Intensiv dagstur till Basel i Schweiz

När en står på Vita Classicas ställplats i Bad Krozingen kan en åka tåg och buss gratis i regionen, det utnyttjade vi genom att ta oss till Basel igår. Här får du ett långt inlägg med mängder av bilder och en hel del text.

Nu är vi ju inte personer som rotar oss. Eller rotar bland våra rötter. Men Rogers mamma är född i Basel i Schweiz och det gör ju att Roger har en av av sina rötter placerade där. När det då bara var 45 minuters gratis tågresa dit så var det ett naturligt val för oss att åka dit och kika.

Vi utforskade ju även Cascais där jag bodde som barn, jag har inte några rötter där i och för sig men väl historia. Så nu blev det slumpartat Rogers tur att dyka ner i sin historia lite.

9 timmar i Basel

Vi åkte från Bad-Krozingen med tåget som gick 9.25 och det var framme 10.10, sen lämnade vi Basel igen 17.25 när regn, blixtar och dunder kommit in över stan.

Tåg Bad-Krozingen – BBB

Basel Badischer Bahnhof (BBB) är en tysk tågstation i Basel. En tull passeras inne i stationen. Det var hit vi kom med tåget från Bad-Krozingen och inte till den vackra tågstationen SBB (Bahnhof Basel). Vi satt på övre däck i det dubbeldäckade tåget och hade en fantastisk resa in mot Basel med vackra vyer mot Rhen och Frankrike. På andra sidan av tåget skymtade vi Schwarzwald-bergen och vinodlingar. På hemvägen satt vi längst ner och såg i princip ingenting, dessutom regnade det ju kraftigt.

Basel
Sköna, rena tåg som håller tidtabellen perfekt

Hop-on hop-of

Sightseeingbussen stannade inte vid vår tågstation så vi gick iväg ett par kilometer för att möta upp den på ett av ruttens stopp. Vi hamnade utanför det exklusiva hotellet Hotel Les Trois Rois men hittade inte själva hållplatsen så jag gick för att fråga inne på hotellet. Möter deras concierge utanför som är otroligt vänlig och tillmötesgående. Han visar oss rätt och bekräftar att bussen ska komma 11.30. När vi står och väntar kommer han förbi oss igen och frågar om vi är från Sverige. Det visar sig att han har många svenska vänner och är i vårt land titt som tätt. Personliga berättelser är alltid extra roliga att höra.

Basel
Exklusivt hotell vi gärna skulle bo på en natt nån gång

Det går bara 3 bussar per dag, så vi väljer att sitta kvar på bussen hela varvet runt som tar ca 2 timmar. Vi gillar att åka hop-on bussar när vi är i större städer. Och även om Basel inte är en jättestor stad så är den större än vad vi hade klarat av att ta oss runt i själva, särskilt när vi bara har en dag på oss. Men som vanligt är vi inte intresserade av att gå in på museum, kyrkor eller andra vanliga sevärdheter, men vi gillar att se byggnaderna som ofta är fantastiskt vackra.

Den allra största behållning av sightseeingen var ”Dreiländereck” som är som Treriksröset. Fast här är det länderna Frankrike, Schweiz och Tyskland. Och gränsen går mitt i Rhen, men monumentet står på kajen i hamnområdet.

Dreiländereck
Närbild på flaggorna på monumentet

Rhen, byggnader & basilisker

Vi tycker att floden Rhen skapar det mest fantastiska med staden. Som vanligt är det vatten som ger oss de bästa intrycken. Promenaden utmed floden, båtarna som tar sig över strömmen med hjälp av vajrar och självklart även den breda och mäktiga floden själv.

Det var väldigt varmt mitt på dagen, så det badades på den norra stranden. Vi och andra sökte skugga under alla träden som planterats utmed vattnet. Vattenkranar med gott och friskt vatten från basiliskers gap. Basilisken är Basils heraldiska djur och det dyker upp lite överallt.

Byggnaderna är väldigt gamla i stan, men också helt nya. Moderna byggnader blandas med stenmurar. I vissa kvarter är det mer gammalt än nytt, men generellt tycker vi det kändes som det var en härlig mix av ålder på husen.

Basel
Båtarna driver ordentligt i strömmarna, men sitter fast i vajrar
Södra stranden
Södra stranden med Basler Münster
Basel
På norra stranden badas det
Wettsteinbrücke
Messe Basel
Stadshuset
Vackra hus
Synagogan i Basel
BIS Tower Building
Gamla stadsmuren
Schweiz högsta byggnad och några gamla vackra hus
Moderna bostäder utmed Rhen
Fint gammalt hus
Blåregn på fina bostadshus, mänger av blåregn överallt.
Basel
Spårvagnar och fräckt glasparti på röda huset
Basilisk

Cyklar & spårvagnar

Vi är vana vid spårvagnar från Göteborg, så vi kände oss direkt lite hemma när det plingades och gnisslades. Vi åkte aldrig spårvagn, för våra biljetter gällde inte på dem, och vi vill dessutom gå när vi väl stigit av sightseeingbussen.

Det finns cykelvägar överallt. Det fanns särskilda vagnar på tåget för cykelresenärer. Vi hade inte cyklarna denna gången då vi ville åka bussen, men om en inte vill spendera dyra pengar (CHF 24,-/pp) på sightseeing buss så ta istället med cyklarna, det är vårt tips!

Vagn för cykelresenärer

Ingen choklad eller ost!

Nog hade det varit härligt att fylla kylen med Gruyere och skafferiet med schweizisk choklad. Men så blev det inte. Däremot gick vi till Läckerli Huus och köpte schweiziska kakor till Rogers mamma. Där inne fanns choklad också, men jag tyckte det var för dyrt. Vi har ju Mercadona choklad hemma i FrankieBoy 🙂

Basel gillar vi

Storstäder är inte för oss egentligen, men vi tyckte om Basel och det var faktiskt en ganska tyst stad. Kanske vi gillar Basel för att staden inte är särskilt turistisk. Vi såg inte en enda souvenirbutik till exempel. Det är väldigt rent och snyggt, en hel del blomarrangemang och mängder med blåregn. Men det känns genuint, inte tillrättalagt för turister.

Fikaplats under skuggande grenar

Tacksamma för dagens upplevelser så redigerade vi bilder, jobbade och skrev det här inlägget innan vi kopplade bort allt och bara landade. Många av bilderna är från när vi åkte bussen, så jag har inte kunnat välja rätt vinkel så bra alltid. Men hoppas ändå du fått en trevlig stund när du tog dig igenom det här inlägget om Basel.

/Anna & Roger

Publicerat:

i:

12 svar till ”Intensiv dagstur till Basel i Schweiz”

Otroligt intressant att läsa Er blogg från olika platser. Vi har själva fått tips på platser vi besökt tack vare Er.
    Tack för att man får följa med på resan.

Vad roligt att vi kan inspirera, hoppas ni inte blivit besvikna när ni besökt platser vi berättat om 🙂

2. Profilbild för Krister Persson
      Krister Persson

Varit i underlandet 19 ggr i hela landet men föredrar Tysktalande delarna och mot ST Moritz där tyska o Italienska talas. Flims-Laxx är väldigt fint med svårt språk med Rätrogermanska. Camping kan rekommenderas i Lauterbrunnen Lenzerheideeide och Lötchenberg där du kan ta husbilen på tåg genom bergsmassivet lite skrämmande första gången men med schweizisk perfektion går det bra. När man kommer fram i Kandersteg med bergen finner man ro. Mest besökt är Zermatt och Saas-Fee och kanonen Valis. Brig vid Brienzersee måste upplevas med Interlaken och bergsmassivet Eiger Mönch Jungfrau vid Wengen o Murren där utföråkningen hade sitt ursprung startat av Engelsmän kan man inte tro. Bra camping lings in i dalen I Lauterbrunnen Steckelberg gudomligt ställe att ligga på rygg o kolla på berg o snö i 25 grader och äta ost o vin från Swiss.

Tack för tips Krister!

2. Profilbild för Lena

Fina bilder! Gissar att ni somnade bra sen efter alla nya intryck. ?

Ja det gjorde vi absolut 🙂 Tack!

3. Profilbild för Rolle o Carina

Verkar ju vara en väldigt fin trevlig stad!

Ha det gott….

Vi tycker det i alla fall, men smaken är ju som baken.

4. Profilbild för Kors och Tvärs

På nåt sätt påminner det mej om Geneve. Vackra hus och underbart blåregn. Det verkar finnas ganska mycket grönt för övrigt också och det gillar jag så det inte blir det där ”sterila” gettona man ser i bland.

Ja det var en hel del grönt med! Då får vi skriva upp Geneve på att göra listan med 😀

5. Profilbild för Ama de casa

Vilka härlig bilder från en vacker stad! Var i Basel på min och kusinens tågluff 1979 men minns bara att vi var på Basel Zoo… 🙂

Det är roligt att rota runt blad rötterna. Utom när det kommer till ogräsrensning i trädgården då… 😉

Tack! Ja vi tyckte om Basel. Äsch rötterna struntar vi egentligen i, men ibland så passar det oss med.

Senaste inläggen

17°C / 7°C
19°C / 8°C
Translate »
error: All content is protected! If you want to use an image, contact me.