Fantastiska vyer i Porto

Då var det dags för ett storstadsbesök igen. Vi gillar ju mest att hålla till i byar och mindre städer. Men Porto hade vi hört så mycket bra om så vi kunde inte låta bli.

Porto är Portugals andra största stad, den ligger precis vid Douroflodens mynning ut i Atlanten, på Portugals norra västkust. Vi bor på Camping Vila Cha som ligger ytterligare några mil norrut. Men med Metro bara 3km från campingen kom vi snabbt och lätt in i stan. Vi kollade in campingar lite söder om Porto först, men där ville vi inte stå så vi rullade lite till. Resan från campingen till Porto och tillbaka kostade oss dryga 100,-/person inkl. taxi mellan Metro och campingen.

Strosade i Porto

Vi gick av Metron på hållplatsen Trindade och gick i kurvor nerför mot floden. Först gick vi till tågstationen São Bento med en enormt vackra utsmyckningarna. Passerade många vackra byggnader, både med och utan kakelutsmyckningar, när vi hade siktet inställt på bokhandeln där JK Rowling arbetat, den platsen har inspirerat henne i böckerna om Harry Potter. Men det var kö utanför och då skippade vi det. Fortsatte att vandra genom stan, i nerförsbackar. Mysiga gränder, mycket gamla och förfallna hus, allmänt ganska skitigt. Utmed Dourofloden var det mer liv och rörelse och den ena efter den andra restaurangen hade folk som med sina menyer försökta locka in oss för att äta. Men vi vandrade vidare.

Gatukonst alldeles intill Metrostationen
Vacker kyrka intill järnvägsstationen
Väggdekoration inne i järnvägsstationen São Bento
Lummig park mitt I Porto
Förfallna hus vid utsiktsplats
Utsikt över stan och katedralen
Porto
Gatukatterna tas om hand med egna små hus
En av alla gränder i Porto
Portos kvarter Ribeira

Grannstaden Gaia

Till slut kom vi fram till bron som går över till andra stranden av Douro, till staden Vila Nova de Gaia. Bron har två nivåer, den understa gick vi på när vi gick över till Gaia. En kan tro att det som finns på andra sidan floden också tillhör Porto, för det är inte alls långt emellan, men det är två olika städer. Och vi gillade Gaia bäst. Kanske det beror på alla portvinsföretag som ligger där? Nej, det beror på att det är lugnare. Tystare. Och med en atmosfär som passade oss.

Dessutom hittade vi en matmarknad som liknade Foodhallen i Amsterdam och där fastnade vi och åt lunch.

Matmarknad i Gaia
En av båtarna med portvinstunnor ombord
Utsikt mot bron från Gaia

Jag hade egentligen bara två saker som jag verkligen ville göra i Porto och det visade sig att båda skedde i Gaia.

Portvinsprovning på Offley

När pappa levde bjöd han alltid på Cachucha, vitt portvin från Offley. Så dit ville jag absolut gå. Tina och Bengt mötte upp och vi drog på portvinsprovning. Så himla gott och även intressant att få höra om hur portvin tillverkas. Portvinets druvor måste odlas i Dourodalen på skifferjordar för att få lov att kallas portvin.

När vi satt där och provade vinerna så träffade vi även ett par från Danmark och vi förlängde vår vinprovning och satt kvar länge och pratade med dem. Ett väldigt trevligt möte! Vi köpte med oss 3 flaskor med portvin.

Bilden överst på blåregnet hittade jag vid entrén till en annan portvinsproducent, så otroligt vacker och dekorativ. Finns mängder av blåregn överallt i de här omgivningarna.

Mycket portvin blir det

Gatukonst av Bordalo II

Jag följer Bordalo II på Instagram och tycker hans konst är helt fantastisk! Han gör den av skräp han hittar. Och i Porto, eller i Gaia då, så finns den här fina kaninen som jag ville se i verkligheten. Motljus och en del folk omkring så bilden blev inte som jag tänkt mig, men så glad vi sprang på den här korsningen där kaninen finns, för jag hade ärligt talat förträngt att jag skulle leta upp den här platsen. Du kan se mer av hans konst på hans webbplats.

Fantastiskt konstverk mitt bland portvinsföretagen. Konstnär: Bordalo II

Tillbaka till Porto

Ryggen ömmade så det blev linbana upp till södra brofästet på Dom Luís I Bridge. En långsam promenad tillbaka till Porto, vi gick den här gången högst upp på bron och det var verkligen magnifikt. Vilken fantastisk utsikt!

Mötande linbanevagn, Porto i bakgrunden
Utsikt från linbanestationen
Utsikt från bron
Porto
Mer utsikt upp mot Douro floden

Vi känner att det finns mycket kvar att se och göra i Porto. En dag räcker inte. Så vi skulle gärna vilja återvända, ta hop-on-hop-off bussen till exempel och få ett större perspektiv. Och gärna när det är varmare så att vi i samma veva kan ta en tur upp i Dourodalen med tåg och båt.

/Anna

Publicerat:

i:

12 svar till ”Fantastiska vyer i Porto”

1. Profilbild för Kors och Tvärs

Tack för inspirationen. Vi funderade på Porto/Gaia i höstas men då hoppade vi över det. Men troligen blir det ett besök i höst. Hoppas ryggen blivit bättre!

Åh va härligt ni har det. Har också varit i Portugal i ca tre veckor. Hann med Spanien o Frankrike också. Har precis landat i Sverige igen efter sex veckor. Vi höll oss mest vid Algarve men har blivit inspirerad av era upplevelser på västkusten. Det får det bli nästa gång.

Måste säga att vi tycker västkusten var bättre än Algarve. Men vi hittade inga riktigt trevliga platser att stå på ovanför Porto så det området hoppade vi över.

2. Profilbild för Anna
      Anna

Vassego systra mi! Ryggen är bättre!

2. Profilbild för Barbro

Tusen tack för alla fina bilder!

Så härligt att få ”hänga med er”.

Blåregn alltså…!

Tack Barbro, glad att du hänger med! Ja blåregn, kan inte se mig mätt, så otroligt vackert!

3. Profilbild för Maggan och Ingemar

Fantastiska bilder! Vi gillar inte storstäder, men hoppon-bussarna har vi testat i Sevilla och Barcelona. Lissabon har vi gjort till fots på den tiden vi orkade gå. Numera får det inte vara för långa promenader pga min höft. Dourotåget missade vi, vi var för tidiga de går under april – oktober. Härlit att följa er resa.

Vi gillar inte heller storstäder, men ibland så får vi lite ryck och försöker. Ja jag läste om Dourotåget hos er, tur det kommer fler tillfällen. Tack, roligt att ni är här!

4. Profilbild för FREEDOMtravel

Ser ju supertrevligt ut! Måste nog ta oss till Porto någon dag! 🙂

Ja det är absolut sevärt!

5. Profilbild för Rolle o Carina

24°C / 8°C
22°C / 9°C
Translate »
error: All content is protected! If you want to use an image, contact me.