porto covo

En helg med vänner på besök

I fredags kom ett par av våra vänner på besök. Det var de som inspirerade oss att köpa Vega, eftersom de har en nästan likadan. Nu har deras van varit parkerad hos oss över helgen.

J & A har varit i Spanien hela hösten och vintern och innan de åker till Sverige var ett besök planerat hos oss och dessutom dags för dem att utforska lite av Portugal som de aldrig varit i tidigare.

När de kom på fredagskvällen kom de direkt från Spanien, de hade varit inne på Mercadona och köpt lite varor till oss, vilken lyx med hemleverans! Vi käkade tacos och snackade hela kvällen, fanns mycket att ta igen då vi inte setts på 1,5 år.

På lördagsmorgon hade vi ingen brådska, men vi ville ändå försöka komma iväg på vår utflykt vid 10-tiden. Vi gjorde salladslådor och fyllde vattenflaskor och drog iväg i vår personbil. Första stoppet var marknaden i Brunheira där vi aldrig varit tidigare. Jag hade hört att det fanns bra plantor där, och mycket riktigt så kunde jag köpa lite örter och nån annan torka-tålig växt att plantera framför huset.

Därefter drog vi ut till fyren i Vila Nova de Milfontes för att insupa den underbara havsluften. Men nu var det dags att hitta en toalett och det gjorde vi inne i Milfontes, så när det var avklarat kunde vi dra vidare. Och med matsäcken i åtanke, då det började kurra i magarna, tog vi sikte på Porto Covo som ligger endast 19 km norröver. Självfallet ville vi visa platsen som etsat sig fast i våra hjärtan. Och de förstod absolut varför .. de gillade också den mysiga orten.

Lunchen åt vi på utsiktsplatsen vid havet (där vi hade vår julaftonsfika), sen promenerade vi runt i stan och det var feststämning med musik, grillning och färgade band i träden. Fick inget grepp om det var något särskilt som firades eller om det ”bara” berodde på att det var lördag. Vi hittade ett glasscafé och njöt av en otroligt god glass, den godaste sen vi kom till Portugal!

Lilla fiskehamnen i Porto Covo
Finns gott om små ”stränder” utmed kusten
Underbara Atlanten
Blått och vitt i hela stan.
Torget dekorerat, marknadsstång och musik.
Glassen!

Några besök i butikerna på gågatan och sedan hoppade vi in i bilen och körde hemåt, först utmed havet och sedan via vår närmaste damm (barragem) innan vi landade hemma fram på eftermiddagen. Vi pysslade lite var och en på eget håll innan vi samlades för middag. Nya och väldigt goda smaker för oss i den indiska rätten Alo Goobi, som J, som är kock, gjorde åt oss. Underbart lyxigt med egen kock i sitt kök!

Innan vi kröp till kojs gick vi igenom ställen vi besökt och gillat samt ställplatser och campingar i Portugal vi rekommenderar.

På söndag förmiddag rullade de vidare för att utforska och upptäcka Portugal, och vi hoppas de gillar vårt land lika mycket som vi gör!

Publicerat:

i:

6 svar till ”En helg med vänner på besök”

1. Profilbild för Ditte

Vad roligt med besök och fint också med lite hemleveras av varor.
    Jättetrevligt att via text och bild få följa med på er utflykt.
    Portugal är ett tämligen oskrivet blad för vår del . Har varit där några gånger men blir väldigt sugen på att se mer.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Väldigt lyxigt med hemleverans 😀 Glad jag blir att jag inspirerar dig till ökat sug för Portugal.

2. Profilbild för Urmas Lepp
    Urmas Lepp

Vad kul att ni blev bjudna på denna indiska rätt!
    Min mor var ju gift med en indier och denna rätt var en av hans, och alla andras, favoriträtter. Den gick liksom alltid ”hem” i alla sällskap.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Ja det var verkligen gott! Så det kommer jag göra själv också framöver.

2. Profilbild för Christina
      Christina

Åhh Porto Covo, längtar dit. Betraktar också det som ”vårt” och Vizir som vår camping….

1. Profilbild för Anna Forsberg

En helt underbar plats och Vizir är verkligen en kanoncamping!

Senaste inläggen

18°C / 7°C
19°C / 6°C
Translate »
error: All content is protected! If you want to use an image, contact me.