Nu behöver jag gnälla

Jag vill verkligen inte klaga och gnälla, men när det stör min nattsömn behöver det ventileras helt enkelt. Julietta är fortfarande på spa… och det har inte med henne att göra, utan med leveransen av reservdelen.

Det som gör mig irriterad (får samma färg i ansiktet som ovan eldiga solros) och som envisas med att hindra mig från att somna om kl. 4 på morgonen är att vi inte får besked om vad som händer.

29 april

Vi kollade på bilar och fastnade för Julietta och köpte henne i Beja hos Hertz. Men hittade några elektroniska fel som skulle åtgärdas innan vi kunde hämta henne. (De har alltså lagt ut en defekt bil till salu.)

9 maj

Vi fick besked att felen var åtgärdade och att vi kunde hämta henne den 11 maj. Vi betalade in köpesumman.

11 maj

Glädjedag, hämtade Julietta i Beja. Jag provkörde när vi kom hem och fick upp samma felmeddelanden som vi fått vid provkörningen 29 april. Kontaktade Hertz som lovade att titta på det igen.

13 maj

Körde till Beja och bytte ut Julietta mot en hyrbil (VW Tiroc) och fick beskedet att vi skulle få henne tillbaka veckan efter.

Sen följde ett tre veckor av dålig kommunikation. Roger ringde och mailade, de svarade sporadiskt. Men de hörde aldrig av sig med någon information om vi inte jagade dem. Det enda besked vi fick är att reservdelen är beställd men inte har kommit än.

2 juni

Igår ringde Roger igen, inget svar när han ringde via sitt nummer. Men när han 5 minuter senare ringde från min telefon och det portugisiska numret så svarade vår säljare.

Hon bad om ursäkt men sa att de har dialog med importören och att vi snart ska få ett samtal med läget. Vi vaktade våra telefoner, men det ringde ingen. Däremot såg Roger att han fått ett långt mejl där de förklarade läget. Äntligen! Normalt tar det 48 timmar att få delar från Alfa Romeo, men dessvärre berättade de i mejlat att vår reservdel inte lämnat fabriken än.

Vi fick också beskedet att vi inte fick köra bilen förrän reservdelen var bytt, då det kunde skada motorn. Så ingen idé att hämta Julietta, och låta henne vänta här hemma hos oss.

Varför gnäller jag?

Jag hade gärna sett att Hertz låg steget före och kontaktade oss emellanåt med en lägesrapport.

Vi lämnade in vår leasingbil i tron om att vår nya bil var körduglig. Hade de gjort sitt jobb från början hade vi inte lämnat tillbaka Astran förrän delen var bytt. Det är inte gratis att lämna in en leasingbil i förtid.

Det känns som det är vi som betalar för allt det här, kapitalet för bilen sitter på Hertz konto, vi har betalat försäkringen och vi har betalat för återlämning av leasingbil i förtid. Och ändå har vi inte vår bil!

Jamen trevlig helg till dig då! Vi fortsätter med vårt väntande… det är det enda vi kan göra. Och med tanke på hur saker och ting ser ut med billeveranser just nu så kanske vi får köra Tiroc länge till.

Kanske solrosen piggar upp stämningen i inlägget… kanske inte.

Publicerat:

i:

10 svar till ”Nu behöver jag gnälla”

  1. Profilbild för Ditte

    Verkligen trist! All rätt att gnälla. Jag hade varit tvärilsk, vet att det inte hjälper…
    Och när det från början kunnat lösas på annat sätt är det ju än mer bedrövligt. Här borde ju Hertz gå in och betala en del av kostnaden som ni tog för att i förtid lämna in hyrbilen. Men det lär de väl inte göra. Bedrövligt även med den dåliga kommunikationen.
    Hoppas ni i alla fall inte behöver betala för den hyrbil ni nu har.
    Önskar dig en fin helg och kanske får ni göra något ni blir extra glada av.

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Nej vi behöver inte betala för hyrbilen vi har nu, så det är ju bra 🙂 Vi åkte till havet idag (fredag) och det ger alltid energi och gör oss glada. Tack för pepp, ibland behöver jag bara få ur mig irritationen och nu har jag faktiskt lugnat ner mig.

  2. Profilbild för Ama de casa

    Men fy vilket trassel, du har verkligen all rätt att gnälla! Hoppas det ordnar sig till det bästa.

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Ja det hoppas vi också, verkligen!

  3. Profilbild för Äventyret framtiden

    Solrosen piggar upp men jag har full förståelse för att du behöver gnälla.
    Tyvärr känner vi till det här med leveranser hit på liknande sätt, kommunikation som inte fungerar osv. Vi trodde att det bara är vi invandrare som känner så men icke sa´Nicke, även de fast bosatta upplever samma frustration och förstår inte varför det ska vara så svårt att kommunicera och att ställa upp för konsumenterna.
    Vi har full förståelse för att saker inte anländer som de förväntas göra men att ha kontakt med försäljaren är A och O för att man ska kunna hålla förtroendet på topp.
    Lycka till med Julietta och hennes reservdel! Håller tummarna!

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Exakt så där, vi har ju inget förtroende alls kvar för dem. Vilket känns tråkigt. Men vi får väl se om de kan återvinna det på nåt sätt. Tack för tumhållningen!

  4. Profilbild för Urmas Lepp
    Urmas Lepp

    När det gäller det där med att ”allt” tar så lång tid här i Portugal och att kommunikationen mellan säljare och köpare är så dålig, så har jag också råkat ut för detsamma!
    Jag köpte en sportbil i augusti förra året. Det är en bil av årsmodell 2006, och det som avgjorde att köpet blev av var att det ingick en garanti på ett år.
    Jag hämtade bilen och var verkligen helnöjd ett tag. Men när jag efter någon vecka kollade oljan så visade stickan att det var tomt på olja i motorn! Bilen hade ju varit inne på en helgenomgång innan leverans och olja och filter var bytta då. Nu hade bilen dragit en dryg liter olja på bara 150 mil! Vilken tur att jag kollade nivån!
    Säljaren tog fullt ansvar och bilen hämtades gratis med en bärgningsbil och levererades till verkstaden.
    Sedan drog det ut på tiden och efter hela TRE månader fick jag tillbaka bilen. Motorn hade dom helrenoverat och firman hade faktiskt gått back på affären. Dom hade importerat bilen från Tyskland och blev nu av med hela vinsten när dom blev tvungna att kosta på bilen så himla mycket. Nu har jag en bil med en, i stort sett, helt ny motor och jag är dessutom en nöjd kund. Detta var viktigast enligt firmans ägare!
    Att reparationen hade tagit så lång tid berodde på att reparationen gjordes på kvällstid av mekaniker på märkesverkstaden, och det kunde då göras billigare för försäljaren. Han slapp alltså förlora mer än nödvändigt på affären.
    Så det finns ärliga bilfirmor även här i Portugal.

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Vad bra det löste sig min din Miata. Så klart finns det ärliga bilfirmor här också, och jag tror Hertz är det egentligen, men det har gått lite fel den här gången.

  5. Profilbild för Gunnel
    Gunnel

    Jag förstår verkligen dig, samma kommunikationsproblem som vi upplevde när vi köpte vår husbil. Deja vu! Ibland får man ta till Sinnesro bönen.
    Skönt att få komma till havet o få njuta av naturen. Vi cyklade till Råå igår o hade picknick vid stranden.
    Styrkekramar till dig o Roger

    1. Profilbild för Anna Forsberg

      Ja och jag är mkt lugnare nu, när vi äntligen fått besked. Nu är jag inställd på att vi får åka VW rätt länge till… Skönt med picknick på Råå strand! Kram

Senaste inläggen

Vädret

Ourique, PT
19°
Soligt
06:4320:17 WEST
FreLörSönMånTis
19°C / 9°C
19°C / 5°C
18°C / 6°C
20°C / 9°C
19°C / 8°C
Translate »
error: All content is protected! If you want to use an image, contact me.