Vi berättar om våra mäklarmöten! Alla mäklare är individer och de gör saker olika men vi ser vissa mönster.

Kulturen hos mäklare i Portugal skiljer sig från svenska så vill dela med oss av det vi upplevt hittills. Vi lär oss nya saker om både hus och Portugal vid varje möte och det är otroligt viktigt för oss.

Våra möten med mäklare

Fernando

Vi träffade Fernando på hans kontor i Lagos, på rekommendation av vänner. Och det var ett ruskigt bra möte, han klargjorde mycket för oss angående hur det fungerar med de olika typerna av mark som finns här i landet. Pratade en del om ruiner också, hans kunskap la grunden för beslutet att inte köpa en ruin. Självfallet betalade vi för hans tid, han sålde fastigheter som inte var aktuella för oss, så vi köpte hans rådgivning helt enkelt. Väldigt bra och trevlig möte!

Arménio

Kontakt via mejl och sedan WhatsApp. Mötte upp oss på en bensinstation och så körde vi tillsammans till fastigheten för visning. Välkomnande och intresserad person, men vi hankade oss fram i kommunikationen på engelska. Han öppnade dörrar och fönster, satte sig sen på trappan och lät oss kika i lugn och ro. Han tyckte nog vi var korkade då vi dömde ut huset på grund av väldigt stora sättningar i strukturen.

Angélica & Co

Mäklaren (som inte kunde engelska) skickade en kollega, som även tog med sig ytterligare en kollega till visningen. Fantastiskt hjälpsamma och de gick in på djupet kring hur fasader ska målas, vad växterna i rabatterna heter och hur varmvattenberedarna funkar. Fick stort förtroende för dem båda som visade huset.

Två kvinnor (fick aldrig namnen..)

Ringde på annonsen, frågade på portugisiska om hon kunde engelska. Svar nej på portugisiska. Skickade då ett SMS där jag översatt det jag ville fråga. Då ringde hon upp och kunde prata hjälplig engelska. Bestämde visning samma dag och på plats möts vi upp av två personer, varav den ena var husets mäklare och den andra vet vi inte, men hon kunde i alla fall engelska. De följde efter oss hela tiden när vi gick runt och tittade. De pratade konstant med varandra, på portugisiska. Kändes inte helt bra.

Miguel

Snabb och effektiv i dialogen. Tog fram informationen vi frågade efter och var på hugget. Kom till visningen via Lissabon så var angelägen om att den verkligen skulle bli av så han inte körde i onödan. Tänkte då att de kanske får en del no-show på visningar. Ägaren av huset var med på visningen. Pris diskuterades med mäklaren men hon gav all information på plats.

Janela

Svår att få svar av via formulär. Men när campingägaren ringde och pratade portugisiska så kunde visningen bokas in. Men vi förstod inte många ord under visningen, men hade Paula, campingägaren, tillgänglig på telefon för några frågor.

Generella beteenden

Vår uppfattning om hur mäklarna generellt fungerar här:

  • kontaktformulär på huslistningar på nätet är inte pålitliga
  • verkar föredra telefonkontakt före alla andra alternativ, åtminstone i det initiala skedet
  • WhatsApp är väldigt populärt att använda i dialogen när kontakten är etablerad, men även som första kontakt funkar det bra ibland
  • skriftliga meddelande är ofta på portugisiska
  • finns en del mäklare som inte kan ett enda ord engelska
  • när vi ber om mer information skickas ofta exakt samma information som redan står i annonsen. Krävs flera rundor i dialogen.
  • möte i närliggande stad/by för att gemensamt ta oss till fastigheten är vanligt
  • vid visning är de ruskigt hjälpsamma och tillmötesgående
  • de är inte ihärdiga och påstridiga (väldigt positivt)

Vi ser fram emot att träffa fler mäklare!

Bilden är en romersk bro intill campingen.