Systemen för drift -> plåtis kontra husbil del 4

Systemen för drift -> plåtis kontra husbil del 4

De tekniska sakerna som behöver funka i en husbil eller plåtis jämför vi idag. El, värme, vatten och avloppsystemen.  

Det är ganska stor skillnad på de systemen vi hade i FrankieBoy och de vi har i Vega. Så den jämförelsen är lite som att jämföra äpplen och päron, men det är så det får bli.

Elförsörjningen

Både på FrankieBoy och Vega sitter en solcell på 160watt på taket. Har ingen aning om vilka märken. I FrankieBoy hade vi en 1700watt inverter medan vi i Vega har valt att skippa inverter helt. I husbilen hade vi 3 AGM bodelsbatterier på 95 Ampere styck medan vi i plåtisen har valt att ha endast ett bodelsbatteri, ett 95 (tror vi) Ampere litium.

Vi upplevde att strömmen riskerade att ta slut i FrankieBoy titt som tätt. Solen behövde lysa för att vi skulle lita på att vi hade ström. Vi valde att ha fler saker som krävde 230-ström i Frankie (som cyklarna till exempel) men vi hushållade med elen hela tiden. Tände inte lampor och lät inte stereon vara på till exempel.

I Vega behöver vi inte ens tänka. Vi har alltid ström. Även om det är mulet och regnar. Visst nu har vi kört en del, vilket ju laddar batterierna, men även när vi stod still i Sverige så räckte strömmen hela tiden. Känns väldigt skönt att inte alls behöva fundera på elen.

Värme

I FrankieBoy hade vi Aldes värmepanna (vattenburen) som drevs på gasol eller elpatron. Antingen behövde vi alltså ha LPG, gasol i P11:or eller el via stolpe för att få värme i bilen. Många alternativ vilket ju är positivt. Men det går väldigt mycket gasol för att hålla värmen och elen i stolpen behövde vara kraftfull (minst 6 Ampere). Dessutom var värmen otroligt intensiv så det blev svettigt (det kan ha berott på att inställningen varit fel från fabrik och åtgärdades först i somras av Alde).

I Vega har vi en Webasto dieselvärmare med boiler. Vattenburen golvvärme är enormt behagligt. Det går att sätta på varmvatten separat och sedan välja att använda det som golvvärme också om en vill. Men sen finns det även element som en kan köra igång. Så värmen kan lätt anpassas efter behovet. Och vi behöver aldrig fundera på om vi har gasol för att klara några kalla nätter, dieselvärmaren hämtar sitt bränsle direkt från dieseltanken.

Vatten – men här i annan form än vad en önskar i husbilen 🙂

Vatten

Tre vattenutkast i både FrankieBoy och i Vega; köket, badrummet och uteduschen (som sitter inne i bagaget i Vega). Vattentrycket är mycket bättre i Vega, men också svårare att ställa in så det blir onödig vattenförbrukning i vissa lägen. Varmvattnet kommer väldigt fort i Vega, i FrankieBoy fick vi samla in ca 1 liter kallvatten innan varmvattnet kom.

Vi har en 100 liters vattentank i Vega medan det i FrankieBoy var 150 liter. I FrankieBoy var det blandare i metall medan det i Vega är i plats. De var mer robusta i husbilen med andra ord.

Att göra varmvatten i Vega går på några minuter med boilern, när jag skulle diska i FrankieBoy så valde jag att värma vatten på spisen istället för att dra igång pannan. Olika beteenden på grund av olika pannor.

Avlopp

Toalettanken är lika stor i plåtisen som i husbilen, vi hade två i FrankieBoy och även i Vega, så vi klarar oss lika länge utan att tömma. Även om vi i Vega har valt att bara använda en kassett så länge vi kan (vår extrakassett står i garaget helt oanvänd än så länge).

Gråvattentanken var 120 liter i FrankieBoy medan det i Vega endast är 100 liter. Vi är alltså snabbare i behov av att både tömma gråvatten och fylla färskvatten i Vega än vad vi var med FrankieBoy. I Vega kan vi inte tömma gråvatten med hink, utan det behöver vara en brunn som vi kör över. Vi kan inte heller enkelt göra rent gråvattentanken i Vega.

Vinnaren är…

Så vem får poängen när det gäller driften då? Faktum är att Vega vinner tre av fyra rubriker. För gråvattentömningen och renhållningen av gråvattentanken var super på FrankieBoy. Men annars är det Vega som vinner vad gäller värme, el och vatten. Att vi sen medvetet valt de här systemen efter vår erfarenhet med FrankieBoy är en annan femma 🙂

Bilden är från en camping vi provade i Porto Covo en natt. Kolla kartan för boplatser i Portugal om du vill läsa om den.

/Anna & Roger

Tidigare inlägg i serien med jämförelser

Del 1 – köregenskaperna
Del 2 – sovrummet
Del 3 – köket
Del 5 – badrummet
Del 6 – förvaring
Del 7 – salongen

Publicerat:

i:

,

8 svar till “Systemen för drift -> plåtis kontra husbil del 4”

  1. Tack för redogörelsen
    Hur är det med dieselvärmaren, lukt och ljudnivå?

    • En svag aning av diesel kan kännas om dörren är öppen o vinden ligger på åt fel håll. Men inte annars. Jag är oerhört känslig för lukt så det hade varit en katastrof om diesellukt känts mkt. Ljudet stör inte oss.

  2. Vi har dieselvärmare, och tycker det är super! Snabb, effektiv och aldrig risk att gasolen tar slut. Finns ingen lukt av dieseln heller.

  3. Tack för jämförelsen! Personligen tycker jag mest om Vega, så kul att den står sig vid jämförelsen =)

  4. Hej, i vår Hymer så har vi Webastun kopplad mot Alde systemet funkar utmärkt när vi av någon anledning inte har el eller spar gasol. Aldepannan tillåter oxå enbart uppvärmning av varmvatten och om ledning dras direkt kommer varmvatten direkt :-). Litsium batterier vinner i viktbesparing men ger ju rimligen ingen ökning av amper timmar, Ah. Priserna nu motiverar bortsett från vikt ett byte baserat på livslängd i ladd cykler. Lycka till med jakten på tomt i Portugal!!
    Tommy

    • Menar du Webasto motorvärmare? Vi har inte en sån Webasto, utan en Webasto värmepanna. För inte har ni väl två värmepannor i bilen? Stora fördelen med lithium är att det utan risk går att dra ut det helt och dessutom suger den åt sig som en svamp när det laddas. Avsevärd skillnad trots att vi bara har ett lithium nu, mot 3 alkaliska tidigare. Tack!

Translate »