröjt så vi har fått trycka på. Men generellt har vi en fin erfarenhet av att handla av Forsbergs och skulle inte tveka på att göra det igen.

Att det är fel är en sak, det viktigaste är hur det hanteras, tycker vi!

Reklamationer vi gjort

Våra reklamationer har alla åtgärdats eller är inplanerade att åtgärdas. Bloggade om de första felen vi upptäckt redan tre veckor efter leveransen. Det inlägget kan du läsa här. De punkterna är med på denna lilla lista också.

Småsaker

Här är sånt som inte varit några större problem, men som så klart ska åtgärdas.

Skjutdörren vid sängen gick inte igen helt

Fixades av Forsbergs på första besöket efter upptäckten.

Garderobsdörren hängde snett

Fixades av Forsbergs på första besöket efter upptäckten.

Diskhon grå

Våra diskhoar är vita, men den blev grå väldigt fort. Forsbergs åtgärdade det med att polera upp diskhon. Ja det blev vitt. Men det blir grått igen dessvärre. Så jag får bleka diskhon titt som tätt om jag vill ha det vitt. Har bestämt mig för att det inte är något att reklamera igen utan en sak som sker vid användande.

Söm släppt på sittdyna

En söm har släppt på en sittdyna vi knappt sitter på. Eftersom vi skulle lämna Sverige iväg strax efter att vi upptäckt det så skulle Forsbergs inte hinna få den nya sittdynan innan vi åkte. Så vi fick en fårfäll att lägga över och när vi återvänder till Sverige så ligger dynan där och väntar på oss hos Forsbergs.

Akut fel

När ett fel blir akut är det väldigt viktigt att det hanteras bra. Och det sköttes utmärkt, men jag fick kasta mig iväg till Lindome. Tur vi inte befann oss massor av mil därifrån.

Tjuvlarm

Felet upptäcktes samma dag som vi fått husbilen och åtgärdades dagen efter i Lindome.

Långbänkar

De här punkterna tog det tid att få löst. Antingen för att Frankia inte var så snabba på att svara eller för att problemen är av den karaktären att de var svårlösta.

Kopplingar & gasfilter till LPG saknades

Strul med att få ett gasfilter som passade, men när lösning fanns installerades det vid första bästa besök. Kopplingarna skickades med post så fort de anlände till Forsbergs

Bodelsdörren gick inte att öppna

Fick åtgärdas två gånger. Staget i dörren böjdes vid användande av handtaget. Andra gången fick vi ett stag från 2017-års modell och sen dess har det inte varit ett problem. Starkare material i det staget.

Täckplattor slår sig

Vi har flera täckplattor i köket, och de slår sig. Så de ligger och vickar. Väldigt irriterande. När vi kör har vissa av dem till och med åkt ner på golvet av bilens rörelser. Vi har fått nya plattor en gång, när vi återvänder till Sverige får vi nya igen.

Sängar skålformade

Vi sover verkligen fantastiskt bra i våra sängar. Men madrasserna har snabbt blivit skålformade så man rullar neråt mitten, bilden ovan visar gropen i en av sängarna. Häromdagen fick vi beskedet att reklamationen gått igenom och att vi får nya madrasser när vi kommer till Sverige.

Känns otroligt bra att det inte är mer strul, vi läser om andra som har både de ena och andra problemen, medan vi har klarat oss riktigt bra. Vi känner att Frankia har levererat en bra husbil med gedigna material och snygga lösningar.

Som vanligt är vi inte sponsrade på något sätt, men vill ändå ge beröm till både Frankia och Forsbergs för vi är så nöjda med FrankieBoy!

/Anna

Publicerat:

i:

13 svar till “Våra reklamationer på FrankieBoy”

  1. Vi är inne på vår andra nya Adria nu som vi köpt i Ludvika!
    Peppar peppar så har det funkat bra,förutom en liten läcka
    vatten vid ett filter vid vattenpumpen som skruvat upp sig
    lite av sig själv,men det fixades av mig själv på vår nya!

    Ha det gott……

  2. Hej på er, ja ni skall vara glada att ni inte har med Forsberg i Bjuv att göra. Allt de försökt rätta till har de förstört ännu mer. Vilket slutat med att vi själva eller en annan verkstad gjort jobbet och debitera Forsberg.
    Så nu får INGEN på Forsberg, Bjuv göra några jobb i vår bil.
    Ha det gott.
    Kram Sven & Sussi
    Husbilen Ventilen

  3. Detta är bara början, här en lång lista som skall åtgärdas.
    Vi var på Frankia i Tyskland när vi körde ner mot Spanien och fick läckaget i duschen samt lite andra saker åtgärdade. Men det finns mer kvar, så vi har lite att ta tag i när vi kommer hem.
    Ha det gott// Sussi ?

  4. Fantastisk blogg! Vi köpte en begagnad Kabe 740 2010 i dec 2017 av Caravan i Eskilstuna. Vi valde det företaget för att VD’n skriver väldigt trovärdigt om hur seriöst Caravan är. Men det skulle vi inte ha gjort. Hamnade i konflikt och fick anlita ett juridiskt ombud. Det handlade bl,a om bedrägeri. Men i dec 2018 avled svärmor i cancer och då orkade vi inte med konflikten längre. Meningen var att vi skulle ut åka och på sikt kunna göra det ni gör. Som du nämnt så är det viktigt att hitta rätt säljföretag. Och det är svårt. Det råd jag kan ge är att kräva en varudeklaration som både kunden och säljaren är överens om och att bägge skriver under. Det ångrar jag att jag glömde bort. Men kanske gör vi något liknande, men utifrån en beggad husbil och vad det kan innebära för ”upplevelser”. Tack för en mycket inspirerande blogg

    • Så tråkigt att läsa vad ni varit med om! Både vad gäller svärmor och husbilsköpet. Hoppas ni kommer iväg på er resa och varmaste tack för din kommentar.

    • Tråkigt när man blir bemött som ni har blivit. Vi är inne på vår 14:de husbil har köpt 12 av dem på olika ställen , men har aldrig blivit så fint omhändertagna som hos Husbilslandet i Kristianstad helt otroligt. Har vi haft något problem el.några reglage vi inte förstått bara att ringa vardag som helger, o inte nog med det dan efter ringer mekanikern o frågar om det har gått bra om allt är fixat. I vanliga fall har vi kört runt 7000 mil om året, men nu flyttar vi ut i bilen för gott. Så nu blir det väl inte så många. Huset håller på att säljas å husbilen fylls.

      • Tack Sven! Jag har lagt Caravan AB bakom oss. Glädjer mig mig åt att ni har hittat ett bra säljföretag. Bra att vi konsumenter informerar varandra om våra erfarenheter. Lycka till med flytten. Med vänlig hälsning, Andefs

  5. Tack. Jag håller på att byta och laga allt det tekniska som jag klarar. Vi trivs skitbra med bilen som är en vinterbil. Vi var upp till Vasaloppet 2018 och låg precis vid starten. Grabben åkte öppna spåret. På morgonen var det -29 grader och vi hade +20 grader inne i bilen. Synnerligen imponerande. August hade aldrig stått på skidor. Tränade 10ggr och åkte loppet på 8tim och 30min. Vi var uppe i år igen med tiden 6tim och 55min. Hans morfar gjorde sitt 49’e lopp. Nu kanske det verkar skrytsamt, men jag delar med mig av två anledningar. Med en husbil så blir det väldigt enkelt att få uppleva saker. För det andra så såg jag att du kollade 5-milen och kanske tyckte det här var lite kul. Här hemma är det skidor för hela slanten. För min del kanske lite ofrivilligt. Nu blev det alldeles för mycket text. Tycker att er blogg är jäkligt snygg också. Rent, avskalat och enkelt att navigera. Jag blir taggad av att kolla och läsa. Hade bäst! Anders

    • Vad bra att du här händig och kan fixa en del själv. Jag har förstått att Kabe är en bra vinterbil. Ja, jag älskar att se på längdskidor, men har aldrig själv stått på några, bra att minska tiden med 1,5 timme på ett år! Kul att du gillar vår blogg Anders, och långa kommentarer gillar vi 😀

Translate »