vandringar madeira

Våra vandringar på Madeira

Några turer blev det och i alla fall en levada! Så idag blir det en summering av de vandringar vi gjort, med kartor som visar hur vi gått.

Vi ville så gärna vandra mycket under de två veckor vi var på Madeira. Men det blev inte så mycket som vi tänkt, på grund av det ostadiga vädret, särskilt sista veckan. Men här är en summering i alla fall.

Hem -> Karin & Ulf -> Hem

Den röda linjen

Dagen efter att vi anlände till Madeira så tog vi på oss sköna skor och vandrade ner till Funchal. Vi var bjudna på fika hos Karin & Ulf, passade på att strosa när vi ändå var i stan också. Jag har inte markerat exakt var vi gick när vi vek av hem till dem, men bortsett från det är det den röda sträckan som vi gick den dagen. Totalt 9,8 km enligt Rogers AppleWatch.

Hem -> Cristo Rei -> Hem

Den lila linjen

Nästa dag tog vi oss an stora höjdskillnader då vi gick till och från Cristo Rei. Har bloggat om besöksmålet redan, här är det inlägget om du inte läst det. 11,5 km enligt Rogers klocka.

Hem -> Decathlon -> Hem

Grön linje

Vi tänkte vi skulle ta en vilodag och ta bussen. Men vi gjorde en kombo, så vi gick ner till stans busstation. Där tog vi bussen upp till Decatlhon och sen gick vi nerför igen, till busstationen där vi tog bussen hem. Det kändes dagen efter kan jag säga, att bara gå nerför i 12 km var inte smart! Bidde ingen vila för benen alls..

Levada dos Tornos

Blå linje

Med bussen åkte vi hemifrån, bytte på stationen till buss 29 och klev av där kartan i appen sa att vi skulle av. Finns en bra app med alla levador och all info en kan behöva.

Här är levadan vi går intill hela vägen
Varierande växter utmed levadan
Roger har fotat både översta bilden och denna med sin iPhone.
Mörkt i skogen!
Ett väldigt fint räcke passerade vi!

En kort levada, knappa 5 km tror jag. Och väldigt platt, inga höjdskillnader alls. Gjorde en avstickare till ett mysigt tehus (kommer mer info i kommande inlägg om restauranger & caféer vi besökte.) Levadans slut var inte så långt hemifrån, vi tog bussen i några hållplatser men gick en del också.

Câmara De Lobos -> Lido

Gul linje

Den här dagen var vi ganska möra i benen, men ville ändå gå så mycket som möjligt då det ger så mycket större upplevelse. Så vi tog bussen till Câmara De Lobos och där strosade vi runt en del. Sen gick vi hemåt, men när vi gått totalt 10,2 km så hoppade vi på en buss. Kommer inlägg från den byn så småningom också.

Blommor också…

.. jodå, blommor i varje inlägg från Madeira var det ju. Och idag blir det en variant av mimosa samt den ljuvliga afrikanska liljan som växer överallt utmed levadan vi gick.

Alla vandringar

Det blev inte fler vandringar än så här, för sen kom det regn och väldigt ostadigt väder. Vi strosade runt på olika ställen, men det blev inga fler långturer och inte heller några fler levador.

Med våra vandringar har vi fått uppleva så mycket mer, trots att vi vandrat mycket på asfalt genom bostadsområden och valde att hålla oss nära Funchal den här resan.

Madeira är en fröjd för både kropp och själ!

Publicerat:

i:

36 svar till ”Våra vandringar på Madeira”

1. Profilbild för Kraka

Där skrev du verkligen ett sant ord. Madeira är en fröjd för både kropp och själ. Jag var på en resa med dagliga levadavandringar 2003 och vill gärna åka tillbaka.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Hoppas du kommer tillbaka, det är en fantastisk ö att besöka!

2. Profilbild för Äventyret framtiden

Det hann ju till all lycka trots väderleken bli många steg för er! Roligt att följa era vandringar så här. Levadan känner jag väl, vi har vandrat den många gånger om och kommer så att göra snart igen när det blir torrare underlag. Här är vädret fortfarande väldigt ostadigt, idag med gul varning för höga vågor till havs. Tanken var att vi skulle vandra till Camara de Lobos idag för att äta middag där med goda vänner men vi har skrinlagt allt och tar det när vädret är på vår sida. Bättre alltså ;). Vi längtar alla efter våren. Nog med vinter nu.
    Fint inlägg Anna! Kram från Madeira!

1. Profilbild för Anna Forsberg

Kul du tycker kartorna var lite kul 🙂 Men det förstår jag samtidigt då ni ju har full koll på vägarna i er stad. Vädret rår vi inte på, men trist ni fortfarande har väldigt ostadigt. Här är det kallt, men om IPMA har rätt så ska vi få mer rätt väder på söndag och sen framöver.. Kram!

3. Profilbild för bmlarsreseblogg

Visst är det så att man upplever mycket mer när en tar sig fram till fots. Det blir ett bra sätt att förena nytta med nöje!
    Utan att en tänker på det blir det massor med steg men jag håller med om att det inte är alldeles snällt för benen att bara gå nedför.
    Själv glömmer jag aldrig träningsvärken efter 17 km i Samariaravinen, nedför hela vägen. Då var jag ändå bara 40 år och hyfsat vältränad.
    Levador gick vi längs ett par när vi var på Madeira, så mysigt!

1. Profilbild för Anna Forsberg

Att gå är underbart! Vi har helt klart lärt oss en läxa, blanda plant, uppför och nerför är bäst.

4. Profilbild för Znogge

Men ni fick nu ändå till flera rejäla vandringar. Levadavandringen ser jättefin ut men även att vandra i gatumiljö tycker jag är intressant. Man får en väldigt bra bild av orten eller staden och ser inte bara city som det lätt annars kan bli.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Visst blev det ett gäng härliga vandringar, men fler hade gärna fått plats. Vi gillar att gå lite överallt 🙂

5. Profilbild för Anita

Tycker nog att ni fick till en hel del vandringar. Vilket otroligt vackert räcke … ett riktigt smycke! Och så Afrikas blå lilja … den är ju bara så fin. Vacker bild på den. Jag har besökt Madeira i november och det som ibland slog mig var att jag kunde få känslan av att vandra genom olika årstider. Blommor blandat med lövträd som fått höstfärger.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Jag gillar också det räcket jättemycket! Intressant reaktion att du vandrade genom flera årstider, kan förstå den!

6. Profilbild för Ingrid

Så fina bilder från era levadavandringar. Vi var med på en när vi var där, men det var lite fusk, för vi gick bara en vägen och när vi var framme vid målet stod bussen och väntade på oss. Det kanske var tur för Åke, för han var inte så van vandrare.
    Trevlig tisdag!

1. Profilbild för Anna Forsberg

Det är inte fusk att gå en väg.. vi gjorde ju det också, buss i båda ändarna. De flesta levador tror jag är just såna som en vandrar åt ett håll.

7. Profilbild för Susjos

Ni hann med att gå en hel del tycker jag, va kul! Har aldrig varit på Madeira, men det ser fint ut!
    Ha det gott!

1. Profilbild för Anna Forsberg

Visst blev det några vandringar, men hade gärna gått mer! Detsamma

8. Profilbild för Cathinka

Älskar att ta mig fram till fots! Hur man verkligen hinner ta in allt runtomkring. Det behöver inte alls vara storslaget alla gånger utan jag gillar när man kommer nära vardagen.

9. Profilbild för Marianne

Ni fick ihop många steg där trots att vädret inte var så vandringsvänligt den sista veckan. Roligt med din karta och de markerade sträckorna.
    Foton från levadavandringen väcker minnen och längtan (igen)
    Jag gillar också att gå och har fått en del pikar att jag hellre går genom halva Stockholm istället för att ta tunnelbanan.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Jag går också mycket hellre i Sthlm än tar tunnelbanan! Så jag förstår dig absolut. Förlåt att jag väcker längtan. Igen.

10. Profilbild för Anni

Jag skulle gärna vandra längs dessa levador, det ser mycket trevligt ut! Däremot går jag inte nedför på det där sättet som ni gjorde, men det lärde du dig ju också. Det gör så ont!!!

1. Profilbild för Anna Forsberg

Hahah, japp, vi lärde oss!

11. Profilbild för Micke

Promenad deluxe, hujeda mej, men det är ju som det är, man hinner ju se så mycket mer.

Ha en fin kväll.

1. Profilbild för Anna Forsberg

När en är ledig och vill upptäcka tycker jag apostlahästarna är riktigt bra att använda 🙂 Detsamma!

12. Profilbild för LillaSyster

Rena rama träningslägret.
    Tur att ni är i bra kondition =)
    Fina vyer och räcket är så läckert!
    Önskar dig en fin kväll

1. Profilbild för Anna Forsberg

Om vi inte var det så blev vi starkare i alla fall 🙂 Detsamma!

13. Profilbild för Anette

Fler långa och fina promenader/vandringar på den fina ön.
    Den här tiden på året är temperaturen perfekt för vandringar.
    Bra jobbat 😀

1. Profilbild för Anna Forsberg

Finns mängder av fina vandringar att göra på Madeira, vi höll oss ju nära stan. På andra årstider kan en besöka de höga topparna och få uppleva magiska vyer. Den här tiden mest dolda i moln.

14. Profilbild för Hanneles bokparadis

Vilka vandringar! Nerför är tufft, lärde mig av sonen att man ska hålla vandringsstaven kort, så man får stöd för knäna nerför.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Bra tips! Det var konstigt nog inte knäna som tog mest stryk, utan fötter och vader.

15. Profilbild för Ditte

Härliga vandringar! Och vackra Madeira är ju som gjord för vandringar. Härlig terräng. Fint att ni kunde göra ett par stycken.
    Har varit här några gånger och då sett oss om på ön och vandrat på lite olika platser. Men vi har varit senare på våren och tidig höst då vädret varit mer gynnsamt för de fantastiska vyerna. Och då blev det vandringar mer i naturen.
    Men kanske kommer ni tillbaka. (Kan också rekommendera Azorerna för både vandring och naturupplevelse. )

1. Profilbild för Anna Forsberg

Eftersom vi varit runt på ön redan förra gången så var det annat fokus denna gången. Vi har redan Azorerna på vår lista (såklart, vem har inte det tänker jag…).

16. Profilbild för Barbro

Njuuuuter…!

Tack Anna

17. Profilbild för Paula Merio

Tack vare bekantskapen med Karin så har jag fått följa med på olika promenader runt om på Madeira, även levador, och det är så sagolikt vackert. Men, att gå nerför så lång sträcka, nä, det hade inte mina vader fixat. Vi gick nerför Åreskutan i somras, åkte lift upp och gick ner och bara det gjorde att jag var alldeles skakig i benen långt efteråt.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Karins fina bilder från deras levadavandringar är fantastiska. Känns verkligen som en går tillsammans med henne. Ja det var korkat att gå nerför så långt. Nu vet vi det 🙂

18. Profilbild för Madde

Har varit på Madeira två gånger och bägge gångerna blev det levadavandringar. Första var helt magisk.8 km tror jag den var på. Vilken utsikt, vilken natur. Andra lite kortare och mycket planare.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Hade gärna gått fler levadavandringar, men vi är så glada för alla de vandringar vi gjorde, även om många var på asfalt 🙂

Senaste inläggen

18°C / 12°C
22°C / 10°C
Translate »
error: All content is protected! If you want to use an image, contact me.