Vad kännetecknar en god kundrelation?

Vad kännetecknar en god kundrelation?

Publicerat:

Som entreprenör är det bra att veta vad som kännetecknar en god kundrelation, hur en kan förstärka de relationerna. Jag har med andra ord funderat på relationer igen.

Relationer med mig privat, bloggade jag om häromdagen. Men jag är även en entreprenör med många kundrelationer, de flesta av dem har varat i många år. Hur kommer det sig att de håller i så länge kan en ju undra, så det är vad jag reflekterar över idag.

Jag tänker att alla företagare inte söker samma typ av relationer så alla punkter nedan är nog inte applicerbart för alla. Men i mitt jobb är dessa punkter väldigt viktiga och de är absolut saker som kännetecknar goda relationer med mina kunder.

Ekonomi

Den allra största skillnaden mot privata relationer. För i en kund relation är pengar involverade. Leverantörer behöver tjäna pengar på kunden. I vissa fall även tvärtom, men för kunden är värdet inte alltid ekonomiskt. Men kunden behöver också tjäna på sina relationer, på något sätt.

Väldigt viktigt att kunden sköter sin betalning av fakturor. Vi har ett par gånger sagt upp samarbetet med företag som inte sköter sina betalningar, inte för att kronorna måste komma exakt på förfallodatumet jämt, men för att vi inte är en bank och vi anser det är ett ignorant beteende. Att ständigt behöva skicka påminnelser om betalning är inte en bra grogrund i relationen med våra kunder.

Något som både kund och vi tjänar på, rent ekonomiskt, är när vi inte behöver lämna offert på allt. Det finns ett förtroende för att vi gör jobbet så snabbt och effektivt som möjligt, och därmed behövs inte offert-processen i varje uppdrag.

I en god relation hjälper vi varandra till nya affärer, vi delar gärna med oss av våra nätverk och vi delar varandras inlägg på ex. LinkedIn.

Utveckling & hållbarhet

Vi är genuint intresserade av varandras företag!

Att utveckla varandra genom att dela med sig av sin erfarenhet och kunskap skapar inte bara utveckling av företaget och personerna utan bygger också en hållbarhet i relationen. En relation där möten eller telefonsamtal ger ett vidare perspektiv eller ny kunskap blir prioriterade.

I nästan alla projekt lär jag mig något nytt, kundernas olika behov ger mig ökad förståelse och nya erfarenheter. Jag tillför min kunskap i projekten, även om det inte efterfrågats. I min yrkesroll vill jag ge mina relationer all utveckling jag kan bidra med. Det kan vara saker som: Använd inte ”vi” hela tiden i texten på sajten, försök skriva från läsarens perspektiv eller Föreslår att vi gör om menyns struktur för ökad användarvänlighet. Dessa input är ofta sådant som kunden inte själv har kunskap om och därför inte beställt, men det ingår i våra tjänster.

Generellt är förslag på förändringar och utveckling väldigt uppskattat av båda parter!

Förståelse, kommunikation & förtroende

Vi är ärliga mot varandra. Det är A och O i en god kundrelation (i alla relationer tycker jag). Att ljuga skapar ett luftslott som aldrig håller. Om jag klantar mig, är jag ärlig och säger det. Dåliga ursäkter är bara.. dåliga. Jag lovar inget som jag inte är 100% säker på. Jag har aldrig missat en deadline, det ger kunden ett förtroende för det jag säger.

Jag försöker vara lyhörd inför kundens idéer och behov, ger svar och lösningar som tillgodoser det. Mina behov är ointressanta i sammanhanget, jag levererar en tjänst och den ska göra skillnad hos kunden.

Svarstiderna är korta i mina kundrelationer. E-post besvaras ofta direkt, fast ibland bara senare samma dag. Mina kunder svarar oftast också fort. Dialogen fortskrider utan onödiga uppehåll vilket gör att trådar inte tappas på vägen.

Förväntningar & krav

I en relation finns alltid förväntningar på varandra. I en kundrelation finns även krav. Det är viktigt att leva upp till förväntningarna, men också vara tydlig när de är orimliga. I vårt arbete finns en kravspecifikation för varje projekt, ju tydligare den är desto bättre jobb kan vi göra.

Men vi tycker det är väldigt viktigt att leverera mer än vad som specats, för våra kunder vet oftast inte vad som ska beställas för att slutresultatet ska bli bra. Vi vet vad som krävs i projektet och därför följer det med mycket som kunden inte har beställt. Att säga ”det kostar extra” är en fras vi drar oss för att använda, även om det i vissa fall skulle vara befogat. Den används i princip bara när behovet kräver utgifter till 3:e part för oss.

Personligt men inte privat

Jag är kompis med många av mina kunder. Har inga privata relationer med dem, men vi pratar inte bara jobb. Ofta stämmer vi av läget utanför arbetet också, inte vädret och semesterplaner bara, utan på en mer personligare nivå. Genom att lära känna varandra bättre kan vi göra ännu bättre jobb tillsammans!

Det är lättare att bjuda till, att ge och ta, om vi är kompisar, men också om jobbet är roligt, utvecklande och lönande!

Translate »