Det är mycket inlägg om renoveringen och livet i Portugal så klart, det är ju det som är mest påtagligt i våra liv just nu. Men vi (mest jag) jobbar med företaget också.

Roger har fullt upp med att vara ”demolition man” så jag gör numera hans del av arbetet i vårt företag, förvaltningen av våra kunders webbplatser. När vi kan börja återuppbyggnaden i huset kommer jag vara mer delaktig i renoveringsarbetet.

Idag blir det ett inlägg om företagandet.

Harvest ersatts av Visma Online

I princip sedan jag startade VimleWebb 2008 har jag använt Harvest som tidtagning- & faktureringssystem. Men jag har bytt till Visma.

Harvest har funkat väldigt bra, fyllt alla behov jag haft. Men när GDPR kom och jag skulle börja rensa bort gamla kunder så började det krångla. För att kunna radera en kund behövde jag ta bort alla fakturor kopplade till kunden först. Och det kunde jag inte göra i ETT kommando, utan varje enskild faktura behövdes tas bort manuellt. Ett otroligt tidsödande arbete då vi ofta fakturerar våra kunder varje månad. Redan då började jag se mig om efter en annan lösning.

Fördelen med Harvest är tidtagningen och möjligheten att koppla det till Asana (projektverktyget). På det viset har varje minut jag arbetat i ett projekt hamnat rätt direkt i debiteringsunderlaget. Dessutom skickades förvaltningsfakturorna automatiskt med förvalt intervall. Skönt att inte behöva administrera det manuellt och den funktionen var jag inte beredd att ge upp.

När jag bestämde mig för att börja göra bokföringen själv igen så behövde jag även ett bokföringsprogram. Ville ersätta Harvest med ett program som dessutom erbjöd bokföringsfunktionerna. Användarmässigt gillade jag Vismas online variant bäst så jag provade den, men köpte den ganska snabbt och tycker den har funkat klockrent. Jag körde Visma parallellt med Harvest under en månad för att se om det var bra nog för mina behov.

Det går utmärkt att koppla Vismas tidtagningsapp, men jag skapar ett utkast av en faktura och skriver in tiden jag lägger för kunden som anteckning. Fyller på med löpande arbete under månaden och sedan skickar jag fakturan den sista i månaden. Det är inte lika optimalt som en riktigt tidtagning, men detta funkar för mig. Jag behöver ju bara klocka tiden som ska faktureras som löpande arbete.

En stor fördel med Visma kontra Harvest är att jag kan skicka elektroniska fakturor till de kunder som kräver det, göra våra löner, koppla på årsredovisningsapp och andra tjänster som kan tänkas behövas under bokföring och bokslut, allt i samma programvara. Dessutom är Visma Online avsevärt mycket billigare per månad än vad Harvest var.

Kostnader VismaOnline

eEkonomi Smart: 209,-/månad
Årsredosvisningsappen: 99,-/månad
Löneappen: 25,-/lönebesked
Elektroniska fakturor: 3,-/faktura

Snart ett år har gått och jag är väldigt nöjd med min nya programvara där all fakturering sköts, med intervallfakturor, bokföringen är enkel och bokslutet gick smidigt med tillägget för årsredovisning som jag endast betalar för den månaden jag arbetar med bokslutet.

Bilder på appar och programvaror är trista, så istället blev det en bild från när lagerbusken blommade. Och nej, detta är inte ett sponsrat inlägg.