Tidvatten & solnedgång i Bretagne

Tidvatten, stormar, hav och solnedgång. Mäktiga naturen är alldeles inpå oss hela tiden. Det påverkar oss mer i den här livsstilen än när vi bodde i hus eller lägenhet.

När vi kommer till ett hav, klär jag genast av mig på fötterna och går i. Jag liksom står med fötterna likt tentakler och suger upp ro och liv. Känner mig väldigt mycket mer i balans nu än jag gjort på många år och havet bidrar helt klart.

Att känna vatten omkring min kropp har alltid påverkat mig. Jag älskar verkligen att bada. Men jag älskar också att bara se, känna och höra havet. Jag nöjer mig med det många gånger. Som i Bretagne.

Ett kort besök i Bretagne

Efter några nätter i närheten av Mont Saint Michel tänkte vi stanna till i Saint Malo, men vi var inte alls sugna på stad, så vi körde bara dit och handlade. Vi ville till en by. Så vi körde istället till byn Prévenon, där vi cyklade till Cap Frehel och Fort la Latte. Ljuvliga vyer över havet, se Rogers Instagram för bilder!. Ställplatsen erbjöd gratis övernattning och internet funkade fint. Efter en god natts sömn, kundmöte och några timmars jobb drog vi vidare, hela 19 km, till Erquy.

I Erquy gick vi på stranden först, det var ebb så vi gick och gick och kom aldrig fram till vattenkanten kändes det som. Sen cyklade vi in till stan, inte så långt men upp över en höjd med fina hus. Vi tänkte njuta av en galette i Bretagne men det enda creperiet som var öppet gjorde sina galetter på vetemjöl, inte bovete – så det bidde inget med det. Däremot såg vi hur båtarna låg på sniskan och väntade på tidvattnet.

Bretagne erquy

På ställplatsen i Erquy bor det fiskare i husbilarna. De fiskar ostron när det är ebb. De kommer gåendes över stranden med hinkar fulla av ostron, sedan sköljer de och ställer fångsten under bilarna i större hinkar med vatten och tång.

På kvällen fick vi uppleva tidvattnets intåg. Vi satte vi oss på strandpromenaden framför husbilen och tittade på tidvattnet som tog cm för cm av stranden. Så häftigt att se och uppleva detta på en strand där det blir så tydligt som här. Samtidigt som ljudet tilltog av vågorna sjönk solen. En härlig kväll för alla sinnen! Det finns en liten film på mitt insta om du vill se lite av det vi upplevde. I panoramabilden nedan ser ni hela viken när det är ebb. På kvällen fylldes den med härliga vågor och vatten precis överallt! Hur ebb och flods tidsintervaller ser ut kan en följa i appen Windy (tack för tips Anette och Helena!), se skärmdump från appen.

tidvatten bretagne

Sista morgonen i Bretagne vaknade jag av havet som återigen kom in med full kraft och slog vågor mot strandpromenadens mur.

Även om vi bara spenderade två dygn i Bretagne så blev upplevelsen stark. Med regn och rusk i sikte valde vi nämligen att skippa resten av Bretagne för den här gången och i stället rulla vidare neråt, mot La Rochelle och Loire.

/Anna

Publicerat:

i:

19 svar till ”Tidvatten & solnedgång i Bretagne”

1. Profilbild för Anki

Ser helt fantastiskt ut! Underbara bilder!

Tack Anki!

2. Profilbild för Britt-Marie Lundgren

Vilket härligt inlägg med vackra bilder! Inte utan att man blir sugen på sydliga nejder. Nu får vi nöja oss med några dagars Brittsommar, inte fy skam det heller!

Tack Britt-Marie! Har förstått att det är fint väder i Sverige med, det glädjer mig!

3. Profilbild för Rolle o Carina

Underbart vackra bilder ni bjuder oss på,vi gillar också havet!

Speciellt Egeiska havets varma vatten,Underbart var det! 🙂

Ha det gott o njut vidare….

Tack, roligt att ni tycker om bilderna. Varmt vatten är alltid skönt 😀

4. Profilbild för Kors och Tvärs

Havet är liksom så tidlöst. Andningen går takt med vågornas stilla rullande och man känner hur sinne och kropp kommer till ro. Havet är fantastiskt. Kan sitta i timmar och bara titta, det är ju aldrig lika.

Ja. Precis. Så.

5. Profilbild för Helena Roth

Oh, så vackert. Mäktigt!
    Och du – inte alls förvånande att havet (att vara barfota, funkar med gräs också men hav är extra kraftfullt) jordar dig så lugn och ro uppstår. Välgörande till tusen!
    Njut på!

Mycket mäktigt! Ja jag behöver jordas, helt klart!

6. Profilbild för Chatrine
    Chatrine

Åh vad härligt du skriver.
    Jag längtar redan till Frankrike igen. Misstänker att ert nya boende gör att jag måste öka på vårt reskonto rejält.

Hahhaha, japp, det är bara att åka iväg! <3

7. Profilbild för Cillaingeborg

Vilka upplevelser ni har! Tack för att du delar med dig 🙂

Tack Cilla! Ja vi har verkligen en massa härliga upplevelser, nästan dagligen dessutom.

8. Profilbild för Helena på S/Y Wilma

Hej hopp. Om ni ska följa utmed Biscaya så kan vi tipsa er utifall ni ska till La Rochelle…att åka ut till ön Ile de Ré (bilväg ut). Sen ligger Fort Boyard (där fångarna på fortet spelades in) strax väster om Rochefort. Det går säkert båtturer ut. Det finns även en annan ö väster om Rochefort där man kan köra bil ut som heter Ile d´Oléron. Vi seglade längs med norra Biscaya förra året och de franska öarna är fantastiskt trevliga. Vi valde främst de utan bilväg ut men alla är sannolikt vackra och mysiga. Ni har väl köpt fint smör nu när ni är i Bretagne…ett måste. Kram kram

Blir nog inget besök på de där öarna denna gång pga vädret. Hade siktet inställt på det men funderar nu på inland istället. Ska iaf utforska La Rochelle imorgon!

9. Profilbild för Lisa

Loiredalen är fin, lagom långt mellan vackra slott som Ambroise, Chambord, Chennonceau m fl

Tack, noterar ner slotten till nästa gång vi är i faggorna. Den här gången blev det bar Angers vi stannade i 😀

10. Profilbild för Lisa

17°C / 8°C
18°C / 12°C
Translate »
error: All content is protected! If you want to use an image, contact me.