trångt och backigt på madeira

Trångt & backigt på Madeira

Att det är backigt på den bergiga ön Madeira visste vi, likaså att det är trångt. Och snart vet du det också, med bildbevis 🙂

Madeira är ju ett berg som sticker upp hur havet. Byarna och städerna ligger i dalar och sluttningar upp från vattnet.

Så även om en hör talas om att det är backigt så tänkte jag idag försöka visa lite bilder som illustrerar det, så gott det nu går. Även några bilder där du tydligt kan se att det är ganska trångt emellanåt.

Det är inga problem med att det är trångt och backigt, det finns lösningar till allt. Och en vänjer sig. Men här är ändå några grejer som jag reflekterat över, nu när vi var på Madeira för andra gången.

Här är det inte trångt och inte särskilt backigt heller, men vill visa att det finns tunnlar och motorvägar också.

Gå på vägen

Att gå på vägarna är inte så kul, men det är nödvändigt då det inte finns trottoarer överallt, särskilt inte när en kommer utanför city. Så om det kommer bussar och/eller lastbilar så känner en sig väldigt utsatt. Personbilarna kommer med en faslig fart och de håller inte många dm avstånd till oss där vi går på kanten.

Det går inte alltid heller att gå på rätt sida av vägen. För eftersom det inte finns någon vägren så kan en inte möta trafiken i skarpa innerkurvor utan då får en gå i ytterkurva även om det är på fel sida.

Om det är en liten (50cm typ) vägkant så känns det lyxigt. Men dessvärre är de ofta upptagna av parkerade bilar, vilket gör att en måste gå ute i vägbanan istället. De är dock väldigt duktiga på att parkera nära husen.

En vänjer sig.. men det kändes olustigt i början.

Inga väggrenar och kurvigt
Här kan vi inte gå på rätt sida av vägen.

Trångt även för bilarna

Det är ju inte bara vi som vandrar som får hoppa åt sidan och känna av trängselen. Det är självfallet lurigt att köra och parkera på de här vägarna.

Vi hyrde ingen bil som vi tänkt, utan har åkt buss hela tiden då vi inte promenerat. Funkar utmärkt med busstrafiken, åtminstone så länge en håller sig kring Funchal.

Möte på smal väg, där en av bilarna fick backa ganska långt.
Här vill en inte få möte.
Tight parkering – imponerande!
Undrar var den här bilen racar någonstans.
Så här kan en markera sin parkeringsplats också, så ingen annan tar den!

Branta backar

Det känns i vader, knän och tår (jo, för skorna trycker på tånaglarna i nedförsbacke) efter en dag i såna här backar!

Vår gata och vårt hus ligger längre ner på vänster sida.
Kurviga och branta backar
Till höger vår port
Också vår väg, men mycket högre upp än där vi bor
Syns ganska bra hur brant det är.
En vägg av kaprifol i en väldigt brant backe passar i dagens inlägg.

Alla bilder är fotade med systemkameran och 35mm objektivet. Och den översta bilden är en av mina favoriter från Madeira. Tycker den säger så mycket om ön.

Publicerat:

i:

42 svar till ”Trångt & backigt på Madeira”

1. Profilbild för Madde

Som jag längtar tillbaka till Madeira då jag ser bilderna. Så charmig och så välkommande ö. Fantastiskt. Tänker också direkt på flygplatsen.. Väldigt speciellt

1. Profilbild för Anna Forsberg

Kul att kunna skapa längtan, det är en skön känsla 🙂

2. Profilbild för Znogge

Ja, nog ser man att det är både trångt och backigt men jag förmodar att man som boende vänjer sig vid det. Som turist skulle besöket helt klart innebära massor med gratismotion. Viktigt med bra skor tänker jag. Väldigt fina bilder!

1. Profilbild för Anna Forsberg

Ja bra skor är nödvändigt, passade på att köpa nya faktiskt, som var bättre lämpade för långa promenader på asfalt. Tack!

3. Profilbild för Äventyret framtiden

Jag tycker att du har fått fram backarna på ett mycket bra sätt. Det är ju svårt att dokumentera allt detta som är verklighet på bild, men du har lyckats väldigt bra!
    Precis så där är det och på trottoarerna där de finns står det bilar parkerade väldigt ofta, så människan får gå på gatan istället. Det är ont om parkeringsplatser, trångt om saligheten och de är suveränt duktiga på att parkera med endast ett tidningspapper emellan hus och bil. Imponerande skickliga är de också att mötas i trånga gränder där en av de mötande får backa, så jämkar de än hit än dit och så löper det på igen.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Ja det är onekligen både backigt och trångt. Men det är ju inga konstigheter, allt ordnar sig och alla är vänliga 🙂 Utom vissa bilchaufförer som hötte med näven när vi gick utmed vägen… var skulle vi annars gå?

4. Profilbild för Anette

Oj, så trångt och jäklar vad skickliga de måste vara på fickparkering.
    Jag har aldrig varit på Madeira men har hört att det är väldigt vackert.
    När mina föräldrar var där, för länge sedan, pratade de mycket om alla grönska, alla blommor och om flygplatsen.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Helt sjukt skickliga är de! Ja massor av grönska är det och blommor överallt. Trots vinter. Mer på våren så klart.

5. Profilbild för Anita

Du har fångat de smala, backiga vägarna så bra och dessutom intressanta detaljer. Fickparkeringen … wow … verkligen imponerande. Bilden med utsikten, femte nedifrån, får mig nästan att få svindel. Jag minns ju vägarna men jag satt ju i buss. Men visst kändes det som vi var väldigt nära kanten ibland. Den översta bilden är verkligen fin …

1. Profilbild för Anna Forsberg

Tack Anita! Vad roligt att du tycker jag fångat det bra. Visst är det imponerande med parkeringen =)

6. Profilbild för Barbro

Himla kul att få besöka Madeira (igen) med dig.
    Minnen vaknar till liv och allt känns välbekant på nåt vis.

Tack Anna

7. Profilbild för bmlarsreseblogg

När vi var på Madeira ingick några dagars utflykter medan vi resterande dagar skötte oss själva. Därför hyrde vi inte bil, vilket var skönt. Jag vet att vi beundrade deras vägbyggen med långa tunnlar och höga, långa broar.
    När jag för många år sedan var på Azorerna hyrde vi bil ett par dagar och fick påpekande om att vi var tvungna att fälla in backspeglarna innan vi åkte in i byar….
    Fina bilder bjuder du på, gillar också den första!

1. Profilbild för Anna Forsberg

Hoppla, det låter inte så lockande att köra bil på Azorerna heller då 🙂 har inte varit där men det står på önskelistan. Tack!

1. Profilbild för Lennart
        Lennart

Azorerna är värda ett besök men liten hyrbil är ett måste en bra regnjacka med huva är att rekommendera

1. Profilbild för Anna Forsberg

Azorerna står redan på önskelistan.

8. Profilbild för Ewa
    Ewa

Ja, ön är förödande vacker. När vi kom på inflygningen över Madeira, för att spela golf, undrade jag hur det skulle kunna finnas golfbanor på denna bergiga ö; det finns ju inga plana ytor.
    Det finns några, mycket kuperade, banor. Också med otroligt vackra utsikter. Men golfbil eller motordriven vagn rekommenderas.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Jag har fått med en golfbana på bild, förstår det är kuperat även där, men hoppas greenen är platt i alla fall 🙂

9. Profilbild för Marianne

Fina foton som kastar mej tillbaka till min vecka där. Jag skulle inte vilja köra bil på Madeira, chaufförerna till turistbussarna som kör uppe i bergen, är helt fantastiska, att få möte där och behöva backa en stor buss i kurvorna, jisses vilken prestation. Parkeringar, jag såg en bil som parkerat tätt mot en bergsvägg över en levada, vänster hjulpar på ena sidan och höger på andra sidan, inget en skulle vågat sej på att försöka.
    Det är ju riktiga mördarbackar att gå i, åt båda hållen, jag tappade ett par kilo under veckan där trots att vi åt så mycket god mat 🙂

1. Profilbild för Anna Forsberg

Vad roligt att du kastas tillbaka till den fina ön. Märkte även i stadsbussarna att chaufförerna hade koll på vad de gjorde. Dasspapper mellan mötande bilar och bussen.. Ja över levador parkeras det också, inget jag såg den här gången dock. Visst är det många mördarbackar, starkare ben och bättre kondis har jag nu.

10. Profilbild för Ingrid

Så fina bilder från Madeira!
    Vi åkte ju bara runt på bussresor, så att det var så trångt och backigt upplevde vi inte. Däremot har jag ett foto där Åke och några till från bussen hjälper chauffören forsla bort ett träd som fallit över vägen.
    Trevlig söndag!

1. Profilbild för Anna Forsberg

Tack! Vilket kul minne du har från Madeira. Detsamma!

11. Profilbild för JoY

Där kan man verkligen säga att det är backigt och trångt, inget för husbilen att ta sig fram där inte. Spännande hur en golfbana ser ut? Ni har varit duktiga som gått upp och ner för dom backarna, då det kan kännas ordentligt när det går nerför. Fina bilder.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Nä, husbil hade jag inte velat köra på Madeira. Å andra sidan kör ju bussar på många ställen så det skulle säkert gå. Men att vara i vägen i trafiken med ett ”lyxfordon” ses kanske inte med så blida ögon tänker jag, bussar och lastbilar är ju mer acceptabelt.

12. Profilbild för Micke

Helt oerhört hur trångt det är där, man får väl hjärtsnörp när bilarna passerar.
    Men som du skrev, man vänjer sig väl.

Fantastiska bilder återigen, vackra vyer, det tackar jag för.

Ha det jättefint.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Jo, en vänjer sig 🙂 Tack!

13. Profilbild för Jossu

Underbara men ack så backiga Madeira. Minns när åkte upp till Monte, bara linbanan upp visar ju hur backigt det är. Sedan fick jag för mig att jag skulle upp till en utkiksplats och jag gick nog närmare en timme(eller så kändes det så p.g.a alla pauser) i konstant uppförsbacke. Desto trevligare att gå ner sedan, även om det också kändes i benmusklerna.

1. Profilbild för Lennart
      Lennart

Utforska baksidan på ön det är värt mödan tyvärr blir det en liten hyrbil

1. Profilbild för Anna Forsberg

Där var vi förra gången, då gjorde vi ”hela ön”.

2. Profilbild för Anna Forsberg

Första gången vi var på Madeira gick vi upp till Monte! Kan säga att jag var trött i benen när vi kom upp. Nerför är nästan värre, hög belastning på knän och vader.

14. Profilbild för Susjos

Du fick verkligen med hur backigt de tär på Madeira, har sett det också på Karins blogg. Fina foton är det, och en vacker ö, älskar väggen med kaprifol!
    Ha det fint!

15. Profilbild för LillaSyster

Väldigt smalt och trångt känner ingen längtan efter att köra bil där. Verkar otäckt att promenera ock. Men det ser vackert ut.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Det finns absolut bättre platser att promenera på än på vägarna. Levadorna är ju bilfria 🙂

16. Profilbild för Jag

Fin och härlig bildserie där backigt och trångt är temat. Vackert ser det ut, liknar vissa spanska städer med trånga gränder. Fastnar för bilden med de gulliga stolarna som markerar parkeringsplatsen.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Tack! De trånga gränderna har vi också upplevt i Spanien, men också här på fastlandet i Portugal. Och i Frankrike och Italien med. Jag fastnade också för stolarna 🙂

17. Profilbild för Anki

Trevligt att få följa med … och fantastiska bilder! Gillar de blå stolarna!

1. Profilbild för Anna Forsberg

Ja de blå stolarna är i min smak med 🙂 Bra mycket trevligare än röd/vita platsband eller liknande.

18. Profilbild för Lillan Kind

Jag tror att det skulle vara fantastiskt att rida omkring på den backiga ön, om man bara kan hålla sig borta från trafiken. Det verkar läskigt att dela yta med fordon som rör sig fort, och dessutom ofta är stora. Jag skulle nog också föredra att åka omkring med buss på ön, för bortsett från trängseln på de smala vägarna kan man ju titta på omgivningarna istället för vägen och trafiken.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Ja buss är toppen, eller minibuss. Förra gången vi var där så åkte vi med vans till olika utflyktsmål och det var toppenbra. En stor buss hade nog inte lyckats att ta sig fram överallt vi var då. Att rida på de vägar vi gick är nog inte så kul nej.. såg inga hästar alls faktiskt. Men vi var ju inte så mycket utanför stan, finns säkert på andra delar av ön och då är det ju mindre trafik också.

19. Profilbild för Tove toviska

Trångt. Vackert. Upp och Ner. Sväng. Gå rätt på fel sida!
    Jättefina bilder! Och två blå stolar!

Senaste inläggen

25°C / 9°C
25°C / 8°C
Translate »
error: All content is protected! If you want to use an image, contact me.