St peter ordning

Roger letar schnitzel i Tyskland

Roger älskar kött, men äter inte det särskilt ofta längre. När vi nu är i Tyskland stod det på hans önskelista att få njuta av en bra schnitzel!

När vi kom till Tyskland så bunkrade vi direkt upp kyl, frys och skafferi på Citti i Flensburg. Då fick Roger köpt bratwurst som han också ville äta här i Tyskland, så det grillades häromkvällen. Det var väldigt gott sa han.

Schnitzel ska ätas på restaurang

Men schnitzel ville han inte tillaga själv, utan det ska ätas på restaurang tydligen, inte mig emot – äntligen en anledning att få gå och njuta på en restaurang. Slippa laga mat, upptäcka nya smaker och sen slippa diska. Ett riktigt grymt koncept det där med restaurang faktiskt. Om en hittar en bra vill säga.

Ingen schnitzel i Tating

Efter Citti körde vi till Tating, en riktigt mysig by på Tysklands västkust. Vi föll för lilla byn och den fina campingen (som även hade finfina serviceutrymmen!) och vill gärna återvända när det är finare väder. En by med mängder av fina tegelhus som jag förälskade mig i. Restaurangen serverade däremot inte schnitzel. Hur bra vi än har det så är vädret inte det roligaste just nu. Det är ganska kallt 10-13 grader på dagarna och det regnar och blåser mest hela tiden.

Ingen i St. Peter Ording heller

Så vi bestämde att vi rullar vidare, så vi lämnade Tating efter bara en natt och besökte grannstaden St. Peter Ording. Där tog vi vår dyraste promenad hittills. Det kostar nämligen att besöka stränderna i Tyskland och här finns en jättestrand, bilden ovan är från vår promenad. Hela byn vid stranden var död, det är en riktig turiststad med mängder av sommarhus (likt Rømø faktiskt). Vi åt frukosten i bilen efter promenaden och sedan rullade vi vidare. Var inte läge att leta efter en schnitzel kl. 10-11 på förmiddagen direkt efter frukosten.

Cuxhaven fick inte ens chansen

Jag hade av någon anledning fått för mig att jag ville till Cuxhaven. Så vi gjorde en liten omväg på 3 mil för att åtminstone köra igenom. Och ja, det blev inte mer än så. Dels för att det regnade och dels för att det inte fanns något som lockade oss att stanna. En ganska stor och ocharmig stad helt enkelt.

I Nordenham, där kom lyckan!

Roger hade letat fram en ställplats som låg i en lagom stor stad/by där det fanns lite restauranger att välja på. Och där restaurangerna hade öppet, trots att det var söndag. Nordenham blev det som fick hysa in oss, på sin ganska centrala ställplats och med ett par kilometers promenad till restaurangen Roger hade valt ut. Där skulle det finnas schnitzel!

Mycket riktigt, det fanns dessutom två att välja emellan! Han valde jägarschnitzeln på Bistro am Markt, ett hotells lilla restaurang. Jag valde bakad potatis med kantareller och grönsaker, samt örtsmör. Alltså det var så otroligt gott! Om det beror på att vi längtat efter restaurangmat en tid eller om det verkligen var riktigt gott vågar vi inte lova. Men vi njöt ordentlig i alla fall, båda två, och finfin service fick vi också. Inte var det särskilt dyrt heller, 370,- för vår mat inklusive två glas rödvin.

Tysklands väder avskräcker

Eftersom det ska fortsätta vara så här kallt och eländigt i Tyskland några dagar till så överger vi detta landet och rullar vidare mot Amsterdam imorgon. En stad vi älskar och ser fram emot att utforska mer av!

/Anna

Publicerat:

i:

22 svar till ”Roger letar schnitzel i Tyskland”

1. Profilbild för Britt-Marie Lundgren

Jag läser ditt inlägg med ett leende och tänker tillbaka på en bussresa hem från San Remo för ett antal år sedan. Två övernattningar på vägen; en i Österrike och en i Tyskland. På hotellen ingick middag och båda kvällarna serverades gigantiska schnizlar (panerat kött stod redan då inte högt på min topplista vad gäller mat)
    Sedan dess har jag varken ätit schnitzel eller åkt på bussresa!
    (Min sambo beställde dock in en Jaegerschnitzel i Tyskland i somras. Är det en typisk manlig favoriträtt??)

Kul att få igång dina minnen 🙂 Bussresa skulle aldrig vara aktuellt för mig pga åksjuka.

2. Profilbild för Alice
    Alice

Så mysigt att läsa om era upplevelser! 🙂 Tänker på er!!

Mysigt att du är här o läser o tänker på oss! Vi tänker på er varje morgon när Huj! Läggs på mackan! Kram!

Fint att vi tänker på varann <3

2. Profilbild för Robban J - Malmö
      Robban J – Malmö

I Berlin! Så vill jag rekommendera ”Aschinger gasthaus braüerei”! Förvisso åt vi inte Schnitzel där utan en ”fleisch teller”! Men det var gott och ölen är fantastisk!

Nu återvänder vi nog inte till Berlin på länge.. men tack för tipset!

3. Profilbild för Kors och Tvärs

En god schnitzel får man inte överallt, men förutsättningarna är ju störst i Tyskland 😉 Men din bakpotatis lät också jättegod! Kul att hitta en bra restaurang när man letat.

Ja min bakpotatis var jättegod!

4. Profilbild för Rolle o Carina

Såg ju jättegott ut,vi brukar också äta schnitzel utomlands!

Ha det gott o njut…..

Jo han njöt ordentligt 🙂 Jag med, fast inte schnitzel då

5. Profilbild för Tess

Åh, vad gott med kantareller! Det blev jag sugen på nu 🙂

Bara ge sig ut o plocka 😉

6. Profilbild för Helena på S/Y Wilma

Trevligt när de vegetariska alternativen på restaurangen är bra, det kan verkligen skifta där. Schnitzel lät gott. Vi gillade Nederländerna fantastiskt mycket mer än Tyskland. Vi blev kvar i Dordrecht i fem månader för vi bara förälskade oss så i denna plats. Willemstad och Middelburg är också några av våra favoriter. Amsterdam så klart. Njut av det ni har framför er. Kram

Tack för tipsen! Listan på platser att besöka i NL är lång, vi stannar nog länge, men inte 5 månader 🙂 kram!

7. Profilbild för Christel

Haha, ja min make älskar också schnitzel och det står alltid högst på önskelistan! Inte för mig alltså, det är nog manligt som någon skrev. Det dråpliga är hur olika saker vi letar efter genom ett land!

Visst är det kul att gilla olika 🙂 Och inte alla länder passar alla heller.

8. Profilbild för Malin Lundskog

Ha ha ha – restaurang är ett bra koncept. Håller med!

Och underbart när det smakar så gott.

Precis så, vi äter gärna på en god restaurang, det är stor njutning för oss!

9. Profilbild för Irene

Låter som en mysig resa, och vilken tur med bra pris på efterlängtad middag.

Ja det här är mysig resa 🙂 Lång, spontan och fri.

Senaste inläggen

25°C / 9°C
21°C / 8°C
Translate »
error: All content is protected! If you want to use an image, contact me.