Vi beställde ett kylskåp och lite andra små maskiner från Worten, som är Portugals motsvarighet till Elgiganten, typ.

Passade på att handla nu under lock-down då det är gratis utkörning. Kylskåpet vi hade siktat in oss på hade dessutom sänkt pris, så vi slog till och köpte det online.

Orderadminstrationen krånglade, men inte leveransen

Drunknade i mejl sen med bekräftelser från fyra olika order, varje produkt fick ett eget ordernummer visade det sig. Dessutom fick de olika leveransdatum så jag förstod de skickade de små maskinerna (kaffebryggare, elvisp och hushållsvåg) med posten (CTT) medans kylskåpet skulle levereras personligen.

Datumen för leverans stämde inte alls, vi fick grejerna mycket tidigare än vad vi önskat. Man kan ange en dag när en önskar leverans, men så blev det inte. Dessutom stämde inte datumen på bekräftelserna vi fick. Men det gjorde ju inget, för allt kom snabbt och vi var hemma när kylskåpet kom.

Hittade inte hit

Vi vet nu av erfarenhet att chaufförer inte hittar till vårt hus. Därför svarade jag på det första bekräftelsemejlet med koordinater som jag bad dem ge chauffören. Men det hade de bevisningen inte gjort. För i torsdags ringde det på vårt portugisiska telefonnummer och jag förstod att det var från Worten. Men jag förstod inte riktigt vad chauffören sa, men rätt var det var så var det en annan person som pratade engelska med mig. Härligt, jag trodde de var på Juntan och fick hjälp, men det visade sig att det var två personer i Wortens lastbil. Roger kastade sig upp på cykeln och mötte upp dem inne i byn, där de var. Han cyklade sedan före och visade dem fram till vårt hus.

Sur och gapig granne (drama nr 1)

Mitt emot vår grind är det en grind in till en marksnutt där ett portugisiskt par odlar. De bor alltså inte där, utan är där och tar hand om sin odling bara. Jag har vinkat och ropat ”Bom dia!” (goddag) flera gånger men de tittar knappt åt mitt håll. Jag har inte brytt mig så mycket men tycker det verkar lite konstigt. Men det är ju språket så klart, de kan nog inte engelska och de har förstått att vi inte kan portugisiska.

Men när lastbilen kört upp mot deras grind lite för att kunna backa in på vår tomt för att lossa kylskåpet kom grannen med bestämda steg in på vår tomt. Han nickade åt mitt håll och sa Bom Dia, men sen höjde han rösten och skällde ut chauffören.

Tack vare den engelsktalande personen i bilen fick vi förklarat att vår granne inte gillade att de körde intill hans grind, för det blev så lerigt där. Chauffören verkade inte bry sig så mycket utan fortsatte sitt arbete med att lossa vårt stora kylskåp. De menade på att han inte var klok, de behöver ju nyttja hela vägens bredd för att kunna komma in på vår tomt.

Ytterdörren för smal (drama nr. 2)

Efter att vi beställt vår kylskåp, som är av amerikansk modell med måtten 90cm bred och 71 cm djup, så insåg vi att vår ytterdörr troligen är för smal för det emballerade kylskåpet. Och mycket riktigt, det saknades 1 cm. Så när de lastat av kylskåpet på vår veranda och åkt, så fick Roger ta fram skruvdragaren och montera ner hela dörren och karmen. Då kunde vi putta in det i hallen.

Men varför tog vi inte av emballaget istället tänker du då? Jo för att vi inte ska använda kylskåpet än, vi kommer behöver flytta runt det och kanske rent av ställa ut det på vår veranda/balkong på baksidan innan vi är klara med golvläggning etc. Och då tänkte vi att emballaget är ett bra skydd att ha kvar.

Det finns lösningar för det mesta och Roger är mycket kreativ 🙂

Innan vi stängde grindarna för dagen gick jag upp och la ut två skottkärror med makadam utanför sura grannens grind, och hoppas att han blev glad för det.

Eftersom det inte fotades något under ovan draman så får ni se en fantastisk och dramatisk regnbåge istället, fotades igår eftermiddag då solen sken och det lite senare kom ett mycket fint regn.