flyg Portugal landvetter

Portugal – Sverige med KLM

Att flyga mellan Portugal och Landvetter var oväntat krångligt faktiskt. Det blev två rätt av fyra med KLM.

Vi fick tips att flyga med KLM eller LuftHansa, inte med SAS då de ofta avbokar sina turer. Och det vill en ju verkligen undvika. Så vi valde att boka med KLM, de hade bäst webbplats… Ja sånt påverkar mig!

Inga direktflyg mellan Faro och Landvetter annat än med SAS. Med KLM så blir det byte av flyg i Amsterdam.

Det blev därför fyra olika flighter bokade, direkt på KLMs webbplats. Och två gick smärtfritt…men det började inte så bra.

Vacker utsikt vid Faro flygplats

Mån 4/4 10:15 Faro

Då skulle vi flyga mot Amsterdam med Transavia, KLMs lågprisbolag. Men det var något fel på planet så det behövde lagas först. Vi kom inte iväg förrän strax efter 14 och missade vårt anslutningsflyg mot Landvetter. Fanns inte plats på något annat förrän dagen efter så det blev en natt på hotell i Amsterdam.

Trots en väldigt otrevlig person på KLM på Schiphol flygplats så löste det sig med matkuponger, hotellvoucher och shuffle-vouchers till slut.

Hittade en härlig restaurang med salladsbuffé, soppa, smoothies och även kött för Roger!

Tisdag 5/4 9:50 Amsterdam

Våra ombokade platser mot Landvetter gick som utlovats och vi landade i Sverige vid lunchtid. hämtade vår hyrbil, som vi också bokat via KLM.

Välkommen till Sverige…

Tisdag 12 april 9:50 Landvetter

För hemresan hade vi bokat oss på ett flyg som gick 9:50 till Amsterdam. Men innan vi ens lämnade Portugal fick vi besked att det planet var inställt. Så vi behövde boka om.

Det gjorde vi då till 14:10, men det var mycket dyrare än det vi hade betalat redan. Annars gjorde det inte oss så mycket att det avgick lite senare, vi skulle ändå hinna med samma plan från Amsterdam till Faro.

Men! På kvällen den 11/4 hade jag ett missat samtal från KLM samt att jag fick jag ett mail om att flighten var inställd. Ägnade ett par timmar till oro och telefonkö, innan jag till slut kom fram och fick besked att det mailet gällde flighten 9:50 på morgonen. Som vi redan bokat om för längesen. Pulsen sjönk men jag tyckte det var väldigt märkligt.

Vi kom i alla fall iväg enligt tidtabell 14.10 och hade ca 1 timme och en kvart på oss i Amsterdam att hitta något snabbt att äta och förflytta oss till en gate i en helt annan ände av terminalen.

Tisdag 12 april 17.10 Amsterdam

Planet avgick enligt plan och flög dessutom in lite tid. Landade vid 19.00 (portugisisk tid) och sedan var det väntetid på bagaget i ca 45 minuter totalt. Men strax efter 20 lämnade vi flygplatsen och rullade mot Ourique.

Har du erfarenhet av att flyga mellan Faro/Lissabon och Landvetter? Dela gärna med dig.

Publicerat:

i:

14 svar till ”Portugal – Sverige med KLM”

1. Profilbild för Martin
    Martin

Va trist att KLM misskötte sig så för er. Känner mig lite skyldig för jag tror det var jag som tipsade om dem till Götet för er. Sorry för det.
    För oss har dom funkat klockrent utan ett enda missöde, dessutom flera ggr under Covidperioden. Tror vi har rest med Transavia/KLM till Sthlm, Linköping, GBG & CPH säkert uppåt 10-12 ggr själva och våra kidz halva dussinet och varit supersmidigt när direktmaskinerna inte gått o/e inte passat oss i tid.
    Vet att våra vänner här nere även använder Lufthansa via Frankfurt eller München när de ska till GBG. Kan ju vara ett bättre alternativ för er nästa gång.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Äsch då, du kunde väl inte förutse strulet! Verkar som om det bråkar generellt med flyg just nu. Kompisar som åkte till Azorerna fick också långa väntetider. Vi får testa oss fram till det som funkar bäst för oss. Och vi är innerligt tacksamma för alla era tips! Kram

2. Profilbild för Ewa
    Ewa

Du skulle kanske flugit med SAS istället… Har ingen erfarenhet av just FAO AMS GOT, men däremot av SAS. När vi snart flyger ner till Portugal fick jag nyss besked att den bokade (och billiga) sträckan (UME) ARN OSL FAO är inställd. Efter samtal med SAS bokade de om till den för oss tidsmässigt bättre, och dyrare, UME ARN FAO. Utan extra kostnad för biljett. För annars skulle de ju varit tvungna att betala tillbaka kostnaden för den ursprungliga biljetten. Och kostnaden för deras administration av detta är inte billig. Det här har hänt flera ggr tidigare när vi bokat billigare kampanjbiljetter som sedan har behövts bokats om och det blivit till bättre resvägar/tider för oss som behöver mellanlandning på ARN.
    När vi reste från Gran Canaria i slutet av februari var planet 14 timmar försenat pga tekniskt fel. Vi gjorde ”claim” till SAS vid hemkomst på hotellövernattning, måltider och €400/per person kompensation för förseningen. Vi fick svar inom 24 timmar och pengarna på kontot efter 5 dagar.
    Jag tycker SAS har oförtjänt dåligt rykte.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Vi får väl testa SAS nästa gång. Men eftersom de är i stor ekonomisk kris så känns det bättre att vänta tills vi vet vad som händer med bolaget. Tack för att du berättar om dina erfarenheter.

3. Profilbild för Äventyret framtiden

Jag har förstått att det har varit kaos en längre tid vad gäller flygen, oberoende av vilket flygbolag man väljer. Så tråkigt när man vill komma fram och allt ställs på sin spets. Ni fixade det ju bra trots allt men jag har vänner som har varit på väg hit från Sverige och resorna har tagit ända upp till fyra dygn innan de har landat här i Funchal. Men det är förstås ett skräckexempel. Men ingen känner sig säker på att tidsplanen håller som tidigare, både när de flyger hitåt och härifrån.
    Fotot är fascinerande, först trodde jag att det var havet jag såg men så såg jag . Det var en flygbild över bergen. Härlig bild!

1. Profilbild för Anna Forsberg

Och fy tusan, 4 dagar kan ju vara halva resan.. Jag har förstått att det verkligen är osäkert att flyga nu, så vi låter bli nu. Kommer inte bli några flygresor på ett tag, helt klart. Tack, tycker också den bilden blev bra 🙂

4. Profilbild för AnnSofie Sniwe
    AnnSofie Sniwe

Jag har ingen erfarenhet av att åka Faro-Gbg, men den sträckan har varit mycket efterfrågad och har inte alltid funnits varje år. Ju fler som åker direktlinjen desto större chans är ju att den blir kvar.

Jag brukar åka med SAS Faro-Sthlm och det flyget har blivit inställt en gång. SAS bokade om med annat bolag via Amsterdam helt utan kostnad, så det var helt okej ändå!

1. Profilbild för Anna Forsberg

Du har så rätt! Men först vill vi se att SAS klarar sig igenom den ekonomiska krisen.

5. Profilbild för Ulf Mårtensson

Flög Göteborg -Amsterdam – Lissabon 12/4 avg 06:10 från GBG. Allt funkade enl tabell, bra info från KLM i förväg om covid, incheckning online etc så en bättre upplevelse än vad du råkade ut för 😊

1. Profilbild för Anna Forsberg

Tack för info och bra att det funkade fint för dig! Funderade på om det är bättre att flyga till/från Lissabon istället för Faro. Vi får se hur vi gör nästa gång.

6. Profilbild för Mareijke
    Mareijke

Hej!
    Fy vilket krångel. Jag har flygit mellan Arlanda och Faro tor rätt mycket både direktflyg och med mellanlandningar, med Norwegian. Det har aldrig strulat. Men dom kanske inte kör till Landvetter, det har jag ingen koll på.🌺

1. Profilbild för Anna Forsberg

Nej de kör inte till Landvetter. Hört mkt gott om dem och flugit med dem till andra destinationer, aldrig något krångligt heller.

7. Profilbild för Ditte

Trist när det blir så här mycket strul . Känner igen det och vi undviker KLM. Tar gärna SAS som vi har goda erfarenheter av, liksom Norwegian och Lufthansa. Men svårt att veta innan .
    Vi har även flugit med Bryssel Airlines med bute i Bryssel och också helt ok.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Tack för input, vi får testa ett annat flygbolag nästa gång helt klart.

Senaste inläggen

17°C / 8°C
18°C / 12°C
Translate »
error: All content is protected! If you want to use an image, contact me.