cerca-design-hotell fundao

Cerca Design House, Fundão

Vi bokade Cerca Design House i utkanten av Fundão för att kunna ta oss en titt på området som många hitflyttade väljer att bosätta sig i. Dessutom ligger hotellet bra till mellan de två små byarna vi ville se.

Efter att ha spenderat ett par timmar i Sortelha och kört runt på en massa småvägar så landade vi på hotellet i östra delen av centrala Portugal.

Vi gillar hotell med karaktär, som du kanske märkt. Och det har Cerca Design House verkligen. De exponerade stenväggarna och rymden av det höga taket ger en väldigt speciell och härlig atmosfär.

Rummet, Sargaço

Alla rum är döpta efter inhemska växter och vårt rum hette Sargaço (Cistus monspeliensis) vilket är en vit ros. Här kan du se mer på Wikipedia.

Vi tycker rummet är väldigt stilfullt inrett och vi gillar att stenväggen är det som ger rummet karaktär tillsammans med en diskret lila ton på textilier.

Grymt bra AC men den gnisslade så kunde inte ha på den på natten. Men det var inte så himla varmt så det gör inget, men om det finns en på plats så ska den ju funka optimalt.

cerca design house fundao
Snyggt med mycket glas tycker vi.
cerca-design-hotell
Badrummets färger är dock inte lika diskreta.. skarp gul/orange färg.
Uteplats med ett par stolar

Mysigt med en uteplats om vädret vore varmare. Men om en ska ha en slappardag i solen och utomhuspoolen är det skönt med en egen plats.

Sova

Sängen var okej men vaknade ganska stel, men det kan ju bero på att vi sovit flera nätter på hotell med blandade sängar.

Frukost & restaurang

Vid incheckning angav vi en tid för när vi skulle äta frukost så de inte behövde ha all mat framme när ingen åt. Bra! Det varma tillagades vid beställning (bacon, ägg och svamp). De hade mandelmjölk, ett stort plus för det. Annars en buffé med vad som brukar finnas på hotellfrukostar. Glutenfritt bröd hade de till mig. Som vanligt fick jag be om lite grönt, då det helt saknades grönsaker på buffén.

Hade kunnat äta ute, men det var kallt på kväll och morgon.

När vi checkat in bestämde vi oss för en enkel middag på hotellet då de erbjud möjligheten att få en omelett med sallad. Roger tog både omelett och en varm macka. Dessvärre var omeletten otroligt torr. Men skönt att slippa ge oss ut igen. De hade även leveranstjänster, men inget som lockade oss.

Andra utrymmen

Det fanns ett stort vardagsrum i en fantastisk miljö, där fanns även en liten bar. Där samlades det ett gäng killar på kvällen, alla var de stamgäster med många nätter i rad. De satt och kollade på TV, vilket finns på rummen också, men kan tänka mig det är skönt att sitta med sällskap ibland också om en mer eller mindre bor på hotell på veckorna.

Två pooler erbjuder hotellet. En utomhuspool, som inte är uppvärmd. Och en inomhuspool som de kallar jacuzzi. Men det var inte mycket bubbel som erbjöds och vi fick trycka på bubbelknappen varje minut. Inte så avslappnande med andra ord. Dessutom tyckte vi faktiskt att det var ganska snuskigt i och runt inomhuspoolen.

Vi badade i alla fall i båda poolerna, sprang från jacuzzin och gjorde ett snabbt dopp och sedan in igen och värma oss.

Poolhanddukarna som fanns på rummet var ljuvliga! Största handdukarna jag sett och otroligt fluffiga. Fluff, fluff… (Karl-Fredriks uttryck).

Fanns också en lekhörna.

Service på Cerca Design House

Bokningen gick smidigt via mejl, men deras webbplats har problem så jag fick använda information jag hittade på andra sajter för att bedöma om vi ville bo där.

Efter incheckningen fick jag ett mejl med information om vad vi kunde beställa för mat i baren, vilka andra restauranger som fanns i närområdet och annat som var bra att veta om hotellet och omgivningarna.

Trevlig personal som gjorde allt för att få oss att känna oss välkomna.

Läge & parkering

Gratis parkering på gården innanför en grind (som vi tror de stängde och låste på natten). Det var i alla fall en trygg plats och vi var inte oroliga.

Fotat från parkeringen
Här ligger Cerca Design Hotell

Vi kan absolut tänka oss att återvända till det här hotellet om vi har vägarna förbi. Men då inte äta middag där utan antingen ta med oss mat från en affär eller äta ute på en restaurang.

Publicerat:

i:

26 svar till ”Cerca Design House, Fundão”

1. Profilbild för Znogge

Vilket trevligt och personligt hotell. Ett hotell i min smak helt enkelt. Jag föredrar mindre och personliga anläggningar framför större kedjor. Väldigt tilltalande med en egen liten uteplats. En omelett borde inte behöva bli torr men allt kan tydligen hända. Smidigt i alla fall att slippa ge sig iväg igen.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Det var absolut ett fint hotell, till ett bra pris. Ja vi uppskattade att inte behöva ge oss iväg.

2. Profilbild för Micke

Jösses, det var ett hotell i min smak, bra fotograferat dessutom, bra jobbat.
    Bada hade jag nog inte gjort ändå men det där inomhus kanske de borde ordna till lite då.
    Snyggt, fast hemsidan ska de nog också ordna till lite. 😉

Ha en fin dag nu.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Tack! Ja det finns grejer att fixa med, kanske de tar tag i det i lågsäsongen nu. Detsamma!

3. Profilbild för Hanneles bokparadis

Ett bra litet gym på hotellet är trevligt.

1. Profilbild för Anna Forsberg

I Portugal gymmas det mestadels utomhus. De flesta byar och städer har olika gymmaskiner ute i det fria.

4. Profilbild för Ingrid

Det där med att beställa tid när man vill äta frukost var vi ”ute för” på Scandic i Örebro och syster min höll på att få spader. Hon ville som vanligt ha reda på under vilken tid frukosten serverades och sedan gå när det passade henne. Vaknar man tidigt kanske man vill ha en tidig frukost och sover man gott på morgonen en senare. Lite tjafsande blev det, men vi beställde en tid i alla fall. (Som vi väl inte direkt höll, men frukost fick vi.)
    Trevlig onsdag!

1. Profilbild för Anna Forsberg

Det kan ju ställa till det om en inte kan hålla tiden så klart, men jag har full förståelse när det är få gäster som det var här. Bra ni fick frukost i alla fall i Örebro 🙂

5. Profilbild för Äventyret framtiden

Så snyggt och välordnat allt ser ut att vara där. Jag gillar stenmurarna/väggarna både ute och inne.
    Ett hotell helt i min smak, med färger, struktur som känns hantverksmässiga, konstfullt.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Jag gillar oxå stenväggarna. Precis, konstfullt!

6. Profilbild för Lena i Wales och Spanien

Ser ut som ett trevlig hotell, även om inte allt var perfekt.
    Gillar temat ang rummens namn. Jag har en förmåga att nörda in mig på sådant.
    Ha det fint!

1. Profilbild för Anna Forsberg

Blir väl aldrig perfekt när jag är gäst.. 🙂 Kul nörderi, jag gillar när folk nördar in sig.

7. Profilbild för Susjos

Hotellet ser väldigt läckert ut, trist med torr omelett bara…
    Fint med egen uteplats t.o.m!
    Ha det gott!

1. Profilbild för Anna Forsberg

Ja omeletten var trist, men hotellet var väldigt läckert.

8. Profilbild för Anette

Jösses, vad ni hann med på er roadtripp, för det här inlägget är väl också från den?
    Det är trevligt när ett hotell är något mer än bara en plats att övernatta på.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Ja och vi har mycket kvar att berätta om 🙂 Vi gillar hotell som inte bara är övernattning, absolut.

9. Profilbild för bmlarsreseblogg

Vilket trevligt hotell. Ni har verkligen valt små personliga pärlor helt i vår smak också.
    Sedan går du en stor eloge för läckra foton. Nu vill vi bara ut och åka igen…

1. Profilbild för Anna Forsberg

Tack! Ja vi gillar små hotell, även om vi ibland hamnar på något större – men det brukar inte bli bra i slutändan. Blir det en tur söderut i vinter då?

10. Profilbild för BP

Jo då, det hotellet hade jag gärna övernattat på. Till och med badrummet var helt i min smak, då orange är en av mina favo färger. Tycker bara synd om städpersonalen med alla glasväggar där…

1. Profilbild för Anna Forsberg

Men så bra att du gillar orange, då hade du trivts där inne. Ja det är ju jobbigt att städa glas, men samtidigt ser vi som gäster direkt om det är rent eller inte och det är bra tycker jag 🙂

11. Profilbild för Ditte

Visst är det fint att testa dessa hotell med mer personlig karaktär. Vi gör det också gärna- Lite trist med en torftig middag men det är ju svårt att veta i förväg-
    Var på skoj skull inne och tittade på prisläget och det var i mitt tycke väldigt förmånligt.
    Fastnade extra för stenväggarna och badrummet. Och kul med dessa hotell att samla inspiration n för hur en kanske skulle vilja ha det hemma. Stenväggarna hade jag gärna anammat om jag bott i sydligare trakter. Men givetvis för och nackdelar. Badrummet skulle jag gärna ta , men utan badkar. Om det inte är nedsänkt. Gärna en Men lite knepigt att putsa alla glasytor dagligen.
    Tack för besöket! Jättetrevligt.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Ja vi gillar absolut de mindre hotellen bäst. Priset var absolut helt ok! Visst är det inredningsinspiration att besöka ett sånt här hotell, ibland applicerbart i hemmet, ibland inte.

12. Profilbild för Hanneles bokparadis

finns massor i Göteborg med, men nytt hotell… kanske inte så enkelt att hitta på kort avstånd.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Finns massor av hotell överallt, både nya och gamla. Jag som älskar hotell utforskar gärna olika.

13. Profilbild för Carita

Här var det mycket läckert från stenväggarna till annan inredning.
    Den jättestora spegeln i vardagsrummet gillar jag, och allt som har med kakel att göra likaså.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Ja hotellnamnet var inte vilseledande, här finns mycket design. Håller med dig om spegeln och kakel i allmänhet.

Senaste inläggen

34°C / 16°C
33°C / 15°C
Translate »
error: All content is protected! If you want to use an image, contact me.