Resorna mellan Portugal – Sverige

Det blir många olika färdsätt när vi ska förflytta oss mellan vårt lilla paradis i Portugal och Sverige. Så här åkte vi den här gången.

Eftersom vi hade möten inbokade i Stockholm så blev det att vi flög till Arlanda istället för Landvetter, som ju ligger närmare våra nära och kära.

Till Sverige

Vi började med att sätta oss i bilen kl 4.00 och körde till Lissabon. Där lämnade vi in Julietta på Terminal 1 parkering.

Deras transfer tog oss till flygplatsen, där vi åt vår medhavda frukost (grekisk yoghurt med blåbär. frön & nötter) stående och lutandes mot en vägg. Det fanns inga lediga sittplatser, det var många som ställt klockan tidigt den här morgonen.

Vi flög med TapAir direkt till Arlanda. Vi var 45 minuter sena iväg, då fick vi sitta kvar i flygplanet och vänta, inte kul men det gick ändå bra, det var bra temperatur i planet och de serverade vatten. Landade bara 20 minuter försenade när vi kom till Arlanda, så de hade kört in mer än hälften, bra!

Bagaget kom snabbt och Arlanda Express stod och väntade. Tåget tog oss in till deras terminal nära Centralen. En väldigt smidig resa, snabbt och smidigt. Men verkligen inte billigt! Dock det finaste tåget jag åkt med.

Väl inne i stan så gick vi till Kungsgatan och Vete-katten där vi mötte vi upp vår utvecklare samt vår största kund. Vi hann äta en lunch (bakad potatis med räk- & laxröra samt sallad för mig) innan de kom (hungern slet i magen) och sen fikade vi tillsammans. Roger åt kanelbulle och jag en budapestbakelse (sånt vi bara äter i Sverige). Det var så kul att ses, även om det nog var sista gången.

Ett möte med byrån som ska ta över de flesta av våra kunder blev det också.

Innan tåget till Göteborg skulle gå vid halv åtta på kvällen så hann vi med att hänga i fotobutiken Skandinavian Foto länge. Dessutom kunde vi strosa runt och inspektera vad matvaror kostar i Sverige, på Coop på centralstationen, en chock! En picadeli sallad åkte med som middag på tåget.

Till Göteborgs central kom vi 22.40 och då tog vi en taxi till Rogers föräldrar i Partille, där stora famnen och säng med duntäcken väntade.

En lång dag, men utan stress då vi medvetet byggt in luft i planeringen både för att klara eventuella förseningar och för att slippa springa lika fort som alla andra gör på stationerna.

Från Sverige

Även denna resdag började tidigt då vår bokade taxi hämtade oss i Partille redan kl. 5.00. Innan vi klev på tåget gick vi och köpte med oss varsin kaffe. Tåget körde raka vägen från Göteborg till Stockholms central utan stopp. Framme i Stockholm så åt vi vår medhavda frukost och besökte toaletten, hade ingen brådska då tåget kom fram i tid.

Vi hade planerat att ha god tid på flygplatsen, så vi gick iväg till Arlanda Express och kom fram ca 3 timmar innan flyget skulle gå. Men dessvärre så öppnade inte bagagedroppen förrän 2 timmar före avgång. Vi stod dock först i kön.

De håller på att bygga ut och om Arlanda, så vi fick gå ganska långt innan vi kom fram till vår gate. Men vi hann äta innan vi skulle boarda. Roger tog en hamburgare och för mig fanns det bara en nachotallrik som jag kunde äta.

Flyget gick bra, men träsmaken i baken var nu ganska plågsam efter så många sittande timmar. När vi kom fram till Lissabon så ringde vi transfern. Det var ruskigt mycket trafik runt flygplatsen så de sa det skulle ta 25 minuter. Men precis då kom en transfer som hade plats för oss så vi hoppade in.

När vi kom till Parking Terminal 1 så fanns inte vår bil där! Det visade sig att de hade blandat ihop oss med någon annan och att de hade kört vår bil till flygplatsen för att lämna den där till oss. Så nu fick vi vänta tills de kom tillbaka.. Dessutom hade de inte tvättat den, vilket vi hade beställt. Så den här gången blev det inte en lika bra upplevelse, men ändå okej. Betalade €60,- för en veckas parkering inkl. transfer.

Vi körde hemåt och eftersom vi behövde handla så stannade vi på nyöppnade Mercadona i Montijo. Sen hamnade vi på småvägar ett tag, men till slut kom vi upp på motorvägen igen. När klockan var nästan 23.00 var vi hemma.

Assi & Sombri var på balkongen och jag fjäskade direkt med lite godis så jag fick säga hej 🙂 Sov väldigt gott i vår egen säng!

Översta bilden är också över Nederländerna, båda flygbilderna fotade med 35mm.

Publicerat:

i:

26 svar till ”Resorna mellan Portugal – Sverige”

1. Profilbild för Tony

Far och flyg, men det verkade fungera bra.
    Väldigt fin och intressant bild den översta.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Älskar landskapet när det ser ut som små välordnade rutor 🙂

2. Profilbild för Hanneles bokparadis

Den där gardinen är väl en önskan från eventuella kändisar som vill vara privata….
    Puh, inga sittplatser… glad att jag är så ung 😀 att jag klarar av att sitta på golvet. Flygresor är egentligen något för gamlingar, mycket väntande och köande. Vi ska snart beställa taxi till flygplatsen, på morgonen finns inte så tidiga bussar…

1. Profilbild för Anna Forsberg

Kanske det, men de får ju kliva på först så alla som passerar ser dem ju i alla fall. Jaja, jag tycker det är väldigt märkligt i alla fall. Eftersom vi skulle sitta så länge så var det ändå helt okej att stå en stund! Sitta på golvet kan jag, men skulle inte vilja göra det. Vart bär det av? England igen?

3. Profilbild för Znogge

Arlanda express är fantastiskt snabb och bra men absolut inte billigt. Dock har jag noterat att det är billigare när man bokar i god tid. Sedan är det ju inte alltid så att man har den framförhållningen.
    Gardinen känns lite fånig men det är väl för att markera. Minns i forntiden när det bara var en gardin in till cockpit också. Det är det inte tal om numera på förekommen anledning…

1. Profilbild för Anna Forsberg

Vi bokade över en månad innan. Fick familjerabatt vilket ju gjorde stor skillnad. Markera vad undrar jag.. vi lever ju 2023, den fyller ingen som helst funktion i mina ögon. Klassindelning finns det nog av i samhället.

4. Profilbild för bmlarsreseblogg
    bmlarsreseblogg

Tänk ändå så enkelt att färdas från ert hem och till nära och kära i Sverige (för dem som tycker ni flyttat långt bort).
    Vi som bor vid stambanan åker gärna tåg åt båda håll (Stockholm eller Göteborg), men nu har det varit bökigt ett tag med alla barnarbeten. Dessa är ju ändå som regel planerade och dessutom nödvändiga så då får vi också planera.
    Förstår det var skönt att komma hem igen!

1. Profilbild för bmlarsreseblogg
      bmlarsreseblogg

Oj då! Vi hoppas de utför banarbeten och inte barnarbeten som telefonen fick det till…..🤪

1. Profilbild för Anna Forsberg

hahah, förstod det var det du menade 🙂

2. Profilbild för Anna Forsberg

Vi hade tur att det inte var några problem alls med tågen, men det var också skönt att ha luft i ”systemet”. Ja väldigt skönt!

5. Profilbild för LillaSyster

Lapptäcksbilden är ju helt underbar =)
    Kan hålla med dig om att den där gardinen är helt meningslös…..men en vägg väger ju mer än tyg.
    Du ha en fin tisdag!

1. Profilbild för Anna Forsberg

Tack, gillar den bilden också! Jo det är sant att en vägg väger mer. Men ändå. Bort med gardinen! Detsamma!

6. Profilbild för Mamma C

Inget är ju billigt men det verkar ha flutit på bra när ni var på Sverigebesök ändå.
    Fina bilder från resan var det med.
    Ha en fin tisdag.
    Carin

1. Profilbild för Anna Forsberg

Det är sant, få saker som är billiga. Fast halloumi är billigare i Sverige än här 🙂 Tack!

7. Profilbild för Ingrid

Kul att läsa om era resvägar. Jag upptäckte minsann också att man höll på och byggde om på Arlanda. Jag läste av stegmätaren och innan vi satt på flyget hade jag gått ca 6000 steg där.
    /Ingrid

1. Profilbild för Anna Forsberg

Jösses det var många steg det, skönt i och för sig när en ska sitta still på ett plan i några timmar.

8. Profilbild för Marianne

Bil, flyg, buss och tåg, ja så har jag lärt mej att det är att bo på landsbygden. Smart att planera in för eventuella förseningar och ta med frukost, jobbigt att stå och äta men det är ju bara att gilla läget en så´n gång.
    Jag minns nu att det var ganska rörigt på Arlanda i våras, och bagageincheckningen öppnade mindre än två timmar innan boarding, syrran som är resvan blev lite nervös.
    Kram

1. Profilbild för Anna Forsberg

Det var faktiskt rätt skönt att stå och äta efter att ha suttit i bilen i en och en halv timme. Jag gillar att ha gott om tid inne på en flygplats så det var ganska frustrerande att den inte öppnade tidigare. Men det gick ju fint ändå!

9. Profilbild för Susjos

Skönt att ni hade lite luft i planeringen! Härliga foton från min stad <3. Vi bor så lyxigt nära Arlanda och har bara ett stenkast till Flygbussen, så den brukar vi ta, eller en taxi om vi ska iväg väldigt tidigt på morgonen.
    Ha det fint!

1. Profilbild för Anna Forsberg

Jag tänkte faktiskt på dig när vi åkte genom Solna 🙂 Detsamma!

10. Profilbild för Ibod11 - Ingrid

Skönt med marginaler i reseschemat så att ni slapp känna oro för något. Jag förstår inte heller det där med ett skynke mellan de olika klasserna. Jag inbillar mig att sätena framför skynket är likadana som bakom och att skynket flyttas beroende på antalet resenärer som är beredda att betala lite mer. Men kanske ingår det mat och någon dryck och kanske räcker det med ett skynke för att de där framme ska vara nöjda 😀
    Jag gissar att det kändes både bra och lite vemodigt med det troligtvis sista mötet. Allt verkar ha gått bra med både resor, möte och sömn hos svärföräldrarna 😀 Men det är alltid skönt att komma hem och bara ha sina egna rutiner att rätta sig efter.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Det här skynket gick inte att flytta, det är jag ganska säker på. Det ingår säkert godare mat och någon dryck. Men det kan det ju ändå göra, utan skynke 🙂 Det kändes mestadels bra med sista kundmötet faktiskt. Ja hemma är bäst!

11. Profilbild för Anni

COOP på centralen är inte precis billigaste butiken i stan 😀
    Undrar lite varför ni inte flög tillbaka från Landvetter så ni sluppit resa till Stockholm igen?

1. Profilbild för Anna Forsberg

Nä så klart inte billigaste butiken, men bra placerad 🙂 Det är skönt att ha direktflyg ibland, så därför blev det Sthlm på hemvägen också denna gången.

12. Profilbild för Husbil Kors och Tvärs

Det behövs ju lite luft i planeringen det kan ju inträffa diverse olika saker på en resa och då är det skönt att inte behöva stressa. Långa dagar blir det dock. Men det är det värt för att få krama om familjen

1. Profilbild för Anna Forsberg

Bra mycket lugnare resa med mycket luft. Långa dagar är bättre än stressiga dagar 🙂

Senaste inläggen

17°C / 7°C
18°C / 8°C
Translate »
error: All content is protected! If you want to use an image, contact me.