roadtrip portugal

Summering av vår roadtrip

Nu har jag publicerat alla inlägg från vår roadtrip i slutet av september. En summering med lite reflektioner och karta blir det i dagens avslutande inlägg om denna resa.

En fantastisk resa, lagom lång (122 mil) och med lagom mycket stopp för oss. Vi har tagit oss tid att njuta och följt den planerade rutten. Att ha fått uppleva nya delar av vårt nya hemland är så berikande och att det dessutom inneburit fantastiska vyer, varierad natur, ljuvliga byggnader, oväntad konst, makalöst gott vin, mäktiga borgar och en insikt i hur livet kunde vara förr är de huvudsakliga ingredienserna som gjort att resan verkligen blev riktigt bra! Kryddade alltihop med en generös skopa av bästa sällskapet och en superskön Julietta.

Stödstrumpor på och vår röda resväska är packad.

Direkt till Coimbra

På måndag morgon ställer vi klockan så vi kan komma iväg ganska tidigt. Kör de 38 milen främst på de snabbaste vägarna med endast en paus på vägen. Finns mycket att se uppleva med en liten annan rutt, men idag var det Coimbra som var i fokus.

Många mil valde vi att köra på en sån här tråkig väg 🙂

Norr om Lissabon såg vi mest skog av eukalyptus och barrträd, ingen kul utsikt alls, men idag var målet i fokus, ville inte spendera onödig tid på vägen.

Alla inlägg från Coimbra:

En musei spårvagn i Coimbra.

Efter vårt knappa dygn i strålande sol i Coimbra så var det Dourodalen som var nästa mål, men vi tog ett stopp vid den mäktiga kyrkan Santuário de Nossa Senhora dos Remédios först.

Närmar oss Dourodalen och landskapet förändras, skog ersätts med vackra sluttningar.

Dourodalen

De magiska vyerna i Douro är bäst en bit upp på sluttningarna tycker vi. Störst behållning fick vi på vägen till och från vingården Quinta da Côrte. Vi tycker inte att den 1-timmars båttur vi gjorde i Pinhão gav oss något, utan hade hellre kört runt på småvägarna och sett vyer från högre höjder under den timmen. Det var spännande upplevelser att köra till vingårdarna, där vägen försvann brant ner framför oss och det var trångt genom Pinhão, inte oväntat dock att körandet skulle vara lite utmanande i Dourodalen.

Vi hade sol och moln i Dourodalen, men det var ganska rått och kallt. Regn sista natten.

Inlägg från Dourodalen:

När vi lämnar Dourodalen kör vi i mulet väder på småvägar genom Viseu och Guarda distrikten. Vi känner båda fortfarande ett visst obehag av små vägar, sedan tiden med stor husbil.

Fina vyer trots mulet väder när vi lämnar Dourodalen bakom oss.
roadtrip
Och så små vägar. Glada vi inte körde van eller husbil…

Castelo Branco distriktet

Distriktet som ligger öster om Serra da Estrela (enda platsen i Portugal det går att åka skidor, om det är en kall vinter) är riktigt fint. Ganska platt och med en fondvägg av bergskedjan åt väster. Det brann dessvärre väldigt illa i bergen i somras så sluttningarna är svarta. Och flera områden vi körde förbi var också kraftigt drabbade av brand. En av våra anledningarna att det här området inte var med som ett alternativ att bo i.

Men att uppleva området på vår roadtrip var fantastiskt. Vi märker tydligt hur skifferjorden i bergen runt Douro ersätts av miljöer i granit.

Granit och brandrester
Serra da Estrela

Vi lämnar molnen kvar i Douro-området och får ett par soliga och sköna shortsdagar i Castelo Branco distriktet.

Inlägg från det här området:

Vi har mycket kvar att uppleva i Castelo Branco distriktet. Det är definitivt ett väldigt vackert område som vi har all anledning att återvända till.

Tillbaka i Alentejo

Känslan av hemma kom direkt när vi kom in i Alentejos öppna landskap, där skogar av eukalyptus inte längre la skugga över vägen vi körde på. De böljande kullarna med korkekar och olivträd är vad vi älskar och behöver.

Fast innan vi fick se de öppna vidderna igen så besökte vi Miradouro Skywalk. Sen körde vi igenom norra Alentejo till Alter do Chão där vi spenderade sista natten på ett gammalt kloster.

Så här har vi kört, ser ut som vi kört Sverige runt i Portugal 🙂

Lite reflektioner

Jag har klarat många av dialogerna på hotell och restaurang på portugisiska men nästan överallt har det varit möjligt att kommunicera på engelska också.

Waze GPS har varit pålitlig, det var bara en gång som hon drog in oss på en parallellväg till huvudvägen genom en by. vilket inte spelade någon roll i Julietta men med en van hade det varit mindre kul och i en husbil hade det varit en smärre katastrof.

Vi har mestadels kört på bra vägar, ett par mil blev det kanske totalt på en onödigt gropig väg. Roger gillar inte grusvägar och inte heller gropiga vägar så det undviker vi om vi kan.

N2 är vägen som går från söder till norr i Portugals inland. Men den är krokig, så vi valde att bara köra en kort sträcka på den på vägen upp till Douro.

Att skriva 20 st inlägg från en 6-dagars roadtrip har varit jättekul! Att gå igenom alla bilder har så klart varit ett stort jobb, men om jag inte hade bloggen skulle de bara blivit liggande. Och jag hade säkert inte fotograferat lika mycket. Att välja att skriva inlägg om respektive plats istället för att göra dagboksinlägg från varje dag känns helt rätt för mig. Hoppas du som läser också tycker att det är tydligt och bra.

Välkomnades hem av en röd och fin jordgubbe på balkongen.

Vi fick uppleva hösten, den hade ännu inte kommit hem till oss, men i Norra Portugal både syntes och kändes den tydligt. Hemma kunde jag ju skörda en jordgubbe när vi kom hem!

Tre lärdomar inför nästa roadtrip

1. Kolla upp om hotell har kök och mat på kvällen, vi vill inte gå ut igen efter en fullspäckad dag så vi äter gärna på hotellet. Om de inte har kök så kan vi planera så vi stannar vid en mataffär och köper med oss för att äta på rummet.
  2. Vi vill gärna inte knö in upplevelser och hemkomst samma dag, för är vi på väg hem, så är fokuset att komma hem. Vi vill känna att vi kan njuta av varje plats vi stannar på. Så därför hamnade vi i Alter do Chão innan vi körde hem. Det var rätt val att stanna, men vi ska försäkra oss om att sista natten är på ett bra hotell, så vi rundar av resan utan besvikelse.
  3. Se över möjligheten att stanna några nätter på samma hotell och utforska omgivningarna med hotellet som bas. Vi hade kunnat bo i ex. Belmonte i två nätter och besöka Sortelha och Monsanto därifrån.

Summa summarum, vi är väldigt nöjd med vår roadtrip och kommer göra flera framöver. För att köra och åka i Julietta är en dröm, att lära oss mer om vårt nya land är roligt och att få uppleva och resa är något vi älskar!

Publicerat:

i:

18 svar till ”Summering av vår roadtrip”

1. Profilbild för Anette

Mycket trevligt och lärorikt att få följa med på er roadtripp. Jag gillar ditt sätt att skriva. Dagboksform tycker jag ibland blir lite enahanda, vi gjorde, sen åkte vi , vi åt mm. Information om platser som besöks gör inläggen mycket trevligare att läsa.
    Hur många mil avverkade ni?

1. Profilbild för Anna Forsberg

Vad roligt du gillar mitt sätt att skriva Anette! Bra fråga, lägger till det i inlägget också. Men 122 mil blev det totalt.

2. Profilbild för Znogge

Jag kan förstå att det var en mycket intressant och givande resa. Att upptäcka sitt nya hemland skulle jag känna som mycket angeläget. Jag vet att sonen kände så under åren i Brasilien så de reste runt en del. I ett så stort land blev det dock bara att skrapa på ytan.
    Kloka lärdomar dessutom. I den mån det går kan det vara praktiskt att ha ett hotell som basläger och utgå därifrån. Att det finns mat att tillgå vid sen ankomst känns också viktigt för det är ytterst sällan man orkar eller vill ge sig ut igen.

Önskar en fin söndag!

1. Profilbild för Anna Forsberg

Fördelar med ett litet land, lättare att greppa 🙂 Det är väl egentligen bara de två sista nätterna vi kunde slå ihop på den här resan, de i Douro dalen ville vi ju testa båda två. Detsamma!

3. Profilbild för Ditte

Trevligt med en sammanfattning! Jag har följt resan men ändå intressant att höra hur du utvärderade den Tänkte, under resans gång, just på att vi hade valt att stannat ett par nätter då och då. För mig är det stressande att just byta hotell varje dag. Å andra sidan var det ju ett par boenden ni var mindre nöjda med, och i det läget är det ju bra att ha en natt bokad. Svårt att veta i förväg hr något ska bli. Men en del saker som du tar upp kan en ju ta med sig till nästa resa. (Möjlighet till mat osv.)
    Förstår att ni vill ta er än Portugal än mer.
    Under åren vi bodde i Kina blev det många resor, men där blev det med flyg och tåg, för avstånden är stora.
    Men även i Spanien tog vi oss runt en hel del. Både roligt, intressant och lärorikt.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Just på den här resan hade det bara funkat att slå ihop de två sista nätterna. De båda vingårdarna i Douro ville vi ju testa. Förstår det var mycket yta att greppa i Kina 🙂 Fördelen med ett litet land.

4. Profilbild för Äventyret framtiden

En bra sammanfattning minsann och jag förstår mycket väl tanken om att hitta ett bra ställe som sista anhalt. En bra avrundning helt enkelt. Din bild på dig själv i stödstrumpor älskar jag.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Japp stödstrumpor är viktigt på långa bilturer 🙂 Alltid lär en sig något nytt om sig själv när en reser, det tycker jag är kul!

5. Profilbild för Micke

Tackar för denna reseskildring med fantastiska foton.

Brukar alltid egentligen föredra tex frukost på rummet men de sista gångerna har vi kört ”all inclusive” istället, lite bekvämare och riktigt trevligt.
    Men är man på resande fot på en roadtripp så är det ju annorlunda förstås.

Ha nu en fin söndag.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Frukost på rummet brukar vi aldrig ta eftersom utbudet blir så begränsat, älskar att botanisera i en buffé 🙂 All inclusive är svårt på roadtrip ja.

6. Profilbild för bmlarsreseblogg
    bmlarsreseblogg

Vilken härlig roadtrip och tack för fina bilder och lockande inlägg!
    Kartan på slutet var bra för oss som inte är bekanta med Portugal, så nu fick vi också en bra överblick över er resa.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Mycket nöjda med vår resa och ja, kartan visste jag du skulle gilla 🙂

7. Profilbild för Susjos

Visst är det underbart att resa och se nya platser, och fina foton har ni tagit. Och många mil har ni kört, wow!
    Ha det gott!

1. Profilbild för Anna Forsberg

Ja det är underbart att resa, men också att komma hem. Detsamma!

8. Profilbild för Hanneles bokparadis

Mäktig triv, visst lär man sig, själv är jag dålig på att planera. stödstrumpor sköna om man sitter länge.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Stödstrumpor är nödvändigt om jag sitter länge i en bil eller flyger. Livet är utvecklande helt enkelt 🙂

9. Profilbild för Kristina Svensson

Trevlig sammanfattning. Jag instämmer i att det är bra veta om det går att äta på hotellet för har man rest en hel del kan det vara precis så långt man orkar gå.

1. Profilbild för Anna Forsberg

Tack, ja det är gött att slippa ge sig ut igen efter en heldag i rörelse.

Senaste inläggen

19°C / 9°C
17°C / 7°C
Translate »
error: All content is protected! If you want to use an image, contact me.